Strategie vzdělávací politiky 2020

Strategie vzdělávání 2020 je klíčovým dokumentem a zároveň podmínkou pro čerpání prostředků z Evropské unie. Dokument obsahuje tři klíčové priority. Tou první je snižování nerovnosti ve vzdělávání. Druhou je podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách. Třetí prioritou je odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému.

Priority:

Snižování nerovností ve vzdělávání

  • zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, specificky podporovat účast na předškolním vzdělávání dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením
  • snížit počet odkladů školní docházky, resp. je povolovat pouze ve výjimečných případech a provázat je se systémem přípravných tříd
  • zlepšovat kvalitu vzdělávaní na druhém stupni základní školy jako hlavního vzdělávacího proudu
  • podporovat kompenzaci všech typů znevýhodnění a rozvoj všech typů nadání, a to na principu individualizace podpory
  • do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání
  • podpořit další profesní růst absolventů oborů středního vzdělávání bez maturitní zkoušky zavedením mistrovské zkoušky
  • udržet otevřený přístup k terciárnímu vzdělání

Podpora kvalitní výuky a učitele

  • dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci
  • modernizovat počáteční vzdělávání učitelů a vstupní vzdělávání ředitelů
  • posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání
  • modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka a studenta a školy

Odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému

  • ustavit Národní radu pro vzdělávání
  • zlepšit dostupnost a kvalitu informací o vzdělávacím systému
  • systematicky využívat výsledky výběrového testování výsledků žáků jako zpětnou vazbu o fungování vzdělávacího systému
  • otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti
  • zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti