Tagy
2. dotazník k válečnému konfliktu na Ukrajině – kapacity MŠ a ZŠ, přijaté děti, žáci a studenti na MŠ, ZŠ, SŠ, konzervatoře a VOŠ a ukrajinští zaměstnanci
23. 6. 2022Co je cílem šetření? v případě mateřských a základních škol plošně aktualizovat dříve poskytnuté údaje o kapacitách[1], zjistit aktuální stav počtu přijatých dětí/žáků/studentů z Ukrajiny ke vzdělávání ve školním roce 2021/2022 a dále pro nový školní rok 2022/2023 v jednotlivých školách, aktuálně volné skutečné kapacity ve školách, možnosti navýšení kapacit škol od září 2022, zjistit údaje více
Prevence digitální propasti v praxi školy
21. 6. 2022Úvod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy díky Národnímu plánu obnovy poskytuje školám finanční prostředky na digitalizaci, a to na dva účely: nákup digitálních učebních pomůcek pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence žáků a na prevenci digitální propasti. Tento článek se věnuje druhému účelu. Na toto téma také proběhla panelová diskuze, kterou si můžete shlédnout více
Digitální propast a informace, jak ji ve škole řešit
15. 6. 2022Slovo experta Účastníci debaty Organizátory zastupovala Lucie Gregůrková, vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání na MŠMT, s moderátorem večera Josefem Daškem, tajemníkem DigiKoalice za NPI. Digitální propast v Česku dlouhodobě řeší také Člověk v tísni, který reprezentovala Zuzana Ramajzlová. Za praxi debatu obohatili Jaroslava Nováková, zástupkyně ředitele na ZŠ Bohumila Hrabala, a Václav Nádvorník, zástupce ředitele a ICT metodik více
Jak naložit s finančním prostředky z Národního plánu obnovy na nákup digitálních učebních pomůcek?
14. 6. 2022Úvod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy díky Národnímu plánu obnovy poskytuje školám finanční prostředky na digitalizaci, a to na dva účely: nákup digitálních učebních pomůcek pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence žáků a na prevenci digitální propasti. Tento článek se věnuje účelu prvnímu. Pro více informací o tom, jak naložit s prostředky na prevenci více
Služby Europassu včetně životopisu a e-portfolia jsou nově i v ukrajinštině
9. 6. 2022A jaké služby Europass uchazečům o práci nabízí? Jde v první řadě o online šablonu pro vytvoření životopisu a motivačního dopisu. Struktura obou dokladů vychází z požadavků personalistů a dalších zástupců zaměstnavatelů, jde jednoduše vyplnit a výsledné soubory se samy naformátují podle zvolené podoby šablony. Pro inspiraci, jak životopis i motivační dopis vyplnit, jsou na webu www.europass.cz více
Největší testování digitálních dovedností v ČR je v plném proudu
8. 6. 2022ZAPOJTE SE! Stačí kliknout na obrázek níže! více
Prázdninové jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022
1. 6. 2022Výzva je určena na realizaci intenzivní podpory rozvoje dovedností v českém jazyce pro děti cizince migrující z Ukrajiny. Výzva „ Prázdninové jazykov více
Přidejte se k živě streamované debatě na téma IT správa ve škole
1. 6. 2022Informace k diskuzi Ve středu 8.6. proběhne od 16:00 živě streamovaná panelová diskuze na téma IT správy. Na akci bude představena Příručka pro ředitele škol k IT správě, budou uvedeny příklady vhodného řešení IT správy ve škole. Jak využít síť IT guru? To vše se můžete dozvědět a zároveň se účastnit live chatu. Jakým tématům se více
Přidejte se k živě streamované debatě na téma Prevence digitální propasti
26. 5. 2022Jakým tématům se budeme v diskuzi věnovat? Akce bude uvedena krátkým videovstupem digitálního experta z NPI, Ondřeje Neumajera na téma digitální propasti a inkluzivnosti digitálního vzdělávání. Představení intervence prevence digitální propasti z Národního plánu obnovy (definice digitální propasti a znevýhodněného žáka, metodika). Pozitivní dopady intervence. Sociologický pohled na vyloučení žáka ze vzdělávání. Vyloučení žáka z pohledu školy. Příklady více
Zdravotní způsobilost na zotavovací akce pro ukrajinské děti
24. 5. 2022Vyjádření ministerstva zdravotnictví „Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů nebo zotavovací akci posuzuje a posudek vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Nemá-li dítě registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Posudek tak vždy více
Jak řeší Národní plán obnovy digitální vyloučení?
24. 5. 2022Co je to digitální propast? Rozdíly v přístupu a využívání informačních a komunikačních technologií jsou souhrnně nazývány digitální propastí. Ta je úzce navázána na ekonomický a sociální rozvoj každého jedince. Ekonomická a sociální nerovnost, často v kombinaci se speciálními vzdělávacími potřebami na straně žáka či jeho rodinného zázemí, způsobuje prohlubování nerovného přístupu a vede ke stavu jeho vyloučení. To více
Online debata: Jak pracovat s edukační robotikou?
18. 5. 2022Zveme vás ke sledování živě streamované debaty ve čtvrtek 26. května od 15:00. Tématy budou: – Jak vybrat ty správné roboty do výuky? – K více
Výzva: Digitální vysokokapacitní sítě z komponenty 1.3 Národního plánu obnovy
17. 5. 2022Cílové skupiny Jedná se o výzvu pro podnikatelské subjekty, které splní podmínky uvedené ve výzvě, jejíž cílem je vybudování sítí s velmi vysokou kapacitou („vysokokapacitních sítí“ či „VHCN“), jež umožní spolehlivý přístup k službám elektronických komunikací pro přístup k internetu koncovým uživatelům se zvláštním zaměřením na venkovské oblasti, kde tržní řešení nejsou rentabilní a kde více
Metodiky k hodnocení žáků a studentů dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
16. 5. 2022Tři metodiky k hodnocení žáků a studentů dle zákona Lex Ukrajina Kontext Všechny typy škol postupně přijímají ukrajinské žáky a studenty ke studiu a jejich integraci na český vzdělávací systém v souladu se zákonem č. 67/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (dále jen „Lex více
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
13. 5. 2022Několik informací pro ŠPZ Vzhledem k narůstajícímu počtu dotazů zasíláme upřesňující doporučení k přístupu k ukrajinským dětem, které na území České republiky pobývají za základě migrace způsobené válečným konfliktem, především k případným odkladům povinné školní docházky (OŠD). Školská poradenská zařízení (ŠPZ) při posouzení školní zralosti a vydání doporučení k OŠD postupují standardně jako u dětí více
Jak zpracovat u výzvy Jazykové kurzy závěrečnou zprávu a finanční vypořádání
13. 5. 2022Výzva pro organizátory těchto skupin slouží jako doporučení a inspirace pro jejich činnost. Materiál byl k 13. 5. 2022 aktualizován u obou výzev o Ma více
Jak zpracovat u výzvy Adaptační skupiny závěrečnou zprávu a finanční vypořádání
13. 5. 2022Metodický materiál „Jak na organizaci adaptačních skupin“ je pro organizátory těchto skupin a slouží jako doporučení a inspirace pro jejich činnost. více
Vyhlášené výzvy MŠMT na podporu Adaptačních skupin a Jazykových kurzů pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 (aktualizováno 13. 5. 2022)
13. 5. 2022Výzva Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 Výzva Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 bude zaměřena na podporu intenzivních jazykových kurzů pro děti ve věku 14 až 18 let migrující z Ukrajiny. Účelem výzvy bude zejména zvýšit jazykové dovednosti v českém jazyce a eliminovat předčasné odchody ze vzdělávání z více
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
6. 5. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodiku pro mateřské a základní školy jako popis tzv. zvláštního zápisu na těchto školách. Z více
Ukrajinské školy budou uznávat plnění povinné školní docházky v ČR
6. 5. 2022Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Ukrajinským velvyslanectvím a Ministerstvem školství a vědy Ukrajiny projednalo vzá více
Chcete nebo potřebujete jako škola využít nabídek pomoci z platformy pomahejukrajine.cz?
25. 4. 2022Více informací naleznete v části webu Edu.cz/ukrajina k tématu Ukrajina ve školách. více
Jak financovat vzdělávání ukrajinských dětí a žáků ve veřejných MŠ a ZŠ
20. 4. 2022Více informací naleznete v části webu Edu.cz/ukrajina k tématu Ukrajina ve školách. více
Aktuální informace pro ředitele/ky mateřských škol ke vzdělávání dětí z Ukrajiny
13. 4. 2022Více informací naleznete v části webu Edu.cz/ukrajina k tématu Ukrajina ve školách. více
Elektronický formulář pro žádosti ke změnám v údajů ve školském rejstříku v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků z Ukrajiny
11. 4. 2022Tento formulář je určen pouze pro základní a mateřské školy a související školská zařízení pro zájmové vzdělávání a zařízení školního stravování zříz více
Aktuálně pro cizince k přijímacímu řízení na střední školy
11. 4. 2022Další kola přijímacího řízení Redukované hodnocení u uchazečů cizinců Ústní pohovor při prominutí zkoušky z českého jazyka Podpora výuky češtiny pro děti z Ukrajiny Více informací naleznete ve FAQ k tématu Ukrajina https://www.edu.cz/ukrajina/faq-ukrajina/. více
Český rozhlas nabízí užitečný audio obsah pro ukrajinské děti
8. 4. 2022Rádio Junior také nově zařazuje do vysílání oceňovanou ukrajinskou pohádku s názvem Válka, která změnila Rondo. Příběh se odehrává v kvetoucím Rondu, v němž žijí křehká stvoření vyrobená ze skla, papíru a nafukovacích balónků do chvíle, kdy město navštíví Válka. Pohádka namluvená hercem Janem Cinou dětem vysvětluje, co je to válka. Dostupná bude i v ukrajinštině na speciální podstránce více
Dokládání očkování ukrajinských dětí bez očkovacího průkazu (včetně informací v ukrajinštině)
6. 4. 2022Letáky pro rodiče ke stažení 1. Které dokumenty obsahují záznamy o stavu očkování? 2. Jak potvrdit údaje o stavu očkování osoby, která je vnitřně vysídlenou osobou na Ukrajině? 3. Jak potvrdit očkovací status osoby, která opustila zemi? více
Přijímání do MŠ – správní řízení krok za krokem
5. 4. 2022Praktická příručka provede ředitelky a ředitele mateřských škol krok za krokem celým procesem správního řízení, který souvisí se zápisem k více
Přijímací řízení na střední školy v oborech s maturitou včetně zkoušky z matematiky
4. 4. 2022Co se v letácích dozvíte? Leták: Základní informace o přijímací zkoušce na střední školy v oborech s maturitní zkouškou Jak a v jakých termínech podat přihlášku? Model státní přijímací zkoušky Leták: Jak bude státní přijímací zkouška z matematiky probíhat? Metodické materiály ke stažení Leták: Základní informace o přijímací zkoušce na střední školy v oborech s více
Šablony na podporu adaptačních aktivit
31. 3. 2022Co se dozvíte v přiloženém materiálu? Více podrobností o obou připravovaných výzvách: zaměření výzev oprávnění žadatelé výstupy jednotkové náklady specifické podmínky dokladování výstupů Co bude podpořeno z výzvy „Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022“? Co bude podpořeno z výzvy „Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022“? Aktivita A – Volnočasové více
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
28. 3. 2022Co se dozvíte v přiloženém materiálu? Jak prokázat svéprávnost? Jak získat odbornou kvalifikaci? Možnost zaměstnávání nekvalifikovaných pracovníků. Jak prokázat bezúhonnost? Jak prokázat zdravotní způsobilost? Jak prokázat znalost českého jazyka? Metodická doporučení k vybraným pracovněprávním otázkám ve vztahu ke stanovení platového tarifu Praxe Metodický materiál ke stažení více
Dotazník k válečnému konfliktu na Ukrajině – kapacity mateřských a základních škol
28. 3. 2022Co je cílem šetření? aktuální stav přijímání dětí/žáků z Ukrajiny ke vzdělávání aktuálně volné skutečné kapacity ve školách možnosti navýšení kapacit škol od září 2022. Toto šetření považujeme za zásadní pro strategické plánování dalšího postupu v oblasti poskytování vzdělávání pro děti a žáky prchající z Ukrajiny v okamžitém (jaro 2022) i střednědobém horizontu (školní rok 2022/2023). Metodická podpora více
Proč je důležité aktualizovat
28. 3. 2022Proč je důležité aktualizovat software v počítači i na mobilu a jak si aktualizace co nejvíce usnadnit? Na to vám odpovíme v tomto článku. Využijeme k tomu názorný příklad aktualizace operačního systému Windows, který se ve školách standardně používá na stolních i mobilních zařízeních. Hned na začátku je dobré připomenout, že aktualizace přinášejí do aplikací či operačního více
ČŠI se zaměří na metodickou podporu škol při integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků
25. 3. 2022Více o metodických aktivitách ČŠI Česká školní inspekce bude provádět metodicky orientované návštěvy škol s vyšším počtem ukrajinských dětí a v dohodě se školou pomůže na místě řešit témata, která budou v danou chvíli pro danou školu relevantní. Školy se však mohou o podporu přihlásit i samostatně prostřednictvím InspIS HELPDESK. Pro úspěšnou integraci je zcela více
Ukrajinský vzdělávací systém a distanční vzdělávání pro Ukrajince
23. 3. 2022MŠMT ve spolupráci s ukrajinským ministerstvem školství a Velvyslanectvím Ukrajiny připravilo přehled vzdělávacího systému na Ukrajině v porovnání s více
IT guru – poradci pro digitalizaci škol
23. 3. 2022Kdo jsou IT guru? S navyšováním počtu digitálních zařízení školy poptávají rady v oblasti jejich správy, nastavení vnitřní sítě a jejího zabezpečení. Úroveň digitalizace škol je velmi rozdílná – každá škola k tomuto úkolu přistupuje jinak. Aktivita vzniku IT guru rovněž navazuje na reformu financování, která proběhla v roce 2020 a která implementovala role správce sítě v rámci nového systému více
Metodický výklad k zákonu Lex Ukrajina ve školství
21. 3. 2022Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy slouží jako komentář k zákonu Lex Ukrajina školství (č. 67/2022 Sb.) ze dne 21. více
Informace pro školská poradenská zařízení k poskytování služeb žákům z Ukrajiny
21. 3. 2022Tento metodický materiál doporučuje postupy pro školská poradenská zařízení (dále ŠPZ) v souvislosti s poskytováním poradenských služeb žák více
Dvojjazyčné vzory při přijímání do MŠ a ZŠ
21. 3. 2022Další podrobnosti pro ředitele škol Vzhledem k tomu, že seznam přijatých dětí i rozhodnutí o nepřijetí se vyhotovují v českém jazyce, je v současné situace vhodné, aby ředitel zároveň zaslal ukrajinským zákonným zástupců sdělení o přijetí/nepřijetí v česko-ukrajinské verzi podle níže uvedeného vzoru. Školský zákon výslovně neupravuje situaci, kdy se do školy hlásí žák cizinec. V tomto případě více
Jak na organizaci adaptačních skupin
21. 3. 2022Metodický materiál „Jak na organizaci adaptačních skupin“ je určený pro organizátory těchto skupin a slouží jako doporučení a inspirace pro jejich či více
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
20. 3. 2022Co musí zřizovatel ve spolupráci se školou v takovém zařídit nejdříve? komunikovat s krizovým štábem obce/kraje a HZS, které má na starosti ochranu obyvatelstva před samotným příchodem uprchlíků zkontrolovat vhodnost prostor z pohledu požární ochrany a prevence rizik a případné nedostatky odstranit označit vnitřní prostory místa nouzového ubytování, např.: místo příjmu evakuovaných, WC, umývárny, jídelna, kuchyně, ložnice, společenská více
Podpůrné intervence pro děti z Ukrajiny v Praze a Mladé Boleslavi
17. 3. 2022Pro koho je vhodná individuální péče? Neplánovaný odchod z původního domova, často spojený s traumatizujícími zážitky, adaptacena nové prostředí, včetně zahájení docházky do českých škol, v nichž je zpočátku častá komunikační bariéra, to vše klade na psychiku mnohých dětí velké nároky. Právě pro ty děti, které se velmi obtížně s nastalou situací vyrovnávají, je určena více
Výjimka pro využívání odborných učeben
16. 3. 2022Základní informace Vzhledem k očekávanému náporu na kapacity škol v souvislosti s příchodem uprchlíků z Ukrajiny MŠMT požádalo MMR o výjimku z pravidel dotačního programu IROP. Odborné učebny financované z tohoto programu totiž po dobu udržitelnosti projektu standardně není možné využívat jako učebny kmenové a nelze je započítávat do kapacity školy, i když by na mnoha místech pro vzdělávání i mimo více
Zdravotní péče pro uprchlíky z Ukrajiny
15. 3. 2022Základní informace Ministerstvo zdravotnictví a Česká vakcinologická společnost ČLS JEP vydaly dne 28. 3. 2022 nový Doporučený postup k poskytování zdravotních služeb uprchlíkům z Ukrajiny a nové Doporučení k očkování. Kontakt S dotazy ke zdravotnické péči pro občany z Ukrajiny je k dispozici infolinka Ministerstva zdravotnictví: 226 201 221 (volba č. 8.). Doporučení Ministerstva zdravotnictví k poskytování zdravotní péče více
Digitální učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence. Z čeho je nakoupit a kde naleznete tipy?
15. 3. 2022Jak lze finanční prostředky získat? Finanční prostředky jsou poskytovány na neinvestiční náklady vzniklé od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2022. Jsou určeny pro základní školy a gymnázia, gymnázia se sportovní přípravou a dvojjazyčná gymnázia, zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazem obcí. Aby školy obdržely finanční prostředky letos, musí vyplnit dotazník do https://sberdat.uiv.cz deklarovat svůj více
Doporučení při umisťování ukrajinských dětí bez doprovodu do školských zařízení
10. 3. 2022Informace MŠMT: Informace týkající se nezletilých cizinců bez doprovodu přicházejících z Ukrajiny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Metodická informace MPSV: Opatření na ochranu dětí v souvislosti s válečným konfliktem na území Ukrajiny Metodická informace MPSV_-_Zajištění ochrany nezletilým dětem bez doprovodu přicházejícím z UkrajinyStáhnout více
Interaktivní mapa volných míst ve školách, školkách i adaptačních skupinách na shkola.cz
10. 3. 2022Kliknutí na obrázek mapy přejdi na mapu nebo přímo vyhledávej na mapě níže (ctrl+scrollování myší). Loading… Výše uvedená mapa vznikla jako aktivita ScioŠkol ve spolupráci s firmou Ximilar. více
Digitalizace škol – finance již tento rok!
9. 3. 2022Strategie 2030+ v souvislosti s digitalizací vzdělávání Jaké kroky podniklo MŠMT směrem k digitální transformaci školství? Byly schváleny nové RVP pro základní vzdělávání a RVP pro gymnázia, která budou rozvíjet informatické myšlení a digitální gramotnost žáků. Na to dále navazuje aktualizace RVP pro gymnázia, které pokračuje v modernizaci kurikula v digitální oblasti. Díky projektu SYPO se vybudovaly sítě metodických více
Zajištění ochrany a bezpečnosti zaměstnanců a dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení související s ochranou obyvatelstva
8. 3. 2022K zajištění ochrany a bezpečnosti zaměstnanců a dětí ve školách a školských zařízeních se vztahují stejná opatření, která se uplatňují obecně k ochraně obyvatelstva. Při plánování opatření jako je např. evakuace, ukrytí a nouzové přežití je přihlíženo na různá specifika skupin obyvatelstva, jako je např. snížená schopnost pohybu, orientace u malých dětí. Obyvatelstvo (tedy i žáci více
Asociace speciálních pedagogů nabízí pomoc ukrajinským dětem
8. 3. 2022Válečná situace a nedobrovolné opuštění domova, často i svých blízkých, s sebou zákonitě přináší traumata. Ta se pochopitelně v současné do více
Online debata expertů ke konfliktu na Ukrajině pro ZŠ a SŠ
4. 3. 2022Termín a čas debaty Online debata se uskuteční v pondělí 7. března 2022 od 9:45 – 12:00. Diskuse se zúčastní Petr Gazdík, ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Kolář, bývalý velvyslanec v USA a Rusku Otakar Foltýn, odborník v oblasti bezpečnosti a mezinárodního práva Michael Romancov, politický geograf soustředící se na Rusko a Ukrajinu Bob Kartous, odborník na téma dezinformace více
Metodika ke Vzdělávání ukrajinských dětí v ČR
3. 3. 2022Metodický materiál „Vzdělávání ukrajinských dětí v ČR“ je určený pro mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy a jejich zřizovatele. Rea více
Digitalizujeme školu – živě streamovaná debata
3. 3. 2022Online debata pro mateřské školy V pondělí 7.3. to celé odstartuje živá debata pro mateřské školy, která bude zaměřena na: digitalizaci MŠ rady s nákupem digitálních učebních pomůcek. Jako hosté vystoupí: Lucie Gregůrková – vedoucí Oddělení digitálního vzdělávání, MŠMT Martina Běťáková – vedoucí Oddělení podpory škol, MŠMT Vlasta Tesařová – ředitelka MŠ V zahradě, Liberec Celou více
MŠMT připravilo informační a metodickou podporu škol v návaznosti na aktuální dění na Ukrajině
3. 3. 2022Slovo ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, dovoluji si Vás informovat, že v návaznosti na aktuální dění na Ukrajině a příchod ukrajinských občanů do ČR pro Vás Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační a metodickou podporu. Situace se vyvíjí každým dnem a my všichni budeme muset flexibilně více
Příručka pro školy v době katastrofické události
2. 3. 2022Celý text příručky v PDF více
Ministr Gazdík: proti nepřátelství ve školách -> doporučení pro práci se školními kolektivy ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině
25. 2. 2022„Agresivní napadení Ukrajiny ruskou armádou nenechalo chladným prakticky žádného občana České republiky a je jasné, že tento neomluvitelný akt agrese ovlivní více či méně život každého z nás. Válka přináší zlo, mrtvé, zraněné, škody na duších i majetku, a to ruku v ruce s nenávistí, nepřátelstvím a destrukcí mezilidských vztahů. Chtěl bych Vás všechny tímto naléhavě požádat, abyste více
Základní školy a gymnázia dostanou peníze na novou informatiku a rozvoj digitální kompetence
24. 2. 2022Pro které školy jsou prostředky určeny a jak se bude žádat Školy obdrží do svých rozpočtů v roce 2022 finanční prostředky na digitální učební pomůcky určené pro rozvoj informatického myšlení dětí a žáků a jejich digitálních kompetencí. Základní školy a gymnázia, které deklarují, že začnou vyučovat dle ŠVP upraveného podle revidovaného RVP ZV, RVP G, resp. RVP GSP či RVP DG od více
Do českého školství půjdou desítky miliard od Evropské unie
17. 2. 2022Třiadvacet miliard korun získá postupně Česká republika na zkvalitnění školství od Evropské unie. Čerpat je bude v rámci národního plánu obnovy, kter více
Praha 2 se pochlubila základní školou zástupcům Evropské komise
17. 2. 2022Delegaci zástupců Evropské komise dorazila v Praze zajímá mimo jiné realizace projektů Národního plánu obnovy, který financuje EU. Praktické ukázky s více
MŠMT pošle školám peníze na digitalizaci
14. 2. 2022Dva účely finančních prostředků pro školy Školy obdrží do svých rozpočtů v roce 2022 finanční prostředky současně na dva účely: na digitální učební pomůcky určené pro rozvoj informatického myšlení dětí a žáků a jejich digitálních kompetencí, na pořízení mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky za účelem prevence digitální propasti. „Digitalizace školství je nutná, abychom byli připraveni na proměny, které nás více
Činnosti MŠMT v oblasti kyberprevence
2. 2. 2022Mezi hlavní činnosti MŠMT patří: Workshop k tématu digitální wellbeing se zástupci veřejné i soukromé sféry v říjnu 2021 a jeho plánovaný follow up věnovaný implementaci digitálního wellbeing Návrh a rozpracování oblastí kyberprevence a bezpečného chování na internetu do RVP ZV (ve spolupráci s NPI) Návrh a rozpracování oblastí kyberprevence a bezpečného chování na internetu RVP *G více
Aktualizovaná verze kurzu Dávej kyber se brzy otevře veřejnosti
31. 1. 2022Obsah aktualizovaného kurzu Aktualizace on-line kurzu „Dávej kyber“ pro učitele jako společný výsledek činnosti MŠMT a NÚKIB. Primárně je kurz určen pedagogickým pracovníkům, může být ale přínosný také pro ostatní zaměstnance škol, tedy nepedagogické pracovníky. Kurz si klade za cíl zvýšit osobní zodpovědnost uživatelů digitálních technologií a internetu a je kontextuálně zasazený do školního prostředí, do on-line více
Kam směřuje program na rozvoj regionů (IROP) v novém programovém období?
10. 1. 2022IROP včera, dnes a zítra Integrovaný regionální operační program (IROP) probíhal v prvním programovém období do roku 2021. Dne 5.11. 2021 byl schválen vládou ČR strategický dokument na další období 2021 – 2027. Podpora z evropských fondů v celkové výši 124 mld. Kč půjde na rozvoj obcí, měst i regionů s cílem zlepšit kvalitu života jejich obyvatel. IROP usiluje více
Česká škola budoucnosti – Schoolink 2021
10. 1. 2022První den, 3. prosince 2021 Konference SCHOOLINK se konala 3. – 4. prosince 2021, kterou již podruhé organizoval Dům zahraniční spolupráce. Letošním tématem bylo mezinárodní vzdělávání – cesta ke kompetencím pro život. Konferenci zahájil Jan Mareš, náměstek sekce vzdělávání a mládeže MŠMT. Zdůraznil, že jedním z cílů této konference je pomoci školám a učitelům v digitalizaci. Podle více
DigiEduHack vyhrála aplikace Navigatiq podporující výuku učitelů
16. 11. 2021Tři nejúspěšnější projekty Vítězem DigiEduHack se stal projekt s názvem Navigatiq pro učitele a žáky ZŠ, SŠ a gymnázií (prezentace projektu). Aplikace poskytuje učitelům informace, které jim pomohou kvalitně se připravit na výuku, a zároveň jim během samotné hodiny dodá od studentů zpětnou vazbu k pochopení probírané látky. Učitelé také mají možnost reagovat na aktuální více
MŠMT vydalo metodický výklad k pojmu „digitální učební pomůcka“
5. 11. 2021Více se dozvíte v metodickém výkladu MŠMT s názvem Digitální technologie jako učební pomůcka. více
CZECH CYBERTRON 2021: Konference a kybernetické cvičení v jednom? Zdá se Vám to nemožné?
27. 10. 2021Žáci se na základě praktického cvičení seznámili s tím, jak vypadá opravdový kybernetický útok. Na reálné průmyslové lince (plně funkční model výrobního procesu řízeného SCADA systémem) žáci viděli, jak se dá samotný systém napadnout a jak se dá naopak bránit. V předem připravené třídě byl umístěn výrobník na popcorn, který byl řízen systémem, jenž určoval jeho množství, více
Setkání příjemců výzvy ISDV II jako ukázka sdílení dobré praxe
19. 10. 2021V úterý 12.10. 2021 se v odpoledních hodinách uskutečnilo setkání příjemců výzvy v rámci Implementace strategie digitálního vzdělávání II (dále jen ISDV II). Jedná se o výzvu financovanou z OP VVV (Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání). Tato výzva si kladla za cíl zkvalitnit školní výuku v oblasti digitální gramotnosti a informatického myšlení; podpořit inovace výuky; zajistit více
Bezpečná školní ICT infrastruktura (BEZIT) jako prevence před kybernetickou kriminalitou
7. 10. 2021Cílem edukačních videí jako celku je dosáhnout minimálních bezpečnostních standardů v zajištění školních infrastruktur, tak aby byli ochráněni všichni zřizovatelé, ředitelé, učitelé a tím pádem i žáci a studenti - všichni uživatelé školních sítí. více
8. září – Mezinárodní den gramotností
6. 9. 2021Video pozvánka na vzdělávací moduly Online vzdělávání přístupné zdarma všem zájemcům Příručka Gramotnosti v ŠVP Mapa gramotností Doprovodné odkazy vstup do online vzdělávání PPUČ/GRAMOTNOSTI.PRO příručka pro koordinátory ŠVP na ZŠ výstupy závěrečné konference PPUČ soupis výstupů projektu PPUČ kampaň Gramotnosti pro život – Učíme v souvislostech – web více
Národní plán obnovy pomůže i digitální transformaci českých škol
31. 8. 2021Národní plán obnovy (dále NPO) je souhrnem reforem a investic, které bude Česká republika realizovat v letech 2021 - 2027 z evropského Nástroje pro oživení a odolnost. Tvoří ho šest pilířů: Digitální transformace (27 854 mil. Kč), Fyzická infrastruktura a zelená tranzice (85,2 mld. Kč), Vzdělávání a trh práce (41 006 mil. Kč), Instituce a regulace a podpora podnikání v reakci na COVID-19 (10 895 mil. Kč), Výzkum, vývoj a inovace (13 200 mil. Kč) a Zdraví a odolnost obyvatel (12 441 mil. Kč). více
Letní online škola SYPO: „Vzdělávejte se kdykoliv a kdekoliv“
9. 8. 2021Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaný Národním pedagogickým institutem ČR, připravil na letní měsíce online školu, díky které se můžete na všechny webináře zpětně podívat kdykoli a kdekoli. Letní online škola SYPO nabízí více než 100 webinářů, které se zabývají didaktikou a novinkami ve vybraných oborech. Webináře provazují činnost metodických kabinetů více
Bezpečnost a digitální kompetence aneb Metodika v OrgPad není problém
4. 8. 2021Tým Národního kabinetu pro Předškolní a Prvostupňové vzdělávání v čele s doc. PaedDr. Martinou Maněnovou, Ph.D. vytvořil 1. část metodické příručky k digitálním kompetencím vztahujícím se k bezpečnosti pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol, která vzniká v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR. Finální verze příručky bude k dispozici více
Jak kraje podporují digitální vzdělávání?
2. 6. 2021Digibuňky v Ústeckém kraji V Ústeckém kraji vidí jako hlavní systémové řešení motivaci a vzdělávání pedagogů. Proto zde pořádají například Letní školy (v srpnu 2020 LešDig 2020 v Třebívlicích) nebo mobilní Centra kolegiální podpory, která vyjíždějí do škol. Učitele síťují tzv. Digibuňky v obcích s rozšířenou působností, kde mohou sdílet pomůcky, metodiky i know-how či si zapůjčovat robotické stavebnice. Digibuňky mají dvě úrovně, první pro preprimární a primární více
Konzultace pro mateřské školy
27. 5. 2021Mateřské školy se chystají na nové přírůstky, zápisy dětí proběhly v první polovině května. V souvislosti s příjmem dětí uspořádal střední článek podpory pro ředitele mateřinek pilotních okresů 24. května online konzultaci. více
Zůstane nám on-line výuka i po pandemii?
19. 5. 2021Počítače a technika hraje v dnešní době prim. Digitalizace se díky pandemii velmi rychle zavedla i do našich škol, kde se s ní snažíme, tu lépe, tu hůře, sžít a vyrovnat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podzim 2020 schválilo a připravilo v rámci realizace nové národní Strategie 2030+ projekt pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání. Mimo jiné je to reakce na zprávy České školní více
SELFIE a Profil Škola21 – rozvíjíme školu i digitálně
28. 4. 2021Dne 30. dubna 2021 se uskuteční online minikonference digitální gramotnosti projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Cílem této minikonfer více
Panelová diskuze MŠMT a NÚKIB k otázkám kyberbezpečnosti ve vzdělávání
9. 3. 2021Hlavními průvodci diskuzí budou Mgr. Jaroslav Faltýn, ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT, Mgr. et Mgr. Lucie Kosová z oddělení vzdělávání NÚKIB a Mgr. Tomáš Hamberger z Ministerstva průmyslu a obchodu. Kulatý stůl proběhne ve dvou panelech (viz program níže). Pozvánka s programem ke stažení (obrázek)Medailonky účastníků panelové diskuze (pdf) Program Zahájení 10:00 – 10:10 1. více
MŠMT a IBM vytvořily online kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“
4. 3. 2021O čem je nový online kurz? Vzdělávací kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“ byl vyvinut pro učitele s cílem usnadnit přípravy a realizace výuky v online prostředí na druhém stupni základních škol a na středních školách. Doporučení a návrhy lze v modifikované formě použít také na prvním stupni základních škol. Kurz si klade za cíl pomoci učitelům s výukou na více
Jak na digitální gramotnost ve výuce napříč obory pomocí inspirace u kolegů
4. 3. 2021Hledáte nápady na inovaci výuky a rozvoj digitální kompetence v návaznosti na aktualizaci Rámcového vzdělávacího programu pro zákla více
EMA – digitální vzdělávací zdroje na jednom místě
25. 2. 2021EMA není jen hrdinka školních slabikářů, ale především katalog otevřených digitálních vzdělávacích zdrojů, a tedy i skvělý pomocník pro práci učitele. Byla vytvořena jako součást služeb Metodického portálu RVP.CZ v projektu Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání – Podpora práce učitelů (PPUČ). Jak EMA funguje Největší předností tohoto systému je, že shromažďuje na jednom místě více
První ročník #DigiEduHackCZ je za námi!
27. 11. 2020MŠMT a kolegové z týmu DigiKoalice na NPI ČR společně s Czechitas uspořádala 12.-13. listopadu 2020 českou verzi celosvětového hackathonu, zaměřeného na řešení nejnáročnějších výzev digitálního vzdělávání – DigiEduHack. Uspořádali jsme DigiEduHack! Společně s Czechitas jsme uspořádali českou verzi celosvětového hackathonu, zaměřeného na řešení nejnáročnějších výzev digitálního vzdělávání – DigiEduHack, o které se více dozvíte v více