Ačkoli by čtení e-mailů mělo být soukromou aktivitou, více než 85 % e-mailů obsahuje sledovací mechanismus, který dokáží zjistit, kdy jste zprávu otevřeli, kde jste byli, když jste ji otevřeli, a jaké zařízení jste používali – ať už jde o vaši soukromou adresu, nebo o služební e-mail a školní zařízení. Poradíme vám, jak můžete chránit proti spamu i případným útokům nejen školní e-mail, ale i soukromé adresy, které používáte vy a vaši žáci. Následující článek je vhodný pro pedagogy, vedení školy i správce školních sítí – můžete si například nastavit společná pravidla při testování různých online aplikací pro výuku.
Už se vám někdy stalo, že jste otevřeli e-mail a brzy poté se vám zobrazila související reklama? Může za to sledování e-mailů. Z těchto údajů jsou vytvářeny individuální profily k ovlivnění obsahu, který vidíte online, včetně cílení reklamy. Tyto údaje o vás jsou také obvykle odesílány přímo třetím stranám, nejspíš bez vašeho souhlasu. Jak je to možné?
Velké technologické firmy a marketingová oddělení v nejrůznějších sektorech potřebují přesné údaje o zákaznících, aby mohly správně cílit reklamu a nabídky na svoji cílovou skupinu. K tomu potřebují velké množství dat, na jejichž základě mohou chování zákazníků vyhodnocovat, nebo dokonce predikovat. Velké technologické firmy, například Google, jim v tomto směru rozhodně mají co nabídnout. Příjmy společnosti Alphabet, pod kterou výše jmenovaný vyhledávač patří, tvoří z více než 80 % příjmy z reklamy. (zdroj: https://www.cnbc.com/2021/05/18/how-does-google-make-money-advertising-business-breakdown-.html ) Jedná se tedy o regulérní business s vašimi daty a vaším soukromím.
Společnosti, které provozují systémy pro hromadnou rozesílku e-mailů (Mailchimp, Smartemailing, Sendgrid...) skrývají v e-mailech sledovací kódy. Pojďme se společně na tuto problematiku podívat. Nejde totiž jen o ryze soukromý problém: řada pracovníků (školství nevyjímaje) používá firemní e-mailové adresy například pro registrace do e-shopů a dalších služeb, tato problematika se však týká i e-mailových adres žáků A těm je vhodné tento problém přednést v rámci prevence a ochrany jejich soukromí.
Představte si, že pracujete v oddělení marketingu určité společnosti a dostanete za úkol rozesílku e-mailové kampaně na nový produkt. Podle její úspěšnosti pak budete odměněni. Je tedy potřeba změřit, jestli je e-mailová kampaň na odběratele úspěšná, tj. zjistit, kolik lidí e-maily otevřelo (takzvaný openrate) a kolik (a zda) na námi naservírované odkazy kliklo a konkrétně na jaké (tzv. clickrate). Čím vyšší čísla, tím vyšší bude odměna. Jak to všechno změříte? Nástroj pro rozesílání hromadných e-mailů touto funkcí disponuje. K měření se používají měřící kódy, které generuje rozesílací mailingový systém. A ty jsou pro každého odběratele unikátní. Tyto kódy, jež systémy marketingových oddělení využívají, se obvykle schovají do průhledného obrázku, který má velikost 1×1 pixel. Právě proto, že má za úkol vás sledovat, se mu říká tracking pixel.
V momentě, kdy vám takový e-mail dorazí a vy jej otevřete, načte se obvykle grafika e-mailu. V tu chvíli se stáhne tracking pixel a tato skutečnost je předána do mailingového systému –marketér z výše uvedeného příkladu tak ví, že jste e-mail otevřeli. V e-mailu vás pak něco zaujme, kliknete na obrázek či tlačítko – tracking pixel opět zaznamená, že jste kliknuli na odkaz – i odkaz má stále pro vás unikátní kód, díky němuž si vás systémy spojí s vaší identitou.
Způsobů je několik:
Pojďme se na to společně podívat, ať jste vy i žáci před „velkými bratry“ v bezpečí.
Relay – tak nazýváme služby, které vám vygenerují “náhodnou„ e-mailovou adresu, která s vámi nemá nic společného, a pak přeposílají e-mail na vaši pravou adresu. Je to vhodný způsob pro použití ve škole k registracím na portály, kde si žáci budou něco v rámci výuky zkoušet.
Až 5 adres zdarma, rozšíření do prohlížeče – e-mailové masky jsou maskované nebo soukromé e-mailové adresy, které předávají zprávy do vaší skutečné e-mailové schránky. Tyto masky vám umožňují sdílet adresu s třetími stranami, a tím zakryjete vaši skutečnou e-mailovou adresu, na kterou zprávy přepošle.
https://spreadprivacy.com/introducing-email-protection-beta/
Aplikace DuckDuckGo v mobilu i rozšíření prohlížeče automaticky detekují e-mailová pole a usnadňují vyplňování formulářů vaší osobní adresou @duck.com, kterou jste si vytvořili, nebo náhodně vygenerovanou soukromou adresou, například da1z2j3h4d6@duck.com. Jedné se o velmi snadné a pohodlné řešení.
Obrázek: https://spreadprivacy.com/content/images/2021/06/3---Autofill.v5.gif
Když si předplatíte iCloud+, můžete pomocí funkce Skrýt můj e‑mail začít vytvářet jedinečné, náhodné e‑mailové adresy, abyste při vyplňování webových formulářů nebo přihlašování k odběru zpravodajů nemuseli sdílet svoji skutečnou e‑mailovou adresu.
Pošta zaslaná na vaše náhodné adresy se přeposílá na váš osobní e‑mailový účet: na vaši adresu iCloud Mailu nebo na jinou adresu přidruženou k vašemu Apple ID. Když na takovou zprávu odpovíte, vaše osobní e‑mailová adresa zůstane skrytá. Zpráva se dotyčnému zobrazí jako odeslaná z e‑mailové adresy funkce Skrýt můj e‑mail.
SimpleLogin | Open source anonymous email service
SimpleLogin se spojil s ProtonMailem a jde nastavit jako generátor adres ve správci hesel Bitwarden. Má také doplněk do webového prohlížeče, naleznete jej zde: SimpleLogin:Receive & Send emails anonymously - Internetový obchod Chrome (google.com)
Na jedno kliknutí umí generovat unikátné e-mailové adresy, ze kterých pak dojde k přeposlání e-mailů na Vaši pravou adresu. A při směru zpět to funguje stejně, vaše adresa je tak stále v bezpečí.
Princip fungování:
Záchytná e-mailová adresa poskytuje uživatelům vlastní domény možnost přijímat veškerou poštu odeslanou na jejich doménu, i když je odeslána na e-mailovou adresu, která na dané doméně neexistuje.
Pokud nemáte povolenou catch-all adresu, jak se jinak doménovému koši říká, a odesílatel se pokusí odeslat zprávu na nesprávnou adresu, obdrží zprávu o odmítnutí, která ho informuje, že adresa, na kterou se pokusil odeslat, ve vaší doméně neexistuje:
Vaše zpráva nebyla doručena na adresu wrongaddress@yourdomain.com, protože adresu se nepodařilo najít. Zkontrolujte, zda v adrese nejsou překlepy nebo zbytečné mezery, a zkuste to znovu.
Pokud však doménový koš zapnutý máte, přijde jakákoliv zpráva do určené schránky. Této funkce jde využít i pro zachování anonymity – odesílatel zná sice doménu, ale ne konkrétního uživatele. Nezabráníte tak ale SPAMu, takže pro naše účely ve školním prostředí nedoporučujeme tuto funkci využívat.
Používá se často ve škole pro jednorázové registrace ke službám, například v hodinách informatiky.
Oblíbené služby:
Nevýhodou je, že tyto služby jsou plné reklamy, k e-mailu už se po zavření stránky či smazání cookies nikdy nedostanete.
O této problematice se baví Václav Maněna a Pavel Matějíček v podcastu KYBcast: https://share.transistor.fm/s/c7cb943d
Autor: Pavel Matějíček, Lektor a konzultant kybernetické bezpečnosti