Materiál MŠMT stanovuje podmínky pro financování pozice ukrajinského asistenta pedagoga ve školách (MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoře) na období od 1. 1. 2024 do 31. 8. 2024. Podmínky jsou obdobné jako v předchozím období.
Od pondělí 15. ledna 2024 do pátku 19. ledna 2024 probíhalo mimořádné šetření (https://sberdat.uiv.cz/login), na základě kterého školy projevily závazný zájem o finanční prostředky. Aktuálně již není možné se do šetření zapojit a čerpat finanční prostředky.
Níže naleznete celý text z Věstníku MŠMT a přehled finančních prostředků přidělený jednotlivým školám.
Finanční částka přidělovaná školám v položce FKSP je odlišná od částky zveřejněné ve Věstníku z důvodu změny výše odvodů do fondu kulturních a sociálních potřeb, ke které došlo změnou právních předpisů od 1. ledna 2024 (snížení ze 2 % na 1 %).
Č.j. MSMT-27 655/2023-3
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na usnesení vlády ze dne 6. dubna 2022 č. 285 ke stanovení strategických priorit vlády České republiky ke zvládání dopadů uprchlické vlny související s invazí Ruské federace na Ukrajinu a usnesení vlády ze dne 22. června 2022 č. 560 o změně usnesení vlády ze dne 6. dubna 2022 č. 285 a v souladu s ustanovením § 161 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, pro poskytnutí dalších finančních prostředků stanovuje:
a) Další finanční prostředky jsou určeny pro právnické osoby vykonávající činnost mateřské školy, základní školy (včetně základní školy speciální) nebo střední školy nebo konzervatoře, s výjimkou mateřských a základních škol při zdravotnických zařízeních, zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí (dále jen „právnická osoba“), které budou ve školním roce 2023/2024 vzdělávat děti a žáky cizince s udělenou dočasnou ochranou podle zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „cizinec“).
b) Další finanční prostředky se poskytují na náklady vzniklé od 1. 1. 2024 do 31. 8. 2024.
a) Další finanční prostředky se stanoví právnické osobě, pokud v systému sběru dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (https://sberdat.uiv.cz/login) v rámci mimořádného sběru dat „UA asistent“:
b) Normativ neinvestičních výdajů (dále též „NIV“) dle počtu cizinců zařazených do tříd (včetně přípravných tříd) základní školy tvořené pouze třídami 1. stupně, které mají zároveň alespoň v jedné třídě zařazené žáky z více ročníků, se stanovuje ve výši:
Počet cizinců | NIV celkem (vč. odvodů) | z toho platy | Limit počtu zaměstnanců | Přepočtený úvazek |
1 – 4 cizinci | - | - | - | |
5 – 19 cizinců | 156 822 Kč | 115 480 Kč | 0,3333 | 0,5 |
20 – 29 cizinců | 313 644 Kč | 230 960 Kč | 0,6667 | 1,0 |
30 – 39 cizinců | 470 466 Kč | 346 440 Kč | 1 | 1,5 |
a dále na každých dalších 10 cizinců | 156 822 Kč | 115 480 Kč | 0,3333 | 0,5 |
c) Normativ neinvestičních výdajů dle počtu cizinců zařazených do tříd mateřské školy nebo tříd(včetně přípravných tříd) základní školy (mimo škol podle písmene b) se stanovuje ve výši:
Počet cizinců | NIV celkem (vč. odvodů) | z toho platy | Limit počtu zaměstnanců | Přepočtený úvazek |
1 – 9 cizinců | - | - | - | - |
10 – 19 cizinců | 156 822 Kč | 115 480 Kč | 0,3333 | 0,5 |
20 – 29 cizinců | 313 644 Kč | 230 960 Kč | 0,6667 | 1,0 |
30 – 39 cizinců | 470 466 Kč | 346 440 Kč | 1 | 1,5 |
a dále na každých dalších 10 cizinců | 156 822 Kč | 115 480 Kč | 0,3333 | 0,5 |
d) V případě právnické osoby vykonávající činnost mateřské školy i základní školy tvořené pouze třídami 1. stupně, které mají zároveň alespoň v jedné třídě zařazené žáky více ročníků, se určí rozhodný počet cizinců za mateřskou a základní školu dohromady, normativ neinvestičních výdajů se pak stanoví podle písm. b). V případě právnické osoby vykonávající činnost mateřské školy i základní školy s jinou organizací tříd, než podle věty první, se určí rozhodný počet cizinců za mateřskou a základní školu dohromady, normativ neinvestičních výdajů se pak stanoví podle písm. c).
e) Normativ neinvestičních výdajů dle počtu cizinců zařazených do tříd/oddělení střední školy a konzervatoře, se stanovuje ve výši:
Počet cizinců | NIV celkem (vč. odvodů) | z toho platy | Limit počtu zaměstnanců | Přepočtený úvazek |
1 – 19 cizinců | - | - | - | - |
20 – 29 cizinců | 156 822 Kč | 115 480 Kč | 0,3333 | 0,5 |
30 – 39 cizinců | 313 644 Kč | 230 960 Kč | 0,6667 | 1,0 |
40 – 49 cizinců | 470 466 Kč | 346 440 Kč | 1 | 1,5 |
a dále na každých dalších 10 cizinců | 156 822 Kč | 115 480 Kč | 0,3333 | 0,5 |
f) Celková výše dalších finančních prostředků bude určena z počtu vykázaných cizinců dle bodu II. a) a odpovídajících normativů stanovených dle písmen b) až e).
Další finanční prostředky jsou určeny na úhradu platů, zákonných odvodů a přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb za vykonanou práci ukrajinského asistenta pedagoga, jehož náplní práce je přímá podpora cizinců při výuce a pomoc při organizaci výuky.
a) Ukrajinský asistent pedagoga musí splňovat předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků stanovené v § 3 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění. Výjimka z požadavku znalosti českého jazyka je obsažena v zákoně č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů.
b) Ukrajinský asistent pedagoga musí splňovat odbornou kvalifikaci stanovenou pro asistenta pedagoga dle § 20 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V případě, že není možné zajistit pozici osobou s odbornou kvalifikací, může statutární orgán právnické osoby zaměstnat pedagogického pracovníka, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace, postupem podle § 22 odst. 10 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
c) Základní znalost českého jazyka ukrajinského asistenta pedagoga ověří statutární orgán právnické osoby. Znalost jazyka postačuje na úrovni, která umožňuje základní komunikaci ukrajinského asistenta pedagoga a učitele.
d) Ukrajinský asistent pedagoga musí ovládat ukrajinský jazyk na úrovni rodilého mluvčího.
e) Další finanční prostředky budou poskytnuty jednorázově dle kritérií uvedených v bodě II. prostřednictvím krajských úřadů a Magistrátu hl. m. Prahy nejpozději do 31. března 2024.
f) Další finanční prostředky není možné využít k financování činností hrazených z jiných zdrojů. Ředitel školy odpovídá za oddělení činností, včetně jejich tematického a časového rozlišení, u analogických pozic hrazených z jiných finančních zdrojů (včetně evropských) a garantuje, že nedojde k tzv. dvojímu financování.
g) Každá právnická osoba, která obdrží další finanční prostředky dle bodu II., je povinna prostřednictvím mimořádného sběru dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy informovat do 28. 2. 2025 o způsobu využití finančních prostředků.
Stanovení dalších finančních prostředků pro mateřské, základní a střední školy a konzervatoře zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2024 nabývá účinnosti dnem zveřejnění ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.