Tagy
Metodický materiál pro ZŠ a PPP k podpoře zavádění pozic speciální pedagog a školní psycholog
27. 6. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT) v souvislosti s institucionalizací podpůrných pedagogických pozic vydává metodický více
Speciální pedagog a školní psycholog pro každou ZŠ
23. 6. 2022Co je cílem institucionalizace podpůrných pozic Cílem procesu institucionalizace je nastavit systém tak, aby služeb školního psychologa a školního speciálního pedagoga mohlo využívat co nejširší spektrum žáků, kteří vykonávají povinnou školní docházku, a zároveň byla dlouhodobě zajištěna profesní stabilita těchto pozic. Jak bude institucionalizace podpůrných pozic probíhat Od začátku zavedení inkluzívního systému vzdělávání v České republice (r. více
Výzva k podání žádosti o poskytnutí dotace z NPO komponenty 3.2 – část 3.2.4 Investice do rozvoje vybraných klíčových akademických pracovišť
22. 6. 2022O výzvě Cílem výzvy je dostavba objektů v rámci stávajících areálů Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity. MEPHARED 2 – sloučení akademických pracovišť Lékařské a Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové. Biocentrum – prostory pro lékařské a biomedicínské studium, jakož i studium přírodních věd v kampusu Albertov Univerzity Karlovy v Praze. Biopharma Hub – nové zařízení Masarykovy univerzity více
Prevence digitální propasti v praxi školy
21. 6. 2022Úvod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy díky Národnímu plánu obnovy poskytuje školám finanční prostředky na digitalizaci, a to na dva účely: nákup digitálních učebních pomůcek pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence žáků a na prevenci digitální propasti. Tento článek se věnuje druhému účelu. Na toto téma také proběhla panelová diskuze, kterou si můžete shlédnout více
MŠMT vyhlásilo výsledky 1. veřejné soutěže programu Exceles
14. 6. 2022O programu Exceles Cílem programu EXCELES je zvýšit schopnost výzkumných kapacit ve vybraných prioritních oblastech VaVaI reagovat na aktuální trendy a potřeby v návaznosti na výskyt závažných chorob a sociální a ekonomické dopady systémových zdravotních rizik s nimi spojených. Vědecké týmy z vysokých škol, institucí a ústavů budou moci čerpat podporu za téměř 5 miliard Kč více
Jak naložit s finančním prostředky z Národního plánu obnovy na nákup digitálních učebních pomůcek?
14. 6. 2022Úvod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy díky Národnímu plánu obnovy poskytuje školám finanční prostředky na digitalizaci, a to na dva účely: nákup digitálních učebních pomůcek pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence žáků a na prevenci digitální propasti. Tento článek se věnuje účelu prvnímu. Pro více informací o tom, jak naložit s prostředky na prevenci více
Výzva: Digitální vysokokapacitní sítě z komponenty 1.3 Národního plánu obnovy
17. 5. 2022Cílové skupiny Jedná se o výzvu pro podnikatelské subjekty, které splní podmínky uvedené ve výzvě, jejíž cílem je vybudování sítí s velmi vysokou kapacitou („vysokokapacitních sítí“ či „VHCN“), jež umožní spolehlivý přístup k službám elektronických komunikací pro přístup k internetu koncovým uživatelům se zvláštním zaměřením na venkovské oblasti, kde tržní řešení nejsou rentabilní a kde více
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
13. 5. 2022Několik informací pro ŠPZ Vzhledem k narůstajícímu počtu dotazů zasíláme upřesňující doporučení k přístupu k ukrajinským dětem, které na území České republiky pobývají za základě migrace způsobené válečným konfliktem, především k případným odkladům povinné školní docházky (OŠD). Školská poradenská zařízení (ŠPZ) při posouzení školní zralosti a vydání doporučení k OŠD postupují standardně jako u dětí více
Metodický výklad k zákonu Lex Ukrajina ve školství
21. 3. 2022Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy slouží jako komentář k zákonu Lex Ukrajina školství (č. 67/2022 Sb.) ze dne 21. více
Informace pro školská poradenská zařízení k poskytování služeb žákům z Ukrajiny
21. 3. 2022Tento metodický materiál doporučuje postupy pro školská poradenská zařízení (dále ŠPZ) v souvislosti s poskytováním poradenských služeb žák více
Vydán nový MANUÁL PRO UČITELE: Efektivní pomoc žákovi, který jeví známky psychických obtíží?
14. 3. 2022Uplynulé školní období bylo v Česku ovlivněno vládními nařízeními proti šíření onemocnění covid-19. Zejména žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už se specifickými poruchami učení, nebo psychickými obtížemi, zaznamenali v období online výuky propad motivace ke studiu a zhoršení obtíží. Seznamte se s tipy pro systematickou péči o duševní zdraví žáků, jak je připravil projekt více
Národní plán obnovy pomůže i digitální transformaci českých škol
31. 8. 2021Národní plán obnovy (dále NPO) je souhrnem reforem a investic, které bude Česká republika realizovat v letech 2021 - 2027 z evropského Nástroje pro oživení a odolnost. Tvoří ho šest pilířů: Digitální transformace (27 854 mil. Kč), Fyzická infrastruktura a zelená tranzice (85,2 mld. Kč), Vzdělávání a trh práce (41 006 mil. Kč), Instituce a regulace a podpora podnikání v reakci na COVID-19 (10 895 mil. Kč), Výzkum, vývoj a inovace (13 200 mil. Kč) a Zdraví a odolnost obyvatel (12 441 mil. Kč). více
Psychologická podpora ředitelům škol
24. 6. 2021Na základě impulzů a dotazů od ředitelů z celé ČR vznikl například videorozhovor, jehož hostem je PhDr. Petr Winkler, Ph.D. z Národního ústavu duševního zdraví. Tématem rozhovoru jsou specifika manažerské role ředitele a způsoby, jak si při vedení školy udržet duševní zdraví své i svých podřízených. Jak řešit syndrom vyhoření či psychické obtíže kolegů? Jak ošetřit více
Případové konference ve školách a pro školy – trochu jiné příklady inspirativní praxe
30. 5. 2021Pro publikaci byly vybrány čtyři příklady ze čtyřiceti případů škol, které se s řešením problémů, se kterými si samy nevěděly rady, vypořádaly nakonec tímto způsobem. Tyto příklady jsou zároveň představiteli 4 typů případů, u kterých se využití případové konference ve škole ukazuje vhodné. Případová konference není žádným univerzálním postupem, kterým situaci vyřešíme, když získáme pro spolupráci potřebné více
Jak vybudovat úspěšnou inkluzivní školu
14. 4. 2021Jak vybudovat úspěšnou inkluzivní školu? Jak budovat dobré kolegiální vztahy, zavádět ve škole inovace a zároveň šetřit čas? Jak jed více
Webináře k inkluzivnímu vzdělávání 2019 – 2021
18. 3. 2021Odpovědi na tyto a mnohé další otázky naleznou učitelé a další pedagogičtí pracovníci v interaktivních šedesátiminutových webinářích, které realizuje projekt APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem ve spolupráci s Metodickým portálem RVP.CZ již od roku 2019. Metodické webináře cílí na podporu a posílení profesních kompetencí pedagogických pracovníků pro inkluzivní vzdělávání a více
Metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví
17. 3. 2021MŠMT vydalo Doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví. Tento metodický materiál přináší základní informace a doporučení pro on-line výuku, individuální konzultace a péči o duševní zdraví. Vyučující zde rovněž najdou tipy, jak se připravit na návrat žáků do škol, nebo odkazy na materiály, které mohou doporučit rodičům svých žáků. Česká školní inspekce zároveň vydala tematickou zprávu více
Aplikace Zapojme všechny pomáhá společnému vzdělávání
18. 2. 2021Inkluzi, neboli společné vzdělávání, u nás zavedl školský zákon již v roce 2005. Do většího povědomí se inkluze dostala po novelizaci školského zákona s účinností od září 2016. Zvyšování profesní připravenosti pedagogů a obecně informovanosti o společném vzdělávání je hlavním cílem projektu APIV B (Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi), který běží pod hlavičkou Národního pedagogického institutu více
Koncepce přístupu MŠMT k bezpečnosti a ochraně zdraví žáků na školách
5. 2. 2021MŠMT zveřejňuje Koncepci přístupu MŠMT k bezpečnosti a ochraně zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních v regionálním školství ČR a Přehled opatření pro období 2021 – 2023. více
Metodický pokyn k pedagogické intervenci
15. 1. 2021Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává metodický pokyn k realizaci pedagogické intervence ve školách, školních družinách a školních klubech. více