Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Aktuality

edu.cz > Aktuality

Tagy

COVID-19

MŠMT vydalo informaci k distribuci testů pro základní školy, střední školy a konzervatoře k testování 3. ledna. 2022

20. 12. 2021

Distribuce pro testování ve školách 3. 1. 2022 úterý 21. prosince 2021 dojde prostřednictvím Hasičského záchranného sboru k distribuci antigenních testů pro zajištění testování ve všech krajích, které se uskuteční 3. ledna 2022. Pro kraj Jihočeský a Středočeský byla část testů distribuována již s dodávkou ze dne 16. prosince 2021. Nyní bude do těchto krajů více

COVID-19

MŠMT vydalo informace k distribuci testů (především ke dni testování 20. 12. 2021) a k nahlašování pozitivně testovaných pro školy a školská zařízení

16. 12. 2021

Distribuce testů od 16. 12. 2021 Zasíláme informaci k distribuci testů pro potřeby škol ve všech krajích pro testování v termínu 20. prosince 2021. Pro kraj Jihočeský a Středočeský dodávky testů pokryjí i testování v termínu 3. ledna 2021. Liberecký kraj v této distribuci není zahrnut, neboť testy pro testování na termín 20. prosince 2021 více

logo České školní inspekce

ČŠI vydala Výroční zprávu: Kvalita vzdělávání v České republice za školní rok 2020/2021

15. 12. 2021

Obsah výroční zprávy Úvodní slovo ústředního školního inspektora (str. 3) Přehled inspekční činnosti ve školním roce 2020/2021 (str. 10), Předškolní vzdělávání (str. 12), Základní vzdělávání (str. 58), Střední vzdělávání (str. 94), Základní umělecké vzdělávání (str. 124), Zařízení pro výkon ústavní nebo chranné výchovy (str. 132), Školská poradenská zařízení (str. 146), Systémový projekt Komplexní systém hodnocení více

COVID-19

MŠMT vydalo informace pro školy a školská zařízení k testování dětí, žáků a zaměstnanců a o ochranně dýchacích cest platné k 14. prosinci 2021

15. 12. 2021

Změny k testování dětí a žáků ve školách Upozornění: toto mimořádné opatření se týká základních škol (školních družin a klubů), středních škol a konzervatoří. S účinností od 14. 12. 2021 je možné, aby školy, které testují děti a žáky metodu PCR testování, si mohly vybrat testovací den i jiný den, než je pondělí. Zachovat však více

Vyhlášena výzva k předkládání návrhů projektů v rámci NPO pro oblast 3.2.1 vysokých škol pro roky 2022-2024

14. 12. 2021

Základní identifikace výzvy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1 – Malá Strana IČO: 00022985) (dále jen „ministerstvo“) vyhlašuje tuto výzvu k podání návrhů projektů k zajištění dalšího postupu na základě zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) a zákona č. 111/1998 Sb., více

Očekávané výsledky učení pro výuku čtenářské, matematické a digitální gramotnosti

13. 12. 2021

Cíle a východiska Obecná východiska a informace k této problematice poskytuje dokument Gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání. Hlavním cílem tohoto textu je poskytnout ucelené informace: k cíli a východiskům zpracování indikátorů základních gramotností v uzlových bodech vzdělávání, k zadání úkolu a strukturování indikátorů základních gramotností v uzlových bodech vzdělávání, ke vztahu indikátorů základních gramotností v uzlových více

COVID-19

MŠMT vydalo informace k distribuci testů pro testování 13. prosince 2021

8. 12. 2021

Termíny, financování a distribuce testů Ve čtvrtek 9. 12. 2021 dojde z centrální úrovně k distribuci antigenních testů pro zajištění testování ve všech krajích, které se uskuteční 13. prosince 2021. Vzhledem k počtu testů, které jsou nyní k dispozici, budou do Libereckého kraje distribuovány také testy na zajištění testování v termínu 20. prosince 2021. Distribuovány budou testy SINGCLEAN v jednotkové více

Vyhlášena 1. veřejná soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích programu EXCELES

8. 12. 2021

Zadávací dokumentace Žádostí uchazeče o poskytnutí podpory formou dotace je předložení návrhu projektu zpracovaného podle Zadávací dokumentace na stanovených formulářích, které jsou její přílohou. Požadavky na způsobilost uchazečů, způsob jejich prokazování, způsob a kritéria hodnocení návrhů projektů jsou uvedeny v Zadávací dokumentaci programu EXCELES. Soutěžní lhůta Soutěžní lhůta, v níž je možné podávat návrhy projektů do veřejné více

logo České školní inspekce

Tematická zpráva ČŠI ukazuje společné faktory vzdělávání v úspěšných základních školách

8. 12. 2021

Metodika šetření Metodika šetření, které bylo realizováno v období od listopadu 2019 do října 2020 a pokračovalo v období měsíců dubna a května 2021, je založena na konceptu případových studií třinácti vybraných základních škol (dále jen „škola“), ve kterých byla provedena tematicky zaměřená inspekční činnost. Výběr těchto škol byl založen na jejich úspěšnosti jednak v více

COVID-19

MŠMT vydalo informaci pro školy a školská zařízení k testování pro období od 6. 12. 2021 do 28. 2. 2022

6. 12. 2021

Možnost přihlášení k RT-PCR testování pro období od 6. prosince 2021 do 28. února 2022 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s ustanovením § 163 odst. 3 a 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a v návaznosti na aktuálně platná více

Covid ve školách – kdo o čem rozhoduje?

6. 12. 2021

Nošení roušek a další protiepidemická povinná opatření Nošení roušek a další protiepidemická povinná opatření nenařizuje ředitel ani MŠMT, nýbrž mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví. Škol se týkají zejména tato mimořádná opatření MZČR: o ochraně dýchacích cest ke screeningovému testování ve školách o omezení maloobchodu a služeb Pokud žáci při výuce sedí na místě, zpívají nebo cvičí, roušky mít nemusí, ale více

COVID-19

DŮLEŽITÉ: Právní aspekty nošení ochranného prostředku nosu a úst u neočkovaných pedagogických pracovníků při vzdělávání ve škole či školském zařízení

5. 12. 2021

Bod 2 daného mimořádného opatření pak stanovuje výjimky z povinného nošení ochranného prostředku. Výjimka podle písm. e) je pak stanovena pro pedagogické pracovníky, kteří byli očkováni proti onemocnění covid-19 a od dokončeného očkovacího schématu podle souhrnu údajů o přípravku uplynulo nejméně 14 dní, při poskytování vzdělávání. Plně očkovaní pedagogičtí pracovníci po 14 dnech od dokončeného očkování tak nemusí při poskytování vzdělávání nosit ochranný prostředek k zakrytí úst a nosu. více

COVID-19

Aktuální informace pro školy a školská zařízení k distribuci Ag testů a přijatým opatřením zavedeným nouzovým stavem

26. 11. 2021

Distribuce Ag testů pro základní školy, střední školy a konzervatoře Z mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, vydaného 20. listopadu 2021, plyne povinnost realizovat od 6. prosince 2021 vždy v první vyučovací den v týdnu na celém území ČR testování dětí v přípravných třídách základních škol a přípravných stupních základních škol speciálních a žáků základních škol, středních více

Covid ve školách – rekapitulace ošetřovné kvůli karanténě či zavřeném školském zařízení

26. 11. 2021

Dokud školní zařízení ani jeho část nebyly uzavřeny Pokud škola nebo její část nebyla uzavřena, ale karanténa byla nařízena konkrétnímu dítěti, se žádostí o vystavení rozhodnutí o potřebě ošetřování se obraťte na orgán, který konkrétnímu dítěti nařídil karanténu, tedy na krajskou hygienickou stanici nebo lékaře. Tiskopisy k nařízení karantény a potvrzení její délky pro OČR více

Rozhovor s manažerem projektu UpSkilling Miroslavem Procházkou o vzdělávání dospělých

24. 11. 2021

Projekt UpSkilling CZ, jehož cílem je mimo jiné podpora a doplnění systémových prvků, které umožňují prohlubování kompetencí dospělých v rámci dalšího vzdělávání v ČR, započal svou realizaci v dubnu 2019. Přinášíme vám rozhovor s hlavním projektovým manažerem RNDr. Miroslavem Procházkou, CSc., který poskytnul komunitě odborníků na vzdělávání dospělých EPALE. Projekt UpSkilling je financován z Operačního více

COVID-19

MŠMT vydalo informaci pro školy a školská zařízení s účinností od 22. listopadu 2021

20. 11. 2021

Testování ve školách od 22. 11. 2021 Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 19. 11. 2021 k testování (ve školách) dětí v přípravných třídách, žáků v základních školách, středních školách a konzervatořích stanovuje následující: Preventivní testování dětí a žáků ve školách bude plošně pokračovat i po 29. listopadu 2021. Další testování se tedy provede 6. více

DigiEduHack vyhrála aplikace Navigatiq podporující výuku učitelů

16. 11. 2021

Tři nejúspěšnější projekty Vítězem DigiEduHack se stal projekt s názvem Navigatiq pro učitele a žáky ZŠ, SŠ a gymnázií (prezentace projektu). Aplikace poskytuje učitelům informace, které jim pomohou kvalitně se připravit na výuku, a zároveň jim během samotné hodiny dodá od studentů zpětnou vazbu k pochopení probírané látky. Učitelé také mají možnost reagovat na aktuální více

COVID-19

MŠMT vydalo informace pro školy a školská zařízení k testování v termínech 22. a 29. listopadu 2021

15. 11. 2021

Obecně několik informací k samotnému testování Screeningové testování bude tedy probíhá na všech základních a středních školách a konzervatořích po celé ČR včetně těch škol, které mají místo poskytování vzdělávání v těch okresech, ve kterých již screeningové testování probíhalo Testování proběhne ve dvou termínech: 22. 11. 2021, 29. 11. 2021. Testování bude probíhat na stejném více

COVID-19

MŠMT vydalo aktuální informace pro školy a školská zařízení s účinností od 15. 11. 2021 k ochranným prostředkům a povinnému testování

10. 11. 2021

Změna v povinnosti používat ochranný prostředek úst a nosu Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že dne 10. 11. 2021 bylo vydáno mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, které s účinností od 15. 11. 2021 přináší změnu v povinnosti používat ochranný prostředek úst a nosu takto: “děti v přípravné třídě základní školy, děti v přípravném stupni základní školy speciální, žáky a studenty více

logo České školní inspekce

Česká školní inspekce vydala 7 doporučení pro efektivní distanční výuku na mateřské škole v době karantény

9. 11. 2021

V souvislosti s nárůstem karantén v předškolním vzdělávání v důsledku vývoje pandemie nemoci covid-19 a vzhledem k tomu, že v následujícím období se karanténa pravděpodobně dotkne i mnoha dalších mateřských škol, připravila Česká školní inspekce na základě zkušeností mateřských škol s realizací distančního vzdělávání jednoduchý přehled, který může školám pomoci distanční vzdělávání předškolních dětí v více

Výroční konference Strategie 2030+ ukázala, jak se modernizuje české školství

8. 11. 2021

Konferenci zahájil ministr školství Robert Plaga a dále prof. Arnošt Veselý, který připravoval spolu s dalšími 7 kolegy z řad expertů vstupní teze pro přípravu Strategie. Ten ocenil otevřenější komunikaci ministerstva a vyzdvihl i to, že je Strategie 2030+ přijímána pozitivně u pedagogické veřejnosti, což je jedním z předpokladů jejího naplňování. „Pro to, aby cíle Strategie 2030+ nezůstaly jen více

Dvě regionální online konference o vzdělávání a sociální oblasti (Zlínský a Pardubický kraj)

5. 11. 2021

Ministerstvo pro místní rozvoj, jmenovitě Odbor pro sociální začleňování, pořádá během listopadu 2021 dvě konference související se vzděláváním: – regionální online konferenci pro Zlínský kraj „Podpora žáků se sociálním znevýhodněním – východiska a praxe“ (11. 11. 2021),– regionální online konferenci pro Pardubický kraj „Prevence výchovných obtíží a vzniku sociálně patologických jevů u dětí“ (25. 11. více

logo České školní inspekce

Česká školní inspekce vydala Desatero pro efektivní distanční výuku v době karantény

4. 11. 2021

Od nástupu pandemie covid-19 Česká školní inspekce sledovala a vyhodnocovala realizaci distančního vzdělávání a nabízela pro jeho udržitelnost a efektivitu konkrétní doporučení. V letošním školním roce Česká školní inspekce sleduje a hodnotí dopady pandemie na přípravu a organizaci vzdělávání, na práci učitelů i na samotné vzdělávání žáků přímo ve školách. I když je vzdělávání realizováno prezenčně, dochází ke stanovování karantén tříd i celých škol. Protože lze předpokládat, že se karanténa bude postupně dotýkat mnoha tříd a škol, připravila Česká školní inspekce na základě zkušeností, které školy v průběhu realizace více

COVID-19

MŠMT vydalo aktuální informace pro školy a školská zařízení k testování ve dnech 8. a 15. 11. 2021

2. 11. 2021

Termíny screeningového testování na onemocnění COVID-19 Dne 1. listopadu 2021 Vláda ČR schválila Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, ze kterého vyplývá, že na území vybraných okresů proběhne ve dnech 8. a 15. listopadu 2021 testování na onemocnění covid-19, a to dětí v přípravných třídách základních škol a přípravných stupních základních škol speciálních, žáků základních škol a více

Konference Strategie 2030+

2. 11. 2021

Co Vás čeká On-line výroční konference a panelová diskuze s odbornou veřejností nad realizací opatření k modernizaci školství Termín konference: 4. 11. 2021 od 9.00 do 16.15, Konference a panelová diskuze se zástupci odborníků proběhne on-line – bude vysílána přes kanál YouTube na tomto odkazu: https://www.youtube.com/watch?v=kzyVN2EbQoA, Dotazy budete moci položit v průběhu konference, Účast je zdarma. Program konference více

CZECH CYBERTRON 2021: Konference a kybernetické cvičení v jednom? Zdá se Vám to nemožné?

27. 10. 2021

Žáci se na základě praktického cvičení seznámili s tím, jak vypadá opravdový kybernetický útok. Na reálné průmyslové lince (plně funkční model výrobního procesu řízeného SCADA systémem) žáci viděli, jak se dá samotný systém napadnout a jak se dá naopak bránit. V předem připravené třídě byl umístěn výrobník na popcorn, který byl řízen systémem, jenž určoval jeho množství, více

COVID-19

MŠMT vydalo aktuální informace pro školy a školská zařízení s účinností od 25. 10. a 1. 11. 2021

26. 10. 2021

K nařizování karantény a izolace v souvislosti s COVID-19 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že Ministerstvem zdravotnictví byl vydán Metodický pokyn hlavní hygieničky k nařizování karantény a izolace v souvislosti s onemocněním covid-19, s účinností od 25. 10. 2021. Nově se zkracuje doba pro ukončení karantény ze 14 dnů na 7 dní, a to více

Příběh krajského akčního plánování – ohlédnutí za závěrečnou konferencí projektu P-KAP

25. 10. 2021

Konference postavená na příběhu Na závěrečných konferencích bývá zvykem vypočítávat dosažené úspěchy výčtem realizovaných aktivit, úspěšně proinvestovaných finančních prostředků, množstvím podpořených organizací či osob, počtem seminářů, webinářů, metodických materiálů či přímé metodické podpory. Touto cestou se realizátoři rozhodli nevydat. Projektový tým vsadil na příběh – vždyť šest let představuje v životě a práci lidí i institucí více

Setkání příjemců výzvy ISDV II jako ukázka sdílení dobré praxe

19. 10. 2021

V úterý 12.10. 2021 se v odpoledních hodinách uskutečnilo setkání příjemců výzvy v rámci Implementace strategie digitálního vzdělávání II (dále jen ISDV II). Jedná se o výzvu financovanou z OP VVV (Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání). Tato výzva si kladla za cíl zkvalitnit školní výuku v oblasti digitální gramotnosti a informatického myšlení; podpořit inovace výuky; zajistit více

Střední článek podpory vede Martina Běťáková

12. 10. 2021

Martina Běťáková je duší středního článku podpory. Stála u jeho zrodu, vytvářela jeho koncepci, vybírala kolegy do týmu a soustavně ho posunuje kupředu. Ředitelé škol a zřizovatelé pilotních okresů ji dobře znají a vědí, že se na ni mohou spolehnout. Zpětná vazba od nich vypovídá za vše. Školy nám píší, že možnosti konzultací se středním článkem jsou pro ně k „nezaplacení“ a nejlepší pomoc, kterou za poslední roky dostaly. Podpora školám a zřizovatelům je pro M. Běťákovou, vedoucí Oddělení podpory škol, srdeční záležitost. více

Závěrečná konference projektu SRP

7. 10. 2021

Hlavními klíčovými aktivitami projektu SRP byla Centra podpory, Individuální pomoc vedení škol a Vzdělávání. Mezi cíli můžeme jmenovat vytvoření a ověření systému podpory školám v oblasti strategického řízení a plánování s akcentem na pedagogické vedení škol, koordinace a podpora MAP a šíření principů KLIMA. SRP byl nejznámější projekt cílové skupiny Za MŠMT vystoupili na konferenci více

MŠMT zavádí digitální kompetence a nově koncipovaný obor Informatika do RVP gymnázií

30. 9. 2021

Co je cílem aktualizace RVP pro gymnázia? Rámcový přehled úprav Vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie byla nahrazena vzdělávací oblastí Informatika s obsahem navazujícím na vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Informatika v RVP ZV. V případě oborů Gymnázium a Gymnázium se sportovní přípravou je minimální časová dotace Informatiky 4 hodiny, je tedy shodná se současnou více

COVID-19

MŠMT vydává aktuální informace o provozu škol a školských zařízení platné od 30. 9. 2021

29. 9. 2021

Pro školy a školská zařízení, v souladu s Mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví k provozu služeb a maloobchodu, platí s účinností od 30. září 2021 následující: OTN (očkování/negativní test/prodělaná nemoc) není nově vyžadováno v případě krátkodobých a rekreačních ubytovacích služeb, které jsou poskytovány v rámci vzdělávání výhradně dětem, žákům nebo studentům jedné školy nebo je dozorujícím více

Fakulty spustily společně s MŠMT reformu vzdělávání budoucích učitelů s cílem zlepšit jejich přípravu do praxe

29. 9. 2021

Podpis memoranda je výsledkem několikaměsíčních jednání, během nichž děkani fakult, zástupci ministerstva a experti z oblasti vzdělávání připravovali konkrétnější podobu reformy. Ministerstvo školství se spolu s děkany fakult připravujících učitele zavázali ke konkrétním krokům v následujících třech letech, které mají pro přípravu učitelů vytvořit adekvátní podmínky, kterých fakulty skutečně využijí v souladu s cíli reformy. více

Střední článek pořádal webináře k PHmax

17. 9. 2021

Financování regionálního školství může být pro nejednoho ředitele rébus. Protože se jedná o poměrně složité téma, které začátkem nového školního roku opět nabralo na aktuálnosti, uspořádal střední článek podpory pro vedení škol ve svých pilotních okresech Svitavy a Semily dva webináře. více

Národní plán doučování

15. 9. 2021

Proč Národní plán doučování Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací více

COVID-19

MŠMT vydává aktuální informace o provozu škol a školských zařízení platné od 13. 9. 2021

10. 9. 2021

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že: Připomínáme, že platnost Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR upravující provoz škol a školských zařízení (č. j.: MZDR 14600/2021-19/MIN/KAN) končí k 10. 9. 2021. Od 13. 9. 2021 proto nebude ve školách a školských zařízeních platit povinnost zajištění screeningového testování dětí a žáků. Tímto také končí povinnost zaměstnanců prokazovat více

Představení Národního plánu obnovy

10. 9. 2021

NPO byl dne 17. května 2021 schválen vládou České republiky a následně byl odeslán Evropské komisi k posouzení. Předsedkyně Evropské komise paní Ursula von der Leyenová při návštěvě ČR dne 19. července 2021 sdělila, že český NPO je Komisí podporován a postupují ho do dalšího schvalovacího procesu, což znamenalo schválení Hospodářským a finančním výborem (EFC), Pracovní skupinou finančních radů (FiCO), Coreper více

COVID-19

MŠMT vydalo informaci o provozu škol a školských zařízení od 13. 9. 2021

9. 9. 2021

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že: Platnost Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR upravující provoz škol a školských zařízení (č. j.: MZDR 14600/2021-19/MIN/KAN) končí k 10. 9. 2021. Od 13. 9. 2021 proto nebude ve školách a školských zařízeních platit povinnost zajištění screeningového testování dětí a žáků. Vzhledem k tomu, že v případě zhoršení epidemické více

8. září – Mezinárodní den gramotností

6. 9. 2021

Video pozvánka na vzdělávací moduly Online vzdělávání přístupné zdarma všem zájemcům Příručka Gramotnosti v ŠVP Mapa gramotností Doprovodné odkazy vstup do online vzdělávání PPUČ/GRAMOTNOSTI.PRO příručka pro koordinátory ŠVP na ZŠ výstupy závěrečné konference PPUČ soupis výstupů projektu PPUČ kampaň Gramotnosti pro život – Učíme v souvislostech – web více

Do týmu středního článku nastoupila nová metodička

6. 9. 2021

V pilotním okresu Svitavy působí od 1. září 2021 Stanislava Vaněčková. Na pozici metodičky posílila dosavadní tým, který zde poskytuje podporu mateřským a základním školám. Jejím životním mottem je „Když se chce, všechno jde“. více

Střední článek podpory na Semilsku má novou posilu

5. 9. 2021

Lenka Šulanová je od 1. září 2021 nová metodička ve středním článku podpory pro pilotní okres Semily. Tým působící v daném regionu se rozšířil o zkušenou pedagožku, která bude stejně jako její kolegové poskytovat podporu zdejším školám a zřizovatelům. více

Nový metodik ve středním článku podpory

1. 9. 2021

„Kantořině“ se věnuje přes třicet let. Začínal jako učitel na ZŠ na Praze 1, později působil jako vychovatel na učilišti ČKD Praha. V letech 1998–2014 učil na gymnáziu v Lanškrouně a v roce 2016 se stal ředitelem Základní školy a Mateřské školy Tatenice u Lanškrouna.  Absolvoval Fakultu tělesné výchovy a sportu na Univerzitě Karlově, obor tělesná výchova a více

Národní plán obnovy pomůže i digitální transformaci českých škol

31. 8. 2021

Národní plán obnovy (dále NPO) je souhrnem reforem a investic, které bude Česká republika realizovat v letech 2021 - 2027 z evropského Nástroje pro oživení a odolnost. Tvoří ho šest pilířů: Digitální transformace (27 854 mil. Kč), Fyzická infrastruktura a zelená tranzice (85,2 mld. Kč), Vzdělávání a trh práce (41 006 mil. Kč), Instituce a regulace a podpora podnikání v reakci na COVID-19 (10 895 mil. Kč), Výzkum, vývoj a inovace (13 200 mil. Kč) a Zdraví a odolnost obyvatel (12 441 mil. Kč). více

Reakce MŠMT k dezinformacím o aktuálních protiedpidemických opatřeních ve školách

26. 8. 2021

Úvodní informace Mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ze dne 20. 8. 2021, č. j. MZDR 14600/2021-19/MIN/KAN, bylo mimo jiné zavedeno screeningové testování dětí a žáků v základním vzdělávání, středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích (dále jen „žáci“) neinvazivními antigenními testy, a to ve třech termínech (při testování neinvazivními RT-PCR testy ve dvou termínech), zároveň jsou s ohledem na více

On-line konzultace pro ředitele před zahájením školního roku

26. 8. 2021

Ministerstvo školství zaslalo školám balíček informací na nový školní rok 2021–2022. Nejzásadnější z hlediska fungování je manuál k provozu škol a školských zařízení a testování na covid-19. Záměrem je umožnit výuku a další školní aktivity v co největším rozsahu. Dalším materiálem je metodické doporučení a náměty, jak pracovat se vzdělávacím obsahem a jak vhodně využít doučování žáků, kteří více

MŠMT zveřejňuje informativní seznam soutěží a přehlídek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro školní rok 2021/2022

26. 8. 2021

Soutěže jsou rozděleny do čtyř oblastí dle jejich zaměření: předmětové, umělecké, sportovní, ostatní. Jaké informace seznam soutěží obsahuje Stejně jako v předchozích letech jsou uvedeny u všech soutěží kontaktní adresy organizátorů a termíny konání jednotlivých kol. Konkrétní informace k soutěži zveřejňuje pořadatel ústředního kola v rámci propozic. Forma konání soutěží může být kombinovaná, tj. soutěže více

MŠMT vydává Metodické doporučení jak pracovat se vzdělávacím obsahem ve školním roce 2021/2022

24. 8. 2021

Obsah a účel metodického doporučení Během dlouhého období distančního vzdělávání, a zejména ve školním roce 2020/2021, kdy již všichni disponovali mnoha zkušenostmi z distančního vzdělávání realizovaného na jaře 2020, většina ředitelů škol úspěšně plnila úkoly spojené s řízením a koordinací této formy výuky a snažila se dělat maximum možného pro zajištění udržitelné formy a odpovídající více

Nový web na podporu Národního plánu doučování

19. 8. 2021

Proč Národní plán doučování Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací více

Balíček informací pro školy na nový školní rok 2021-2022

17. 8. 2021

1. Materiály k začátku nového školního roku 2021-2022 Kromě základních informací v textu níže další podrobné informace naleznete v těchto dokumentech a materiálech vztahující se nejen k začátku nového školního roku: Manuál k provozu škol a školských zařízení (pdf) Metodika ke vzdělávání cizinců MŠ a ZŠ (pdf) Třídnický příplatek – informace do škol (pdf) Informace více

Letní online škola SYPO: „Vzdělávejte se kdykoliv a kdekoliv“

9. 8. 2021

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaný Národním pedagogickým institutem ČR, připravil na letní měsíce online školu, díky které se můžete na všechny webináře zpětně podívat kdykoli a kdekoli. Letní online škola SYPO nabízí více než 100 webinářů, které se zabývají didaktikou a novinkami ve vybraných oborech. Webináře provazují činnost metodických kabinetů více

Bezpečnost a digitální kompetence aneb Metodika v OrgPad není problém

4. 8. 2021

Tým Národního kabinetu pro Předškolní a Prvostupňové vzdělávání v čele s doc. PaedDr. Martinou Maněnovou, Ph.D. vytvořil 1. část metodické příručky k digitálním kompetencím vztahujícím se k bezpečnosti pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol, která vzniká v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR. Finální verze příručky bude k dispozici více

Formuje se tým středního článku podpory na Svitavsku

28. 7. 2021

Střední článek podpory v pilotním okresu Svitavy už pracuje v tandemu. Ke koordinátorce Haně Fučíkové přibyl v polovině července kolega Pavel Dvořáček, který zde působí jako metodik. Cílem bylo obsadit pozici zkušeným člověkem z praxe, který rozumí školám a jejich potřebám, což P. Dvořáček splňuje v každém ohledu. více

Změny v systému jazykové podpory cizinců a navýšení částky na nákup školních potřeb pro žáky 1. ročníků a změny finančních limitů na nákup potravin platné od 1.9.2021

26. 7. 2021

Nově budou mít cizinci v mateřských školách v povinném předškolním vzdělávání nárok na jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání. U mateřských škol s vyšším zastoupením cizinců (více než 4 děti-cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání) budou za tímto účelem vytvořeny skupiny pro jazykovou přípravu a těmto mateřským školám bude jazyková příprava více

Ohlédnutí za prvním půlrokem středního článku podpory

30. 6. 2021

České školy jsou hned za těmi nizozemskými nejvíce decentralizované v Evropě. Mají velkou autonomii, která však logicky přináší neúměrně vysoké požadavky na ředitele. Nemohou se primárně věnovat pedagogickému vedení školy, protože mají na svých bedrech práce „všeho druhu“. Střední článek podpory by měl tuto situaci změnit. Školám nabídne především metodickou a legislativní pomoc, podporu v pedagogickém více

Věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí

28. 6. 2021

Nastavená pravidla adaptačního procesu Významnou roli v období adaptace začínajícího učitele hrají uvádějící učitel a člen vedení školy. Díky adaptačnímu období bude mít začínající učitel podporu při seznamování s novými kolegy, s provozem školy i při poznávání specifik výchovné práce učitele a dalších oblastí. Uvádějící učitel a vedení školy pomohou při přípravě, realizaci a vyhodnocování výuky, ale více

Psychologická podpora ředitelům škol

24. 6. 2021

Na základě impulzů a dotazů od ředitelů z celé ČR vznikl například videorozhovor, jehož hostem je PhDr. Petr Winkler, Ph.D. z Národního ústavu duševního zdraví. Tématem rozhovoru jsou specifika manažerské role ředitele a způsoby, jak si při vedení školy udržet duševní zdraví své i svých podřízených. Jak řešit syndrom vyhoření či psychické obtíže kolegů? Jak ošetřit více

Vydány 4 Metodické materiály pro rozvoj gramotností ve výuce v MŠ a ZŠ

17. 6. 2021

  “V NPI ČR si uvědomujeme, že povolání učitele je náročné, a proto přicházíme s našimi materiály pro mateřské školy. Díky 29 kartám je možné i v předškolním vzdělávání rozvíjet například digitální gramotnost, které se, podle našich zkušeností, kolegyně a kolegové často bojí,” říká Jana Smolková, garantka předškolního vzdělávání.   “Pro první stupeň ZŠ jsme připravili více

Vyhlášena výzva SPOLU PO COVIDU

17. 6. 2021

Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Masár, tel: 234 815 234, mobil: 777 462 155, email: tomas.masar@msmt.cz V termínu 22.6. – 29.6. 2021 prosím preferujte e-mailové dotazy.  více

Hodnocení ve škole nemusí být strašák

11. 6. 2021

České školství zná především sumativní hodnocení, tedy známkování. Přestože ho nelze šmahem odsoudit, je načase přistoupit i k jiným formám, které jsou pro žáky více podporující a motivující. Zaměřit hodnocení tak, aby žáci neporovnávali své výkony mezi sebou, ale u sebe, tedy srovnávali svůj současný výsledek učení s předchozím. Podstatou pro takové hodnocení je uplatňování individuálního více

logo České školní inspekce

ČŠI: Jak vypadala distanční výuka v ZUŠ v školních letech 2019/2020 a 2020/2021 a jak se z této zkušenosti ponaučit?

10. 6. 2021

Obsah stránky Úvodní informace Důležitá zjištění Doporučení pro školy, zřizovatele a MŠMT Tematická zpráva Úvodní informace Od nástupu pandemie nemoci covid-19 na jaře roku 2020 se ČŠI systematicky věnuje sledovánía vyhodnocování realizace distančního vzdělávání. Mezi hlavní tematické zprávy ČŠI reflektující průběh distančního vzdělávání jsou tyto: na základních a středních školách vydala ČŠI v květnu 2020 více

Jak se připravit na roli ředitele?

9. 6. 2021

Pro výběrové řízení je také důležité, aby zřizovatel správně definoval, jakého člověka na pozici hledá. Měl by tedy detailně znát prostředí dané školy. Trochu jiné požadavky budou na kandidáta pro velkou školu, kde jsou nezbytné manažerské schopnosti, u malé školy se pak zúročí zejména pedagogické zkušenosti. Strategie 2030+ přichází se dvěma konkrétními návrhy, jak ředitelům více

Svitavsko má novou koordinátorku středního článku podpory

2. 6. 2021

Vyhlášené výběrové řízení na kolegy Hany Fučíkové pro okres Svitavy Výběrové řízení na metodiky pro okres Svitavy, kteří zde budou působit v týmu s novou koordinátorkou, je v plném proudu. Přihlášky je možné zasílat do 15. 6. 2021. Více informací najdete na: https://www.msmt.cz/ministerstvo/metodik-stredniho-clanku-podpory-v-okrese-svitavy. Budeme rádi, pokud někdo ze zkušených pedagogů posílí naše řady. více

Jak kraje podporují digitální vzdělávání?

2. 6. 2021

Digibuňky v Ústeckém kraji V Ústeckém kraji vidí jako hlavní systémové řešení motivaci a vzdělávání pedagogů. Proto zde pořádají například Letní školy (v srpnu 2020 LešDig 2020 v Třebívlicích) nebo mobilní Centra kolegiální podpory, která vyjíždějí do škol. Učitele síťují tzv. Digibuňky v obcích s rozšířenou působností, kde mohou sdílet pomůcky, metodiky i know-how či si zapůjčovat robotické stavebnice. Digibuňky mají dvě úrovně, první pro preprimární a primární více

Případové konference ve školách a pro školy – trochu jiné příklady inspirativní praxe

30. 5. 2021

Pro publikaci byly vybrány čtyři příklady ze čtyřiceti případů škol, které se s řešením problémů, se kterými si samy nevěděly rady, vypořádaly nakonec tímto způsobem. Tyto příklady jsou zároveň představiteli 4 typů případů, u kterých se využití případové konference ve škole ukazuje vhodné. Případová konference není žádným univerzálním postupem, kterým situaci vyřešíme, když získáme pro spolupráci potřebné více

Konzultace pro mateřské školy

27. 5. 2021

Mateřské školy se chystají na nové přírůstky, zápisy dětí proběhly v první polovině května. V souvislosti s příjmem dětí uspořádal střední článek podpory pro ředitele mateřinek pilotních okresů 24. května online konzultaci. více

Webinář k vyhodnocení distanční výuky

21. 5. 2021

Distanční výuku můžeme právem označit za novodobý fenomén. Přechod z klasické výuky na distanční byl naprosto unikátní, přišel ze dne na den, nikdo na něj nebyl připraven. Díky řízeným rozhovorům s řediteli základních a středních škol, které vedla Česká školní inspekce (ČŠI), víme, jak tato výuka probíhala, s jakými problémy se musela vypořádat, ale i co pozitivního do škol přinesla. S jejími výsledky chtěl střední článek podpory seznámit školy z pilotních okresů, a proto pro ně 18. května uspořádal webinář. Pro každou školu je určitě zajímavé porovnání, jak probíhala výuka jinde a jak se dařilo právě u nich. Navíc mohou čerpat z doporučení, která se dají mnohdy využít i při prezenční výuce. Školy měly také prostor k dotazům. více

Zůstane nám on-line výuka i po pandemii?

19. 5. 2021

Počítače a technika hraje v dnešní době prim. Digitalizace se díky pandemii velmi rychle zavedla i do našich škol, kde se s ní snažíme, tu lépe, tu hůře, sžít a vyrovnat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podzim 2020 schválilo a připravilo v rámci realizace nové národní Strategie 2030+ projekt pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání. Mimo jiné je to reakce na zprávy České školní více

Odborný panel ke střednímu článku

19. 5. 2021

Zatímco předchozí dubnové setkání bylo ve znamení rekapitulace činnosti středního článku podpory za uplynulé dva měsíce, tentokrát se na online setkání 17. května probíraly zásadní otázky, které vyplynuly z předchozích debat se zástupci Nadace Partnerství 2030+. První z nich se věnovala oblasti „Jak poznáme, že střední článek dobře funguje“, a to v krátkodobém horizontu pilotáže do roku 2023, více

Předčasné odchody ze vzdělávání – co s nimi?

13. 5. 2021

Dokument sleduje příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání napříč jednotlivými oblastmi intervence projektu P-KAP a vždy nabízí ke každé oblasti také alespoň jeden příklad z praxe, jak s tímto problémem bojovat. Mezi možné příčiny předčasných odchodů patří: Čtenářská a matematická gramotnost neúspěch u maturitní zkoušky (nedostatečná průřezová podpora rozvoje čtenářské gramotnosti – projeví se např. i u slovních úloh z matematiky) Digitální kompetence učitelů, kteří dokážou s prudkým vývojem digitálních více

Koordinátor středního článku podpory Jirásko: „Chceme odbřemenit školy“

12. 5. 2021

Jednadvacet let byl ředitelem základní školy v Lázních Bělohrad, kde se snažil systematicky měnit konzervativní pohledy na vzdělávání. Usiluje o moderní, progresivní, inovativní a otevřenou školu. Od března 2021 působí na pozici koordinátora středního článku podpory v okrese Semily. Tyto střední články vznikají v souladu s dokumentem pro rozvoj vzdělávací soustavy v ČR Strategie 2030+ a zatím jde o pilotní projekt. „Chceme být nejbližším více

Střední odborné školy čekají změny – nový web pomůže učitelům s novinkami ve výuce

10. 5. 2021

Změny provedené v RVP se dotkly jak odborné části, tak i ekonomického vzdělávání a je připravena i nová koncepce informatického vzdělávání – ta se týká pouze oboru vzdělání Informační technologie a také škol zařazených do pokusného ověřování. Každé této části se dopodrobna věnuje celá sekce webových stránek. Jsou zde k dispozici informace o tom, co konkrétně se mění a krom jiného i kontakty na odborné garanty, více

Skvělé přijetí středního článku podpory na Liberecku

6. 5. 2021

Jeden ze dvou pilotních okresů středního článku podpory – Semilsko – se totiž nachází v Libereckém kraji, a tak je počáteční mapování „terénu“ velmi cenné, zejména pro tým podpory, který zde začíná působit. Setkání bylo nejenom velmi příjemné, ale i vstřícné a především konstruktivní. Krajský úřad nabídl ministerstvu úzkou spolupráci a aktivní zapojení, což je pro zdejší působení středního článku podpory naprosto více

Co se prozatím událo v chystané reformě přípravy učitelů?

4. 5. 2021

Rádi bychom se s vámi touto formou podělili o novinky z právě probíhajících procesů týkajících se reformy pregraduálního vzdělávání učitelů. Přikládáme také několik inspirativních podnětů o přípravě učitelů ze zahraničí – konkrétně z Kanady a z Rakouska. více

Dnes se jde zpátky do škol

12. 4. 2021

Protože návrat do škol je téma, které doslova hýbe republikou, střední článek podpory připravil pro ředitele mateřských a základních škol konzultace v rámci pilotních okresů Semily a Svitavy. Že to byla trefa do černého, se ukázalo ještě před konzultací samotnou. Po odeslání pozvánky na akci a informačního balíčku začalo přicházet velké množství dotazů. Nejinak tomu bylo 8. dubna při konzultaci, na kterou se přihlásilo více

Školní informační systémy školám pomohou s testováním

7. 4. 2021

S testováním ve školách souvisí i nutná administrativa. Školy musí evidovat, kterých dětí a zaměstnanců se testování týká, kdo je v ochranné lhůtě, protože prodělal v uplynulých 90 dnech COVID-19 a kdy mu tato lhůta vyprší. Je třeba zaznamenávat výsledky testů, aby je školy mohly předat do centrálního systému. V případě výskytu pozitivního testu bude třeba určit osoby, které přišly s dotyčným do styku a pro hygienu připravit seznam kontaktů. více

Portfolio učitele a ředitele

7. 4. 2021

Může mít učitel nebo ředitel školy své portfolio? Jak ho vytvořit, k čemu slouží a jaké podklady je možné využít, napoví materiál, který více

Na klíčové pozici MŠMT usedne Michal Černý!

1. 4. 2021

Gratulujeme a máme obrovskou radost, že se PaedDr. Michal Černý stane ředitelem odboru základního vzdělávání a mládeže na MŠMT. Po panu Jaroslavu Jiráskovi je to již druhý člen vedení Asociace ředitelů základních škol České republiky, který posílí systémové řady MŠMT! Věříme, že díky svým dlouholetým praktickým zkušenostem z vedení ZŠ Klánovice pomůže školám v republice, jejich ředitelům a pedagogům a tím i žákům a studentům, lépe více

Učitelé učitelům – základní gramotnosti ve společenstvích praxe

30. 3. 2021

Na jaře 2021 se koná poslední série pravidelných setkávání učitelů MŠ a ZŠ napříč obory, předměty, aprobacemi a zkušenostmi z výuky. Tato společenství praxe pořádá projekt PPUČ (Podpora práce učitelů) Národního pedagogického institutu ČR v rámci své kampaně Gramotnosti.pro život - Učíme v souvislostech. více

MŠMT A NÚKIB k digitalizaci vzdělávání a kyberbezpečnosti

26. 3. 2021

V návaznosti na přesun školní výuky do distanční formy v online prostředí vyvstává řada otázek souvisejících s kyberbezpečností ve vzdělávání. Jak bezpečně vyučovat na dálku, jak efektivně eliminovat rizika při používání digitálních technologií, kam směřovat pozornost a obezřetnost rodičů i dětí při každodenním virtuálním školním i mimoškolním setkávání? Na dané téma v uplynulých dnech diskutovali odborníci v panelové diskuzi, kterou připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost. více

Pískoviště ke vzájemnému sdílení pro učitele

24. 3. 2021

Praktické využívání informací Projekt SYPO podporuje učitele při distanční výuce již téměř rok prostřednictvím webinářů přinášejících tipy, konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti více

Webináře k inkluzivnímu vzdělávání 2019 – 2021

18. 3. 2021

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky naleznou učitelé a další pedagogičtí pracovníci v interaktivních šedesátiminutových webinářích, které realizuje projekt APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem ve spolupráci s Metodickým portálem RVP.CZ již od roku 2019. Metodické webináře cílí na podporu a posílení profesních kompetencí pedagogických pracovníků pro inkluzivní vzdělávání a více

Skip to content