Tagy
2. dotazník k válečnému konfliktu na Ukrajině – kapacity MŠ a ZŠ, přijaté děti, žáci a studenti na MŠ, ZŠ, SŠ, konzervatoře a VOŠ a ukrajinští zaměstnanci
27. 6. 2022Co je cílem šetření? v případě mateřských a základních škol plošně aktualizovat dříve poskytnuté údaje o kapacitách[1], zjistit aktuální stav počtu přijatých dětí/žáků/studentů z Ukrajiny ke vzdělávání ve školním roce 2021/2022 a dále pro nový školní rok 2022/2023 v jednotlivých školách, aktuálně volné skutečné kapacity ve školách, možnosti navýšení kapacit škol od září 2022, zjistit údaje více
Metodický materiál pro ZŠ a PPP k podpoře zavádění pozic speciální pedagog a školní psycholog
27. 6. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT) v souvislosti s institucionalizací podpůrných pedagogických pozic vydává metodický více
Speciální pedagog a školní psycholog pro každou ZŠ
23. 6. 2022Co je cílem institucionalizace podpůrných pozic Cílem procesu institucionalizace je nastavit systém tak, aby služeb školního psychologa a školního speciálního pedagoga mohlo využívat co nejširší spektrum žáků, kteří vykonávají povinnou školní docházku, a zároveň byla dlouhodobě zajištěna profesní stabilita těchto pozic. Jak bude institucionalizace podpůrných pozic probíhat Od začátku zavedení inkluzívního systému vzdělávání v České republice (r. více
Výzva k podání žádosti o poskytnutí dotace z NPO komponenty 3.2 – část 3.2.4 Investice do rozvoje vybraných klíčových akademických pracovišť
22. 6. 2022O výzvě Cílem výzvy je dostavba objektů v rámci stávajících areálů Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity. MEPHARED 2 – sloučení akademických pracovišť Lékařské a Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové. Biocentrum – prostory pro lékařské a biomedicínské studium, jakož i studium přírodních věd v kampusu Albertov Univerzity Karlovy v Praze. Biopharma Hub – nové zařízení Masarykovy univerzity více
Česká školní inspekce má metodický portál pro školy a školská zařízení – Kvalitní škola
16. 6. 2022Odkaz na metodický portál ČŠI – Kvalitní škola Metodický portál nabízí mnoho různých inspirací zejména pro realizaci vlastního hodnocení školy a poskytuje vedení škol i učitelům na jednom místě mnoho relevantních podkladů využitelných při sledování kvality vzdělávání a při aktivitách vedoucích k jejímu zvyšování. Obsahovou osou, ke které se metodický portál váže, jsou kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházející z modelu tzv. Kvalitní školy, v jednotlivých modifikacích a s popisem té nejvyšší, cílové, tedy tzv. výborné úrovně. K těmto více
Vyhodnocení Národního plánu doučování (podzim 2021)
15. 6. 2022Kotext a informace k Národnímu plánu doučování Výluky prezenční výuky způsobené pandemií covid-19 měly výrazné negativní dopady na vzdělávací výsledky žáků i na jejich psychosociální rozvoj a wellbeing po celém světě i v České republice. Česká republika navíc patří k zemím EU s nejdelším obdobím distanční výuky: žáci a studenti na druhém stupni ZŠ a více
Nové praktické materiály pro školy se začínajícími učiteli
15. 6. 2022Školy se začínajícími učiteli mohou nově využívat bezplatné materiály, které jsou určené pro začínající a uvádějící učitele a pro členy vedení š více
Služby Europassu včetně životopisu a e-portfolia jsou nově i v ukrajinštině
9. 6. 2022A jaké služby Europass uchazečům o práci nabízí? Jde v první řadě o online šablonu pro vytvoření životopisu a motivačního dopisu. Struktura obou dokladů vychází z požadavků personalistů a dalších zástupců zaměstnavatelů, jde jednoduše vyplnit a výsledné soubory se samy naformátují podle zvolené podoby šablony. Pro inspiraci, jak životopis i motivační dopis vyplnit, jsou na webu www.europass.cz více
Prázdninové jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022
1. 6. 2022Výzva je určena na realizaci intenzivní podpory rozvoje dovedností v českém jazyce pro děti cizince migrující z Ukrajiny. Výzva „ Prázdninové jazykov více
ŠABLONY OP JAK VYHLÁŠENY: 9 miliard pro mateřské a základní školy
25. 5. 2022V Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání využilo šablony více než 75 % škol. Díky tomu došlo k plošné podpoře společného vzdělávání, ke zkvali více
Zdravotní způsobilost na zotavovací akce pro ukrajinské děti
24. 5. 2022Vyjádření ministerstva zdravotnictví „Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů nebo zotavovací akci posuzuje a posudek vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Nemá-li dítě registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Posudek tak vždy více
Online debata: Jak pracovat s edukační robotikou?
18. 5. 2022Zveme vás ke sledování živě streamované debaty ve čtvrtek 26. května od 15:00. Tématy budou: – Jak vybrat ty správné roboty do výuky? – K více
Metodiky k hodnocení žáků a studentů dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
16. 5. 2022Tři metodiky k hodnocení žáků a studentů dle zákona Lex Ukrajina Kontext Všechny typy škol postupně přijímají ukrajinské žáky a studenty ke studiu a jejich integraci na český vzdělávací systém v souladu se zákonem č. 67/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (dále jen „Lex více
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
13. 5. 2022Několik informací pro ŠPZ Vzhledem k narůstajícímu počtu dotazů zasíláme upřesňující doporučení k přístupu k ukrajinským dětem, které na území České republiky pobývají za základě migrace způsobené válečným konfliktem, především k případným odkladům povinné školní docházky (OŠD). Školská poradenská zařízení (ŠPZ) při posouzení školní zralosti a vydání doporučení k OŠD postupují standardně jako u dětí více
Jak zpracovat u výzvy Jazykové kurzy závěrečnou zprávu a finanční vypořádání
13. 5. 2022Výzva pro organizátory těchto skupin slouží jako doporučení a inspirace pro jejich činnost. Materiál byl k 13. 5. 2022 aktualizován u obou výzev o Ma více
Jak zpracovat u výzvy Adaptační skupiny závěrečnou zprávu a finanční vypořádání
13. 5. 2022Metodický materiál „Jak na organizaci adaptačních skupin“ je pro organizátory těchto skupin a slouží jako doporučení a inspirace pro jejich činnost. více
Vyhlášené výzvy MŠMT na podporu Adaptačních skupin a Jazykových kurzů pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 (aktualizováno 13. 5. 2022)
13. 5. 2022Výzva Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 Výzva Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 bude zaměřena na podporu intenzivních jazykových kurzů pro děti ve věku 14 až 18 let migrující z Ukrajiny. Účelem výzvy bude zejména zvýšit jazykové dovednosti v českém jazyce a eliminovat předčasné odchody ze vzdělávání z více
MŠMT podporuje zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání v Karlovarském a Ústeckém kraji na rok 2022
13. 5. 2022Úvod Výzva se vyhlašuje v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a se Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy, schválenými usnesením vlády ze dne 1. června 2020 č. 591. Co bude více
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
6. 5. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodiku pro mateřské a základní školy jako popis tzv. zvláštního zápisu na těchto školách. Z více
Ukrajinské školy budou uznávat plnění povinné školní docházky v ČR
6. 5. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Ukrajinským velvyslanectvím a Ministerstvem školství a vědy Ukrajiny projednalo vzá více
Chcete nebo potřebujete jako škola využít nabídek pomoci z platformy pomahejukrajine.cz?
25. 4. 2022Více informací naleznete v části webu Edu.cz/ukrajina k tématu Ukrajina ve školách. více
Online debata: Jak začít s novou informatikou na gymnáziu
25. 4. 2022Hosté: Mgr. David Dohnal, koordinátor revize RVP pro ICT a předseda předmětové komise informatiky na škole Gymnázium Jakuba Škody Přerov PhDr. Ing. Miroslava Zachariášová, ředitelka Gymnázia J. S. Machara v Brandýse nad Labem RNDr. Pavel Vlach, Ph.D, ředitel školy, Gymnázium a SOŠ Rokycany Účast je zdarma, bez nutnosti registrace. více
Jak financovat vzdělávání ukrajinských dětí a žáků ve veřejných MŠ a ZŠ
20. 4. 2022Více informací naleznete v části webu Edu.cz/ukrajina k tématu Ukrajina ve školách. více
Aktuální informace pro ředitele/ky mateřských škol ke vzdělávání dětí z Ukrajiny
13. 4. 2022Více informací naleznete v části webu Edu.cz/ukrajina k tématu Ukrajina ve školách. více
Elektronický formulář pro žádosti ke změnám v údajů ve školském rejstříku v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků z Ukrajiny
11. 4. 2022Tento formulář je určen pouze pro základní a mateřské školy a související školská zařízení pro zájmové vzdělávání a zařízení školního stravování zříz více
Aktuálně pro cizince k přijímacímu řízení na střední školy
11. 4. 2022Další kola přijímacího řízení Redukované hodnocení u uchazečů cizinců Ústní pohovor při prominutí zkoušky z českého jazyka Podpora výuky češtiny pro děti z Ukrajiny Více informací naleznete ve FAQ k tématu Ukrajina https://www.edu.cz/ukrajina/faq-ukrajina/. více
Český rozhlas nabízí užitečný audio obsah pro ukrajinské děti
8. 4. 2022Rádio Junior také nově zařazuje do vysílání oceňovanou ukrajinskou pohádku s názvem Válka, která změnila Rondo. Příběh se odehrává v kvetoucím Rondu, v němž žijí křehká stvoření vyrobená ze skla, papíru a nafukovacích balónků do chvíle, kdy město navštíví Válka. Pohádka namluvená hercem Janem Cinou dětem vysvětluje, co je to válka. Dostupná bude i v ukrajinštině na speciální podstránce více
Dokládání očkování ukrajinských dětí bez očkovacího průkazu (včetně informací v ukrajinštině)
6. 4. 2022Letáky pro rodiče ke stažení 1. Které dokumenty obsahují záznamy o stavu očkování? 2. Jak potvrdit údaje o stavu očkování osoby, která je vnitřně vysídlenou osobou na Ukrajině? 3. Jak potvrdit očkovací status osoby, která opustila zemi? více
Přijímání do MŠ – správní řízení krok za krokem
5. 4. 2022Praktická příručka provede ředitelky a ředitele mateřských škol krok za krokem celým procesem správního řízení, který souvisí se zápisem k více
Nové metodické kabinety hledají aktivní učitele cizích jazyků, dějepisu a občanské nauky
5. 4. 2022Více o metodických kabinetech „Metodické kabinety přinesly do českého školství něco unikátního – spojily české učitele jednoho předmětu, daly jim možnost sdílet své zkušenosti a postřehy a navíc jim umožnily ovlivňovat nabídku vzdělávacích akcí a upravovat si je na míru. Nyní otvíráme dva poslední kabinety, které systém kabinetů završí.“ Mgr. Jiří Nekola, hlavní projektový manažer více
Přijímací řízení na střední školy v oborech s maturitou včetně zkoušky z matematiky
4. 4. 2022Co se v letácích dozvíte? Leták: Základní informace o přijímací zkoušce na střední školy v oborech s maturitní zkouškou Jak a v jakých termínech podat přihlášku? Model státní přijímací zkoušky Leták: Jak bude státní přijímací zkouška z matematiky probíhat? Metodické materiály ke stažení Leták: Základní informace o přijímací zkoušce na střední školy v oborech s více
Vyhlášeny 2 dotační výzvy na podporu prevence digitální propasti a na nákup digitálních učebních pomůcek pro soukromé a církevní školy z Národního plánu obnovy na r. 2022
1. 4. 2022Výzva k prevenci digitální propasti Cílem výzvy je snížení nerovností mezi žáky v přístupu ke kvalitnímu vzdělání, které by byly způsobeny nedostatečným technickým vybavením mobilními digitálními technologiemi. Dotaci je příjemce oprávněn použít za účelem pořízení mobilních digitálních technologií. Dle potřeby a vlastního uvážení je bude příjemce zapůjčovat žákům s cílem, aby měli k dispozici daná zařízení pro běžnou výuku více
Šablony na podporu adaptačních aktivit
31. 3. 2022Co se dozvíte v přiloženém materiálu? Více podrobností o obou připravovaných výzvách: zaměření výzev oprávnění žadatelé výstupy jednotkové náklady specifické podmínky dokladování výstupů Co bude podpořeno z výzvy „Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022“? Co bude podpořeno z výzvy „Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022“? Aktivita A – Volnočasové více
Dotační výzva k pořízení digitálních učebních pomůcek pro soukromé a církevní MŠ, ZŠ a gymnázia pro rok 2022
31. 3. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje dotační výzvu na podporu vybavení škol digitálními učebními pomůckami pro rozvoj informatické více
Dotační výzva k pořízení mobilních digitálních technologií pro soukromé a církevní ZŠ, SŠ a konzervatoře pro rok 2022
31. 3. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje dotační výzvu k pořízení digitálních technologií pro soukromé a církevní základní a střední š více
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
28. 3. 2022Co se dozvíte v přiloženém materiálu? Jak prokázat svéprávnost? Jak získat odbornou kvalifikaci? Možnost zaměstnávání nekvalifikovaných pracovníků. Jak prokázat bezúhonnost? Jak prokázat zdravotní způsobilost? Jak prokázat znalost českého jazyka? Metodická doporučení k vybraným pracovněprávním otázkám ve vztahu ke stanovení platového tarifu Praxe Metodický materiál ke stažení více
Dotazník k válečnému konfliktu na Ukrajině – kapacity mateřských a základních škol
28. 3. 2022Co je cílem šetření? aktuální stav přijímání dětí/žáků z Ukrajiny ke vzdělávání aktuálně volné skutečné kapacity ve školách možnosti navýšení kapacit škol od září 2022. Toto šetření považujeme za zásadní pro strategické plánování dalšího postupu v oblasti poskytování vzdělávání pro děti a žáky prchající z Ukrajiny v okamžitém (jaro 2022) i střednědobém horizontu (školní rok 2022/2023). Metodická podpora více
ČŠI se zaměří na metodickou podporu škol při integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků
25. 3. 2022Více o metodických aktivitách ČŠI Česká školní inspekce bude provádět metodicky orientované návštěvy škol s vyšším počtem ukrajinských dětí a v dohodě se školou pomůže na místě řešit témata, která budou v danou chvíli pro danou školu relevantní. Školy se však mohou o podporu přihlásit i samostatně prostřednictvím InspIS HELPDESK. Pro úspěšnou integraci je zcela více
Ukrajinský vzdělávací systém a distanční vzdělávání pro Ukrajince
23. 3. 2022MŠMT ve spolupráci s ukrajinským ministerstvem školství a Velvyslanectvím Ukrajiny připravilo přehled vzdělávacího systému na Ukrajině v porovnání s více
Metodický výklad k zákonu Lex Ukrajina ve školství
21. 3. 2022Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy slouží jako komentář k zákonu Lex Ukrajina školství (č. 67/2022 Sb.) ze dne 21. více
Informace pro školská poradenská zařízení k poskytování služeb žákům z Ukrajiny
21. 3. 2022Tento metodický materiál doporučuje postupy pro školská poradenská zařízení (dále ŠPZ) v souvislosti s poskytováním poradenských služeb žák více
Dvojjazyčné vzory při přijímání do MŠ a ZŠ
21. 3. 2022Další podrobnosti pro ředitele škol Vzhledem k tomu, že seznam přijatých dětí i rozhodnutí o nepřijetí se vyhotovují v českém jazyce, je v současné situace vhodné, aby ředitel zároveň zaslal ukrajinským zákonným zástupců sdělení o přijetí/nepřijetí v česko-ukrajinské verzi podle níže uvedeného vzoru. Školský zákon výslovně neupravuje situaci, kdy se do školy hlásí žák cizinec. V tomto případě více
Jak na organizaci adaptačních skupin
21. 3. 2022Metodický materiál „Jak na organizaci adaptačních skupin“ je určený pro organizátory těchto skupin a slouží jako doporučení a inspirace pro jejich či více
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
20. 3. 2022Co musí zřizovatel ve spolupráci se školou v takovém zařídit nejdříve? komunikovat s krizovým štábem obce/kraje a HZS, které má na starosti ochranu obyvatelstva před samotným příchodem uprchlíků zkontrolovat vhodnost prostor z pohledu požární ochrany a prevence rizik a případné nedostatky odstranit označit vnitřní prostory místa nouzového ubytování, např.: místo příjmu evakuovaných, WC, umývárny, jídelna, kuchyně, ložnice, společenská více
Dotační výzva na doučování pro soukromé a církevní ZŠ, SŠ a konzervatoře pro rok 2022
18. 3. 2022Informace o výzvě Dotace na základě této Výzvy je poskytována podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a vychází z investice Komponenty 3.2. Národního plánu obnovy. Finančním zdrojem pro realizaci doučování z Národního plánu obnovy jsou prostředky fondu Evropské unie – Next více
Podpůrné intervence pro děti z Ukrajiny v Praze a Mladé Boleslavi
17. 3. 2022Pro koho je vhodná individuální péče? Neplánovaný odchod z původního domova, často spojený s traumatizujícími zážitky, adaptacena nové prostředí, včetně zahájení docházky do českých škol, v nichž je zpočátku častá komunikační bariéra, to vše klade na psychiku mnohých dětí velké nároky. Právě pro ty děti, které se velmi obtížně s nastalou situací vyrovnávají, je určena více
Výjimka pro využívání odborných učeben
16. 3. 2022Základní informace Vzhledem k očekávanému náporu na kapacity škol v souvislosti s příchodem uprchlíků z Ukrajiny MŠMT požádalo MMR o výjimku z pravidel dotačního programu IROP. Odborné učebny financované z tohoto programu totiž po dobu udržitelnosti projektu standardně není možné využívat jako učebny kmenové a nelze je započítávat do kapacity školy, i když by na mnoha místech pro vzdělávání i mimo více
Zdravotní péče pro uprchlíky z Ukrajiny
15. 3. 2022Základní informace Ministerstvo zdravotnictví a Česká vakcinologická společnost ČLS JEP vydaly dne 28. 3. 2022 nový Doporučený postup k poskytování zdravotních služeb uprchlíkům z Ukrajiny a nové Doporučení k očkování. Kontakt S dotazy ke zdravotnické péči pro občany z Ukrajiny je k dispozici infolinka Ministerstva zdravotnictví: 226 201 221 (volba č. 8.). Doporučení Ministerstva zdravotnictví k poskytování zdravotní péče více
Doporučení při umisťování ukrajinských dětí bez doprovodu do školských zařízení
10. 3. 2022Informace MŠMT: Informace týkající se nezletilých cizinců bez doprovodu přicházejících z Ukrajiny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Metodická informace MPSV: Opatření na ochranu dětí v souvislosti s válečným konfliktem na území Ukrajiny Metodická informace MPSV_-_Zajištění ochrany nezletilým dětem bez doprovodu přicházejícím z UkrajinyStáhnout více
Interaktivní mapa volných míst ve školách, školkách i adaptačních skupinách na shkola.cz
10. 3. 2022Kliknutí na obrázek mapy přejdi na mapu nebo přímo vyhledávej na mapě níže (ctrl+scrollování myší). Loading… Výše uvedená mapa vznikla jako aktivita ScioŠkol ve spolupráci s firmou Ximilar. více
Zajištění ochrany a bezpečnosti zaměstnanců a dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení související s ochranou obyvatelstva
8. 3. 2022K zajištění ochrany a bezpečnosti zaměstnanců a dětí ve školách a školských zařízeních se vztahují stejná opatření, která se uplatňují obecně k ochraně obyvatelstva. Při plánování opatření jako je např. evakuace, ukrytí a nouzové přežití je přihlíženo na různá specifika skupin obyvatelstva, jako je např. snížená schopnost pohybu, orientace u malých dětí. Obyvatelstvo (tedy i žáci více
Asociace speciálních pedagogů nabízí pomoc ukrajinským dětem
8. 3. 2022Válečná situace a nedobrovolné opuštění domova, často i svých blízkých, s sebou zákonitě přináší traumata. Ta se pochopitelně v současné do více
Online debata expertů ke konfliktu na Ukrajině pro ZŠ a SŠ
4. 3. 2022Termín a čas debaty Online debata se uskuteční v pondělí 7. března 2022 od 9:45 – 12:00. Diskuse se zúčastní Petr Gazdík, ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Kolář, bývalý velvyslanec v USA a Rusku Otakar Foltýn, odborník v oblasti bezpečnosti a mezinárodního práva Michael Romancov, politický geograf soustředící se na Rusko a Ukrajinu Bob Kartous, odborník na téma dezinformace více
Metodika ke Vzdělávání ukrajinských dětí v ČR
3. 3. 2022Metodický materiál „Vzdělávání ukrajinských dětí v ČR“ je určený pro mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy a jejich zřizovatele. Rea více
MŠMT připravilo informační a metodickou podporu škol v návaznosti na aktuální dění na Ukrajině
3. 3. 2022Slovo ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, dovoluji si Vás informovat, že v návaznosti na aktuální dění na Ukrajině a příchod ukrajinských občanů do ČR pro Vás Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační a metodickou podporu. Situace se vyvíjí každým dnem a my všichni budeme muset flexibilně více
Příručka pro školy v době katastrofické události
2. 3. 2022Celý text příručky v PDF více
Dotační výzva na podporu doučování žáků se sociálním znevýhodněním pro nestátní neziskové organizace na rok 2022
1. 3. 2022Obecné informace o výzvě Výzva se vyhlašuje v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a se Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy, schválenými usnesením vlády ze dne 1. června 2020 č. více
Ministr Gazdík: proti nepřátelství ve školách -> doporučení pro práci se školními kolektivy ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině
25. 2. 2022„Agresivní napadení Ukrajiny ruskou armádou nenechalo chladným prakticky žádného občana České republiky a je jasné, že tento neomluvitelný akt agrese ovlivní více či méně život každého z nás. Válka přináší zlo, mrtvé, zraněné, škody na duších i majetku, a to ruku v ruce s nenávistí, nepřátelstvím a destrukcí mezilidských vztahů. Chtěl bych Vás všechny tímto naléhavě požádat, abyste více
Výzva s názvem: „Implementace rerormy 3.2.2 Národního plánu obnovy“
25. 2. 2022Cílem Výzvy je připravit a realizovat řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání poskytováním vícevrstvé podpory školám v obtížných podmínkách. Dílčí více
Metodické kabinety přinášejí učitelům zdarma další praktické tipy do výuky
10. 2. 2022Metodické kabinety, které fungují od roku 2019 a které aktuálně sdružují více než 2500 učitelů, nově připravily dalších pět metodických příruček s praktickými tipy do výuky. Mohou je zdarma využívat všichni učitelé a řadí se tak vedle workshopů, webinářů nebo konzultací k ICT mezi další formy profesní podpory projektu SYPO a NPI ČR. Na financování projektu se podílí MŠMT a více
Kam směřuje program na rozvoj regionů (IROP) v novém programovém období?
10. 1. 2022IROP včera, dnes a zítra Integrovaný regionální operační program (IROP) probíhal v prvním programovém období do roku 2021. Dne 5.11. 2021 byl schválen vládou ČR strategický dokument na další období 2021 – 2027. Podpora z evropských fondů v celkové výši 124 mld. Kč půjde na rozvoj obcí, měst i regionů s cílem zlepšit kvalitu života jejich obyvatel. IROP usiluje více
Výzva s názvem: „Implementace Komponenty 3.1 Národního plánu obnovy“
16. 12. 2021Cílem výzvy MŠMT k NPO je přispět k rozvoji digitálního vzdělávání v souladu s vizí Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a Akčním plánem pr více
Vyhlášena výzva k předkládání návrhů projektů v rámci NPO pro oblast 3.2.1 vysokých škol pro roky 2022-2024
14. 12. 2021Základní identifikace výzvy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1 – Malá Strana IČO: 00022985) (dále jen „ministerstvo“) vyhlašuje tuto výzvu k podání návrhů projektů k zajištění dalšího postupu na základě zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) a zákona č. 111/1998 Sb., více
Vyhlášena 1. veřejná soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích programu EXCELES
8. 12. 2021Zadávací dokumentace Žádostí uchazeče o poskytnutí podpory formou dotace je předložení návrhu projektu zpracovaného podle Zadávací dokumentace na stanovených formulářích, které jsou její přílohou. Požadavky na způsobilost uchazečů, způsob jejich prokazování, způsob a kritéria hodnocení návrhů projektů jsou uvedeny v Zadávací dokumentaci programu EXCELES. Soutěžní lhůta Soutěžní lhůta, v níž je možné podávat návrhy projektů do veřejné více
MŠMT vydalo metodický výklad k pojmu „digitální učební pomůcka“
5. 11. 2021Více se dozvíte v metodickém výkladu MŠMT s názvem Digitální technologie jako učební pomůcka. více
MŠMT zavádí digitální kompetence a nově koncipovaný obor Informatika do RVP gymnázií
30. 9. 2021Co je cílem aktualizace RVP pro gymnázia? Rámcový přehled úprav Vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie byla nahrazena vzdělávací oblastí Informatika s obsahem navazujícím na vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Informatika v RVP ZV. V případě oborů Gymnázium a Gymnázium se sportovní přípravou je minimální časová dotace Informatiky 4 hodiny, je tedy shodná se současnou více
Nová stránka s výstupy pokusného ověřování na malých třídních kolektivech ZŠ
15. 9. 2021V sekci „Podpora škol“ byly zveřejněny výstupy Pokusného ověřování – malé kolektivy s úplným názvem: „Organizace, způsob a formy vzdělávání v z více
Národní plán doučování
15. 9. 2021Proč Národní plán doučování Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací více
Představení Národního plánu obnovy
10. 9. 2021NPO byl dne 17. května 2021 schválen vládou České republiky a následně byl odeslán Evropské komisi k posouzení. Předsedkyně Evropské komise paní Ursula von der Leyenová při návštěvě ČR dne 19. července 2021 sdělila, že český NPO je Komisí podporován a postupují ho do dalšího schvalovacího procesu, což znamenalo schválení Hospodářským a finančním výborem (EFC), Pracovní skupinou finančních radů (FiCO), Coreper více
8. září – Mezinárodní den gramotností
6. 9. 2021Video pozvánka na vzdělávací moduly Online vzdělávání přístupné zdarma všem zájemcům Příručka Gramotnosti v ŠVP Mapa gramotností Doprovodné odkazy vstup do online vzdělávání PPUČ/GRAMOTNOSTI.PRO příručka pro koordinátory ŠVP na ZŠ výstupy závěrečné konference PPUČ soupis výstupů projektu PPUČ kampaň Gramotnosti pro život – Učíme v souvislostech – web více
Národní plán obnovy pomůže i digitální transformaci českých škol
31. 8. 2021Národní plán obnovy (dále NPO) je souhrnem reforem a investic, které bude Česká republika realizovat v letech 2021 - 2027 z evropského Nástroje pro oživení a odolnost. Tvoří ho šest pilířů: Digitální transformace (27 854 mil. Kč), Fyzická infrastruktura a zelená tranzice (85,2 mld. Kč), Vzdělávání a trh práce (41 006 mil. Kč), Instituce a regulace a podpora podnikání v reakci na COVID-19 (10 895 mil. Kč), Výzkum, vývoj a inovace (13 200 mil. Kč) a Zdraví a odolnost obyvatel (12 441 mil. Kč). více
MŠMT vydává Metodické doporučení jak pracovat se vzdělávacím obsahem ve školním roce 2021/2022
24. 8. 2021Obsah a účel metodického doporučení Během dlouhého období distančního vzdělávání, a zejména ve školním roce 2020/2021, kdy již všichni disponovali mnoha zkušenostmi z distančního vzdělávání realizovaného na jaře 2020, většina ředitelů škol úspěšně plnila úkoly spojené s řízením a koordinací této formy výuky a snažila se dělat maximum možného pro zajištění udržitelné formy a odpovídající více
Nový web na podporu Národního plánu doučování
19. 8. 2021Proč Národní plán doučování Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací více
Letní online škola SYPO: „Vzdělávejte se kdykoliv a kdekoliv“
9. 8. 2021Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaný Národním pedagogickým institutem ČR, připravil na letní měsíce online školu, díky které se můžete na všechny webináře zpětně podívat kdykoli a kdekoli. Letní online škola SYPO nabízí více než 100 webinářů, které se zabývají didaktikou a novinkami ve vybraných oborech. Webináře provazují činnost metodických kabinetů více
Bezpečnost a digitální kompetence aneb Metodika v OrgPad není problém
4. 8. 2021Tým Národního kabinetu pro Předškolní a Prvostupňové vzdělávání v čele s doc. PaedDr. Martinou Maněnovou, Ph.D. vytvořil 1. část metodické příručky k digitálním kompetencím vztahujícím se k bezpečnosti pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol, která vzniká v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR. Finální verze příručky bude k dispozici více
Změny v systému jazykové podpory cizinců a navýšení částky na nákup školních potřeb pro žáky 1. ročníků a změny finančních limitů na nákup potravin platné od 1.9.2021
26. 7. 2021Nově budou mít cizinci v mateřských školách v povinném předškolním vzdělávání nárok na jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání. U mateřských škol s vyšším zastoupením cizinců (více než 4 děti-cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání) budou za tímto účelem vytvořeny skupiny pro jazykovou přípravu a těmto mateřským školám bude jazyková příprava více
Věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí
28. 6. 2021Nastavená pravidla adaptačního procesu Významnou roli v období adaptace začínajícího učitele hrají uvádějící učitel a člen vedení školy. Díky adaptačnímu období bude mít začínající učitel podporu při seznamování s novými kolegy, s provozem školy i při poznávání specifik výchovné práce učitele a dalších oblastí. Uvádějící učitel a vedení školy pomohou při přípravě, realizaci a vyhodnocování výuky, ale více
Vydány 4 Metodické materiály pro rozvoj gramotností ve výuce v MŠ a ZŠ
17. 6. 2021“V NPI ČR si uvědomujeme, že povolání učitele je náročné, a proto přicházíme s našimi materiály pro mateřské školy. Díky 29 kartám je možné i v předškolním vzdělávání rozvíjet například digitální gramotnost, které se, podle našich zkušeností, kolegyně a kolegové často bojí,” říká Jana Smolková, garantka předškolního vzdělávání. “Pro první stupeň ZŠ jsme připravili více
Vyhlášena výzva SPOLU PO COVIDU
17. 6. 2021Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Masár, tel: 234 815 234, mobil: 777 462 155, email: tomas.masar@msmt.cz V termínu 22.6. – 29.6. 2021 prosím preferujte e-mailové dotazy. více
Je možno předkládat žádosti o zařazení soutěží či přehlídek na informativní seznam MŠMT pro školní rok 2021/2022
17. 6. 2021Podrobné informace: Informace k předkládání žádostí o zařazení soutěže či přehlídky na informativní seznam Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro školní rok 2021/2022 (pdf) Kontaktní osoba: PhDr. Petr Jansa, tel: 234 815 474, email: Petr.Jansa@msmt.cz Prosím preferujte e-mailové dotazy. více
ČŠI: Jak vypadala distanční výuka v ZUŠ v školních letech 2019/2020 a 2020/2021 a jak se z této zkušenosti ponaučit?
10. 6. 2021Obsah stránky Úvodní informace Důležitá zjištění Doporučení pro školy, zřizovatele a MŠMT Tematická zpráva Úvodní informace Od nástupu pandemie nemoci covid-19 na jaře roku 2020 se ČŠI systematicky věnuje sledovánía vyhodnocování realizace distančního vzdělávání. Mezi hlavní tematické zprávy ČŠI reflektující průběh distančního vzdělávání jsou tyto: na základních a středních školách vydala ČŠI v květnu 2020 více
Případové konference ve školách a pro školy – trochu jiné příklady inspirativní praxe
30. 5. 2021Pro publikaci byly vybrány čtyři příklady ze čtyřiceti případů škol, které se s řešením problémů, se kterými si samy nevěděly rady, vypořádaly nakonec tímto způsobem. Tyto příklady jsou zároveň představiteli 4 typů případů, u kterých se využití případové konference ve škole ukazuje vhodné. Případová konference není žádným univerzálním postupem, kterým situaci vyřešíme, když získáme pro spolupráci potřebné více
Zůstane nám on-line výuka i po pandemii?
19. 5. 2021Počítače a technika hraje v dnešní době prim. Digitalizace se díky pandemii velmi rychle zavedla i do našich škol, kde se s ní snažíme, tu lépe, tu hůře, sžít a vyrovnat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podzim 2020 schválilo a připravilo v rámci realizace nové národní Strategie 2030+ projekt pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání. Mimo jiné je to reakce na zprávy České školní více
Předčasné odchody ze vzdělávání – co s nimi?
13. 5. 2021Dokument sleduje příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání napříč jednotlivými oblastmi intervence projektu P-KAP a vždy nabízí ke každé oblasti také alespoň jeden příklad z praxe, jak s tímto problémem bojovat. Mezi možné příčiny předčasných odchodů patří: Čtenářská a matematická gramotnost neúspěch u maturitní zkoušky (nedostatečná průřezová podpora rozvoje čtenářské gramotnosti – projeví se např. i u slovních úloh z matematiky) Digitální kompetence učitelů, kteří dokážou s prudkým vývojem digitálních více
Střední odborné školy čekají změny – nový web pomůže učitelům s novinkami ve výuce
10. 5. 2021Změny provedené v RVP se dotkly jak odborné části, tak i ekonomického vzdělávání a je připravena i nová koncepce informatického vzdělávání – ta se týká pouze oboru vzdělání Informační technologie a také škol zařazených do pokusného ověřování. Každé této části se dopodrobna věnuje celá sekce webových stránek. Jsou zde k dispozici informace o tom, co konkrétně se mění a krom jiného i kontakty na odborné garanty, více
Co se prozatím událo v chystané reformě přípravy učitelů?
4. 5. 2021Rádi bychom se s vámi touto formou podělili o novinky z právě probíhajících procesů týkajících se reformy pregraduálního vzdělávání učitelů. Přikládáme také několik inspirativních podnětů o přípravě učitelů ze zahraničí – konkrétně z Kanady a z Rakouska. více
Učitelé učitelům – základní gramotnosti ve společenstvích praxe
30. 3. 2021Na jaře 2021 se koná poslední série pravidelných setkávání učitelů MŠ a ZŠ napříč obory, předměty, aprobacemi a zkušenostmi z výuky. Tato společenství praxe pořádá projekt PPUČ (Podpora práce učitelů) Národního pedagogického institutu ČR v rámci své kampaně Gramotnosti.pro život - Učíme v souvislostech. více
Pískoviště ke vzájemnému sdílení pro učitele
24. 3. 2021Praktické využívání informací Projekt SYPO podporuje učitele při distanční výuce již téměř rok prostřednictvím webinářů přinášejících tipy, konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti více
Webináře k inkluzivnímu vzdělávání 2019 – 2021
18. 3. 2021Odpovědi na tyto a mnohé další otázky naleznou učitelé a další pedagogičtí pracovníci v interaktivních šedesátiminutových webinářích, které realizuje projekt APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem ve spolupráci s Metodickým portálem RVP.CZ již od roku 2019. Metodické webináře cílí na podporu a posílení profesních kompetencí pedagogických pracovníků pro inkluzivní vzdělávání a více
Metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví
17. 3. 2021MŠMT vydalo Doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví. Tento metodický materiál přináší základní informace a doporučení pro on-line výuku, individuální konzultace a péči o duševní zdraví. Vyučující zde rovněž najdou tipy, jak se připravit na návrat žáků do škol, nebo odkazy na materiály, které mohou doporučit rodičům svých žáků. Česká školní inspekce zároveň vydala tematickou zprávu více
Edusíť: otevřená síť odborníků ve vzdělávání
9. 3. 202111 tematických skupin Edusíť má v tuto chvíli 11 skupin: Celoživotní učení, Digitální kompetence, Inkluze, Polytechnické vzdělávání, Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Rozvoj výuky cizích jazyků, Podpora kariérového poradenství, Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, Odborné vzdělávání a spolupráce škol a zaměstnavatelů a Řízení a plánování. Každá ze skupin má svého odborného garanta, který skupinu spravuje více
MŠMT a IBM vytvořily online kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“
4. 3. 2021O čem je nový online kurz? Vzdělávací kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“ byl vyvinut pro učitele s cílem usnadnit přípravy a realizace výuky v online prostředí na druhém stupni základních škol a na středních školách. Doporučení a návrhy lze v modifikované formě použít také na prvním stupni základních škol. Kurz si klade za cíl pomoci učitelům s výukou na více
MŠMT vydalo nové metodické příručky pro učitele českého jazyka, matematiky a ICT
5. 2. 2021Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU. „Cílem metodických příruček je více
MŠMT spustilo web na podporu moderní výuky informatiky
1. 2. 2021MŠMT spustilo web k novému pojetí výuky informatiky. Díky revizím rámcového vzdělávacího programu informatika by se měla výuka na základních školách zaměřit více na rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí. Na novém webu revize.edu.cz najdou učitelé metodiky, učebnice a další podpůrné materiály ke stažení. Podle modernizovaného programu mohou začít školy vyučovat už od září 2021, nejpozději více
Hlavní změny maturit, závěrečných zkoušek a absolutorií v roce 2021
28. 1. 2021Maturitní zkoušky Společná část MZ Didaktické testy (DT) proběhnou v jarním zkušebním období v původních termínech ve dnech 3. – 5. května 2021. Nově se u DT prodlouží časový limit na jejich vypracování, u českého jazyka a literatury a u cizích jazyků shodně o 10 minut, u matematiky o 15 minut. Konkrétně tedy budou mít žáci více
MŠMT zveřejnilo částky pro školy na rok 2021
26. 1. 2021Stejně jako v minulém roce MŠMT už na konci ledna zveřejňuje částky pro jednotlivé školy na rok 2021. Údaje jsou zveřejněny v elektronickém systému pro sběr dat, kde je školy najdou v individualizované podobě (viz https://sberdat.uiv.cz/login), a také na webu MŠMT. Principy rozpisu rozpočtu přímých výdajů regionálního školství územních samosprávných celků na rok 2021 najdete ZDE. Finanční prostředky více
ČNB připravilo výukové materiály k finanční gramotnosti
21. 1. 2021Česká národní banka připravila webový rozcestník věnovaný finančnímu a ekonomickému vzdělávání. Učitelé na něm najdou mimo jiné učební pomůcku ve formě prezentace, která pokrývá základní znalosti z oblasti osobních financí. Materiály jsou určeny pro žáky na druhém stupni základních škol a středoškoláky. Pro učitele k prezentaci na téma Osobní finance vytvořila ČNB i metodické listy. více
Národní pedagogický institut ČR má nového ředitele
6. 8. 2020S účinností od 1. srpna 2020 byl na pozici ředitele Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR) jmenován Ivo Jupa. Střídá tak ve vedení organizace Helenu Plitzovou, která se zásadním způsobem podílela na úspěšném transformačním procesu po sloučení Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) a Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV). Mgr. Ivo Jupa (nar. 1966) vystudoval více