Národní pedagogický institut připravuje v souvislosti s dokončovanou revizí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání tři verze modelových školních vzdělávacích programů (déle také „mŠVP“). Tyto mŠVP mohou sloužit jako cenná inspirace školám při úpravě jejich vlastních školních vzdělávacích programů. Abychom zajistili, že budou mŠVP skutečně přínosné a užitečné pro praxi, považujeme za nezbytné ověřit jejich srozumitelnost, přenositelnost, funkčnost a realizovatelnost. Z tohoto důvodu MŠMT s předstihem avizuje plánované pokusné ověřování modelových ŠVP a zveřejňuje jeho harmonogram. Cílem je získat zpětnou vazbu přímo z prostředí škol, která nám pomůže nastavit adekvátní a smysluplnou podporu při implementaci nové kurikulární změny.
Pokusné ověřování modelových školních vzdělávacích programů (mŠVP) přímo navazuje na probíhající revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), jehož schválení se očekává na podzim roku 2024. Tento revidovaný RVP ZV bude podkladem pro tvorbu tří různých modelových školních vzdělávacích programů, které mají být ověřovány v rámci PO. Cílem PO je prověřit přenositelnost, srozumitelnost a využitelnost těchto mŠVP ve školní praxi a získat od zapojených škol zpětnou vazbu, která poslouží k finální úpravě mŠVP.
V souladu se Zadáním pro NPI ČR
MŠMT návrhy modelových školních vzdělávacích programů zveřejní dle níže uvedeného harmonogramu.
Pokusné ověřování bude rozděleno do tří modulů podle výše zmíněných mŠVP:
Školy, které se chtějí zapojit do PO, podají žádost prostřednictvím elektronického formuláře, v němž uvedou, který z mŠVP a které jeho konkrétní části plánují ověřovat, a to včetně informace ve kterých ročnících.
Počet zapojených škol bude max. 100, a to celkově za všechny moduly s tím, že by měla být zachována jistá proporcionalita všech modulů. Nezapojené (nevybrané) školy budou moci podle revidovaného RVP ZV, resp. modelových ŠVP, od září 2025 vzdělávat, jen nebudou dostávat takovou metodickou podporu jako školy zapojené, nebudou zpracovávat povinně zpětnou vazbu pro NPI ČR.
V průběhu PO poskytnou zapojené školy dílčí zpětnou vazbu k ověřovaným mŠVP, a to prostřednictvím určené osoby. Na konci PO každá zapojená škola poskytne strukturovanou zpětnou vazbu, a to pomocí dotazníku, který bude odpovídat na klíčové otázky týkající se přenositelnosti, srozumitelnosti a využitelnosti mŠVP v praxi. Školy zapojené do modulu C navíc poskytnou své kompletní školní vzdělávací programy. Tyto pak budou využity jako inspirace k dokončení tematického mŠVP.
Pokusné ověřování bude financováno z projektu IPs Kurikulum. Školy zapojené do PO obdrží metodickou podporu.
Povinný začátek výuky podle ŠVP zpracovaných podle revidovaného RVP ZV je stanoven na září 2027 minimálně v 1. a 6. ročníku. Školy, které se rozhodnou využít možnosti vzdělávat podle revidovaného RVP ZV dříve, tedy od září 2025 nebo září 2026 a nebude se jednat o školy, které žádaly o zapojení do tohoto PO, budou podávat informaci MŠMT o svém záměru, která bude administrativně nenáročná a bude obsahovat pouze informaci o tom, kterých ročníků se tento dobrovolný dřívější náběh týká. Školy, které žádaly o zapojení do PO (ať už úspěšně nebo neúspěšně) takovou informaci MŠMT pro školní rok 2025/2026 podávat nebudou. Obecně bude po dobu možného souběhu dvou RVP ZV přidána do zahajovacích výkazů položka podávající informaci, podle kterého RVP ZV a ve kterých ročnících se ve škole vzdělává.