Zápisy k povinné školní docházce se konají dle § 36 odst. 4 školského zákona v období od 1. dubna do 30. dubna 2021. Vzhledem k vyhlášeným krizovým opatřením vydává MŠMT toto metodické doporučení pro organizaci zápisů.
Zápisy do ZŠ pro rok 2021/2022
Zápisy k povinné školní docházce proběhnou i v letošním školním roce v souladu s platnými právními předpisy (školský zákon, vyhláška o základním vzdělávání a správní řád), které se v otázkách zápisů k povinné školní docházce v uplynulém roce nijak nezměnily. V souvislosti s protiepidemickými opatřeními, která tento školní rok provázejí, bude však potřebné organizaci přizpůsobit tak, aby byla zaručena bezpečnost dětí i dospělých, respektovány individuální možnosti a omezení jednotlivých účastníků a zároveň splněny všechny zákonné povinnosti.
Níže naleznete praktický souhrn informací a příkladů, jak lze zápisy v letošním roce organizovat. Pro lepší orientaci je text rozdělen na:
Informativní části (označené podnadpisem Informace) – v těchto pasážích MŠMT informuje o některých zásadních skutečnostech, odkazuje na jiné zdroje informací, stanoviska jiných správních úřadů apod.
Doporučující části (označené podnadpisem Doporučení) – v těchto pasážích MŠMT metodicky podporuje školy.
Závazné části (označené piktogramem § právně závazné) – v těchto pasážích MŠMT poskytuje informace o souvisejících závazných pravidlech vycházejících z platných právních předpisů, které v dané souvislosti považuje MŠMT
za stěžejní.
Pokud škola již informace zveřejnila a v souvislosti s tímto doporučením bude chtít uvedené změnit,
je to možné. Nové informace zveřejní škola způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Škola před zahájením zápisu zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup informace k organizaci a průběhu zápisu, které obsahují kritéria pro přijímání žáků, počet žáků, které je možné přijmout, popis formální
a případných dalších částí zápisu a popřípadě další údaje.
Vzhledem k okolnostem doporučujeme zaměřit se na dostatečnou informovanost zákonných zástupců dětí s trvalým pobytem ve spádové oblasti. Je vhodné využít všechny dostupné a v místě obvyklé způsoby komunikace, např. na webových stránkách školy i zřizovatele, na sociálních sítích, na vývěskách, v místním periodiku atp.
Pro příjem žádostí o přijetí k povinné školní docházce doporučujeme využít delší časový úsek v rámci období od 1. dubna do 30. dubna 2021. Je totiž možné, že někteří rodiče budou mít v době konání zápisu nařízenou karanténu či izolaci, stejně jako nelze vyloučit, že bude např. omezen provoz vaší základní školy. Pokud by byl zápis vyhlášen např. pouze ve dvou dnech 15. a 16. dubna, mohlo by to způsobit nechtěné komplikace jak pro rodiče, tak pro základní školu.
Zápisy se konají v období stanoveném školským zákonem, tedy od 1. dubna do 30. dubna 2021. Konkrétní termín zápisu k povinné školní docházce stanoví ředitel školy v rámci tohoto období, a to v souladu se školským zákonem.
Viz § 36 odst. 4 školského zákona
Vzhledem k tomu, že nelze předvídat, jaká budou platit mimořádná opatření v době konání zápisů, je důležité nastavit organizaci zápisu tak, aby umožňovala distanční průběh od začátku do konce a zároveň vycházela vstříc individuálním podmínkám jednotlivých rodin.
V případě osobního podání žádosti doporučujeme organizovat příjem žádostí tak, aby nedošlo k vyšší koncentraci osob v prostorách školy – např. schránka u vchodu do budovy, rezervace časů pro individuální schůzky atp. Za všech okolností je nutné dodržet v dané době platná mimořádná protiepidemická opatření.
K žádosti zákonný zástupce zpravidla přikládá kopii rodného listu dítěte, a to buď v digitální podobě (sken, fotografie) nebo v papírové podobě – prostá kopie. Tato kopie pak musí být součástí spisu.
Datovou schránku si rodiče mohou zřídit zdarma. Odeslání žádosti datovou schránkou základní škole je také zdarma. Více informací na https://chcidatovku.cz/.
Přijímání k povinné školní docházce probíhá dle správního řádu. Podle § 37 správního řádu je možné žádost o přijetí učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě.
Žádost mohou zákonní zástupci doručit následujícími způsoby:
Pokud zákonný zástupce podá žádost prostřednictvím jiných technických prostředků, než jsou výše uvedené (např. e-mailem bez uznávaného elektronického podpisu, faxem apod.), je nutné, aby ji do 5 dnů potvrdil, jinak se k žádosti nepřihlíží.