Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) slouží jako podpora MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoří - jak pro vedení škol, tak i pro ukrajinské asistenty pedagoga. Materiál specifikuje předpoklady pro práci ukrajinských asistentů pedagoga ve školách a náplň jejich práce. Toto doporučení navazuje na Metodický materiál stanovující podmínky financování ukrajinských asistentů pedagoga ve školách v roce 2022 a je rovněž výchozí pro pokračování financování v roce 2023.
Celá metodika v PDF česky či více viz text níže.
Цей методичний матеріал Міністерства освіти, молоді та спорту слугує опорою для дитячих садків, початкових і середніх шкіл та консерваторій – як для керівництва шкіл, так і для українських асистентів. У матеріалі визначено передумови роботи українських асистентів у школах та зміст їх роботи. Ця рекомендація є продовженням Методичного матеріалу, що визначає умови фінансування українських асистентів у школах у 2022 році, а також є відправною точкою для продовження фінансування у 2023 році. Усю методологію у форматі PDF українською мовою або більше дивіться в тексті нижче.
Asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem a musí splňovat odbornou kvalifikaci stanovenou pro asistenta pedagoga. Podrobnější informace jsou uvedeny v Informaci k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka.
Pokud škola využije další finanční prostředky stanovené MŠMT na ukrajinského asistenta pedagoga, musí tento asistent pedagoga splnit odbornou kvalifikaci podle § 20 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících. Znalost českého jazyka se ověřuje pouze rozhovorem s ředitelem školy. Aby mohla spolupráce všech aktérů ve škole fungovat efektivně, je pro UKR AP alespoň základní znalost českého jazyka nezbytným předpokladem.
Primární rolí UKR AP je v první fázi zejména seznámení dítěte/žáka cizince[1] s prostředím školy, s jeho právy a povinnostmi a podpora dítěte/žáka v tom, aby měl/o ve škole pocit bezpečí a důvěry. UKR AP zajišťuje přímou podporu těchto dětí a žáků při vzdělávání, poskytuje metodickou podporu učitelům, pomáhá odstraňovat jazykové a kulturní bariéry ve třídě i škole, snaží se o vytváření pozitivního klimatu ve třídě a spolupracuje s rodinami těchto dětí/žáků. Všem zúčastněným poskytuje zpětnou vazbu o tom, jak se integrace dítěte/žáka daří.
[1] Cizincem se rozumí osoba, které byla v ČR poskytnuta dočasná ochrana v souvislosti s válkou na Ukrajině.
Vedení školy by mělo zejména obdobně jako u ostatních pedagogických pracovníků vytvářet vhodné podmínky pro činnost UKR AP ve škole, tzn. seznámit jej se všemi důležitými informacemi, poskytnout mu pro jeho práci vhodné zázemí a nabídnout pomoc v případě potřeby řešit jakýkoliv problém.
Smyslem přítomnosti UKR AP je podpora při začleňování dítěte/žáka, které/který se musí adaptovat na nové prostředí a podpora učitele, který působí v dané třídě. Pokud je spolupráce dobře nastavená, přináší to prospěch všem aktérům a snižuje se zátěž učitele, který se může soustředit plně na vzdělávání, které je zároveň možné ve větší míře individualizovat.
Pro budoucí spolupráci je nezbytné, pokud si učitel s asistentem hned na počátku jasně vymezí okruh činností, které jsou od asistenta pedagoga očekávány a co jsou naopak činnosti, které asistentovi nepřísluší.
V základní škole by měli mít učitel a asistent možnost se společně připravovat na výuku a řešit vzdělávací potřeby konkrétních žáků. Ideální je každý den po vyučování věnovat určitý čas zhodnocení práce žáků za daný den a naplánování práce na den další. Asistent by měl vždy vědět, čeho se bude výuka v daný den týkat, na čem a jak bude se žáky pracovat.
Role ukrajinského pedagoga v konkrétní třídě se může lišit nejen mezi jednotlivými školami, ale rovněž v rámci jedné školy. Velmi se liší činnosti UKR AP v předškolním vzdělávání, na prvním nebo druhém stupni ZŠ, případně na SŠ. Obecně lze uvést, že úkolem UKR AP je zejména: