Metodický materiál „Jak na organizaci adaptačních skupin“ je určený pro organizátory těchto skupin a slouží jako doporučení a inspirace pro jejich činnost. Reaguje na dramatické události předchozích dnů na Ukrajině a příchod občanů Ukrajiny do ČR. Materiál obsahuje odpovědi na základní otázky a informace související se fungováním adaptačních skupin a jeho obsah je možné také stáhnout v podobě letáku.
Adaptační skupina je volnočasová organizovaná skupina pro děti ukrajinských uprchlíků, která má pomoci dětem uvyknout si na novou zemi a nové prostředí a usnadnit jim následný nástup do mateřské, základní nebo střední školy. Pokud je to možné, skupiny by měly být sestavovány s ohledem na věk a potřeby dětí. Forma adaptační skupiny není ukotvena v české legislativě jako samostatný institut. Jedná se
o obecný pojem využívaný nyní pro péči o děti migrující do ČR v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Adaptační skupiny s celodenním provozem zároveň umožňují zapojení rodičů na trhu práce.
Adaptační skupiny mohou organizovat jakékoli fyzické i právnické osoby, pokud jsou k obdobným činnostem oprávněny vymezeným předmětem činnosti daného subjektu či organizace, např. ve zřizovací listině či stanovách, případně na základě živnostenského oprávnění. Mohou to tedy být např. subjekty vykonávající činnost škol či školských zařízení, obce, dobrovolné svazky obcí, kraje, církve, kulturní organizace, mateřská, rodinná či krajanská centra, stejně jako podnikající subjekty, firmy atp.
Žádná konkrétní kvalifikace pro osoby pečující o děti v adaptačních skupinách není specificky stanovena. Osoba vykonávající péči v adaptačních skupinách není pedagogickým pracovníkem podle zákona o pedagogických pracovnících, ani pečující osobou podle zákona o péči o děti v dětské skupině. Vhodnou kvalifikací může být např. vzdělání v oblasti pedagogiky, psychologie, sociální práce či zdravotnictví. V adaptačních skupinách mohou tyto osoby působit na základě pracovně právního vztahu nebo jako dobrovolníci. Vhodné je zapojení ukrajinských občanů, kteří mohou významnou měrou přispět k pocitu bezpečí ukrajinských dětí a k překonávání jazykových bariér.
Do činnosti adaptačních skupin při školách se mohou zapojit i jejich pedagogičtí pracovníci či nepedagogičtí zaměstnanci. Působit tam mohou ale jen mimo pracovní dobu určenou k výkonu práce hrazené ze státního rozpočtu.
Adaptační skupina je činnost odlišná od činnosti školy podle školského zákona a děti v ní zařazené nejsou z právního pohledu dítětem či žákem školy podle školských předpisů. Vzhledem k tomu není možné náklady s jejím provozem spojené hradit z finančních prostředků státního rozpočtu poskytovaných na činnost škol a školských zařízení. Provoz skupin může být hrazen z jiných zdrojů organizace, např. ze sponzorských darů.
Adaptační skupiny nejsou součástí vzdělávacího systému podle školského zákona, a tak děti v nich nemají nárok na zajištění „školního stravování“.
Pokud stravování poskytuje příspěvková organizace – školní jídelna v rámci svého předmětu činnosti, pro účely ceny dětských porcí je možné použít i kalkulaci pro školní stravování.
Potvrzení od lékaře musí vyžadovat v předškolních zařízeních poskytovatelé péče o dítě v dětské skupině, mateřské školy a subjekty, které předškolní zařízení provozují v rámci živnosti, v jejíž náplni je péče o děti do 3 let nebo výchova dětí nad 3 roky.
Provozovatel adaptační skupiny musí vyhodnotit, zda jeho činnost spadá do některé z uvedených kategorií či nikoli.
Smyslem a cílem adaptačních skupin je posílení psychické pohody dětí, které prožily traumatický
zážitek a ocitly se v neznámém, cizojazyčném prostředí.
Činnosti skupiny by měly být pestré:
Jelikož je na Ukrajině organizována distanční výuka dle ukrajinského vzdělávacího programu, mohou se děti v přiměřené míře věnovat i tomuto vzdělávání. Zejména u starších dětí ve věku 14–17 let je vhodná intenzivní jazyková příprava, aby byl umožněn jejich úspěšný nástup do střední školy ve školním roce 2022/2023.