Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Aktuality

edu.cz > Aktuality

Tagy

classroom chair and desk

2. dotazník k válečnému konfliktu na Ukrajině – kapacity MŠ a ZŠ, přijaté děti, žáci a studenti na MŠ, ZŠ, SŠ, konzervatoře a VOŠ a ukrajinští zaměstnanci

27. 6. 2022

Co je cílem šetření? v případě mateřských a základních škol plošně aktualizovat dříve poskytnuté údaje o kapacitách[1], zjistit aktuální stav počtu přijatých dětí/žáků/studentů z Ukrajiny ke vzdělávání ve školním roce 2021/2022 a dále pro nový školní rok 2022/2023 v jednotlivých školách, aktuálně volné skutečné kapacity ve školách, možnosti navýšení kapacit škol od září 2022, zjistit údaje více

crop faceless female counselor talking to client

Speciální pedagog a školní psycholog pro každou ZŠ

23. 6. 2022

Co je cílem institucionalizace podpůrných pozic Cílem procesu institucionalizace je nastavit systém tak, aby služeb školního psychologa a školního speciálního pedagoga mohlo využívat co nejširší spektrum žáků, kteří vykonávají povinnou školní docházku, a zároveň byla dlouhodobě zajištěna profesní stabilita těchto pozic. Jak bude institucionalizace podpůrných pozic probíhat Od začátku zavedení inkluzívního systému vzdělávání v České republice (r. více

woman sitting in front of macbook

Česká školní inspekce má metodický portál pro školy a školská zařízení – Kvalitní škola

16. 6. 2022

Odkaz na metodický portál ČŠI – Kvalitní škola Metodický portál nabízí mnoho různých inspirací zejména pro realizaci vlastního hodnocení školy a poskytuje vedení škol i učitelům na jednom místě mnoho relevantních podkladů využitelných při sledování kvality vzdělávání a při aktivitách vedoucích k jejímu zvyšování. Obsahovou osou, ke které se metodický portál váže, jsou kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházející z modelu tzv. Kvalitní školy, v jednotlivých modifikacích a s popisem té nejvyšší, cílové, tedy tzv. výborné úrovně. K těmto více

woman childhood kids boy

Vyhodnocení Národního plánu doučování (podzim 2021)

15. 6. 2022

Kotext a informace k Národnímu plánu doučování Výluky prezenční výuky způsobené pandemií covid-19 měly výrazné negativní dopady na vzdělávací výsledky žáků i na jejich psychosociální rozvoj a wellbeing po celém světě i v České republice. Česká republika navíc patří k zemím EU s nejdelším obdobím distanční výuky: žáci a studenti na druhém stupni ZŠ a více

person holding black tablet computer

Služby Europassu včetně životopisu a e-portfolia jsou nově i v ukrajinštině

9. 6. 2022

A jaké služby Europass uchazečům o práci nabízí? Jde v první řadě o online šablonu pro vytvoření životopisu a motivačního dopisu. Struktura obou dokladů vychází z požadavků personalistů a dalších zástupců zaměstnavatelů, jde jednoduše vyplnit a výsledné soubory se samy naformátují podle zvolené podoby šablony. Pro inspiraci, jak životopis i motivační dopis vyplnit, jsou na webu www.europass.cz více

close up photo of a stethoscope

Zdravotní způsobilost na zotavovací akce pro ukrajinské děti

24. 5. 2022

Vyjádření ministerstva zdravotnictví „Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů nebo zotavovací akci posuzuje a posudek vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Nemá-li dítě registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Posudek tak vždy více

hugging unrecognizable group of people in spacious arena

Metodiky k hodnocení žáků a studentů dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

16. 5. 2022

Tři metodiky k hodnocení žáků a studentů dle zákona Lex Ukrajina Kontext Všechny typy škol postupně přijímají ukrajinské žáky a studenty ke studiu a jejich integraci na český vzdělávací systém v souladu se zákonem č. 67/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (dále jen „Lex více

crop doctor showing pills to patient in clinic

Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem

13. 5. 2022

Několik informací pro ŠPZ Vzhledem k narůstajícímu počtu dotazů zasíláme upřesňující doporučení k přístupu k ukrajinským dětem, které na území České republiky pobývají za základě migrace způsobené válečným konfliktem, především k případným odkladům povinné školní docházky (OŠD). Školská poradenská zařízení (ŠPZ) při posouzení školní zralosti a vydání doporučení k OŠD postupují standardně jako u dětí více

a woman teaching a girl while holding a musical notes

Vyhlášené výzvy MŠMT na podporu Adaptačních skupin a Jazykových kurzů pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 (aktualizováno 13. 5. 2022)

13. 5. 2022

Výzva Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 Výzva Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 bude zaměřena na podporu intenzivních jazykových kurzů pro děti ve věku 14 až 18 let migrující z Ukrajiny. Účelem výzvy bude zejména zvýšit jazykové dovednosti v českém jazyce a eliminovat předčasné odchody ze vzdělávání z více

people on a video call

Online debata: Jak začít s novou informatikou na gymnáziu

25. 4. 2022

Hosté: Mgr. David Dohnal, koordinátor revize RVP pro ICT a předseda předmětové komise informatiky na škole Gymnázium Jakuba Škody Přerov PhDr. Ing. Miroslava Zachariášová, ředitelka Gymnázia J. S. Machara v Brandýse nad Labem RNDr. Pavel Vlach, Ph.D, ředitel školy, Gymnázium a SOŠ Rokycany Účast je zdarma, bez nutnosti registrace. více

Odměňování ředitelek a ředitelů škol – metodika pro zřizovatele

12. 4. 2022

Celou metodiku naleznete v části webu Edu.cz – Metodické materiály pod názvem: Metodické doporučení pro zřizovatele k odměňování ředitelů. Zřizovatel určuje řediteli školy plat, hodnotí a stanovuje odměny. Schvalování nenárokových složek platu ředitele je v rámci České republiky velmi různorodé. Zatímco města, která zřizují více škol, mívají obvykle kritéria hodnocení a odměňování podrobně zpracována, menší obce více

photo of a boy listening in headphones

Český rozhlas nabízí užitečný audio obsah pro ukrajinské děti

8. 4. 2022

Rádio Junior také nově zařazuje do vysílání oceňovanou ukrajinskou pohádku s názvem Válka, která změnila Rondo. Příběh se odehrává v kvetoucím Rondu, v němž žijí křehká stvoření vyrobená ze skla, papíru a nafukovacích balónků do chvíle, kdy město navštíví Válka. Pohádka namluvená hercem Janem Cinou dětem vysvětluje, co je to válka. Dostupná bude i v ukrajinštině na speciální podstránce více

Nové metodické kabinety hledají aktivní učitele cizích jazyků, dějepisu a občanské nauky

5. 4. 2022

Více o metodických kabinetech „Metodické kabinety přinesly do českého školství něco unikátního – spojily české učitele jednoho předmětu, daly jim možnost sdílet své zkušenosti a postřehy a navíc jim umožnily ovlivňovat nabídku vzdělávacích akcí a upravovat si je na míru. Nyní otvíráme dva poslední kabinety, které systém kabinetů završí.“ Mgr. Jiří Nekola, hlavní projektový manažer více

Přijímací řízení na střední školy v oborech s maturitou včetně zkoušky z matematiky

4. 4. 2022

Co se v letácích dozvíte? Leták: Základní informace o přijímací zkoušce na střední školy v oborech s maturitní zkouškou Jak a v jakých termínech podat přihlášku? Model státní přijímací zkoušky Leták: Jak bude státní přijímací zkouška z matematiky probíhat? Metodické materiály ke stažení Leták: Základní informace o přijímací zkoušce na střední školy v oborech s více

Šablony na podporu adaptačních aktivit

31. 3. 2022

Co se dozvíte v přiloženém materiálu? Více podrobností o obou připravovaných výzvách: zaměření výzev oprávnění žadatelé výstupy jednotkové náklady specifické podmínky dokladování výstupů Co bude podpořeno z výzvy „Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022“? Co bude podpořeno z výzvy „Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022“? Aktivita A – Volnočasové více

group of people standing indoors

Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka

28. 3. 2022

Co se dozvíte v přiloženém materiálu? Jak prokázat svéprávnost? Jak získat odbornou kvalifikaci? Možnost zaměstnávání nekvalifikovaných pracovníků. Jak prokázat bezúhonnost? Jak prokázat zdravotní způsobilost? Jak prokázat znalost českého jazyka? Metodická doporučení k vybraným pracovněprávním otázkám ve vztahu ke stanovení platového tarifu Praxe  Metodický materiál ke stažení více

classroom chair and desk

Dotazník k válečnému konfliktu na Ukrajině – kapacity mateřských a základních škol

28. 3. 2022

Co je cílem šetření? aktuální stav přijímání dětí/žáků z Ukrajiny ke vzdělávání   aktuálně volné skutečné kapacity ve školách  možnosti navýšení kapacit škol od září 2022.  Toto šetření považujeme za zásadní pro strategické plánování dalšího postupu v oblasti poskytování vzdělávání pro děti a žáky prchající z Ukrajiny v okamžitém (jaro 2022) i střednědobém horizontu (školní rok 2022/2023).  Metodická podpora více

logo České školní inspekce

ČŠI se zaměří na metodickou podporu škol při integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků

25. 3. 2022

Více o metodických aktivitách ČŠI Česká školní inspekce bude provádět metodicky orientované návštěvy škol s vyšším počtem ukrajinských dětí a v dohodě se školou pomůže na místě řešit témata, která budou v danou chvíli pro danou školu relevantní. Školy se však mohou o podporu přihlásit i samostatně prostřednictvím InspIS HELPDESK. Pro úspěšnou integraci je zcela více

person holding paper in left hand and pen on right hand sitting beside desk

Dvojjazyčné vzory při přijímání do MŠ a ZŠ

21. 3. 2022

Další podrobnosti pro ředitele škol Vzhledem k tomu, že seznam přijatých dětí i rozhodnutí o nepřijetí se vyhotovují v českém jazyce, je v současné situace vhodné, aby ředitel zároveň zaslal ukrajinským zákonným zástupců sdělení o přijetí/nepřijetí v česko-ukrajinské verzi podle níže uvedeného vzoru. Školský zákon výslovně neupravuje situaci, kdy se do školy hlásí žák cizinec. V tomto případě více

group of children playing on green grass

Jak na organizaci adaptačních skupin

21. 3. 2022

Metodický materiál „Jak na organizaci adaptačních skupin“ je určený pro organizátory těchto skupin a slouží jako doporučení a inspirace pro jejich či více

Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách

20. 3. 2022

Co musí zřizovatel ve spolupráci se školou v takovém zařídit nejdříve? komunikovat s krizovým štábem obce/kraje a HZS, které má na starosti ochranu obyvatelstva před samotným příchodem uprchlíků zkontrolovat vhodnost prostor z pohledu požární ochrany a prevence rizik a případné nedostatky odstranit označit vnitřní prostory místa nouzového ubytování, např.: místo příjmu evakuovaných, WC, umývárny, jídelna, kuchyně, ložnice, společenská více

Podpůrné intervence pro děti z Ukrajiny v Praze a Mladé Boleslavi

17. 3. 2022

Pro koho je vhodná individuální péče? Neplánovaný odchod z původního domova, často spojený s traumatizujícími zážitky, adaptacena nové prostředí, včetně zahájení docházky do českých škol, v nichž je zpočátku častá komunikační bariéra, to vše klade na psychiku mnohých dětí velké nároky. Právě pro ty děti, které se velmi obtížně s nastalou situací vyrovnávají, je určena více

Výjimka pro využívání odborných učeben

16. 3. 2022

Základní informace Vzhledem k očekávanému náporu na kapacity škol v souvislosti s příchodem uprchlíků z Ukrajiny MŠMT požádalo MMR o výjimku z pravidel dotačního programu IROP. Odborné učebny financované z tohoto programu totiž po dobu udržitelnosti projektu standardně není možné využívat jako učebny kmenové a nelze je započítávat do kapacity školy, i když by na mnoha místech pro vzdělávání i mimo více

Zdravotní péče pro uprchlíky z Ukrajiny

15. 3. 2022

Základní informace Ministerstvo zdravotnictví a Česká vakcinologická společnost ČLS JEP vydaly dne 28. 3. 2022 nový Doporučený postup k poskytování zdravotních služeb uprchlíkům z Ukrajiny a nové Doporučení k očkování. Kontakt S dotazy ke zdravotnické péči pro občany z Ukrajiny je k dispozici infolinka Ministerstva zdravotnictví: 226 201 221 (volba č. 8.). Doporučení Ministerstva zdravotnictví k poskytování zdravotní péče více

Vydán nový MANUÁL PRO UČITELE: Efektivní pomoc žákovi, který jeví známky psychických obtíží?

14. 3. 2022

Uplynulé školní období bylo v Česku ovlivněno vládními nařízeními proti šíření onemocnění covid-19. Zejména žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už se specifickými poruchami učení, nebo psychickými obtížemi, zaznamenali v období online výuky propad motivace ke studiu a zhoršení obtíží. Seznamte se s tipy pro systematickou péči o duševní zdraví žáků, jak je připravil projekt více

Doporučení při umisťování ukrajinských dětí bez doprovodu do školských zařízení

10. 3. 2022

Informace MŠMT: Informace týkající se nezletilých cizinců bez doprovodu přicházejících z Ukrajiny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Metodická informace MPSV: Opatření na ochranu dětí v souvislosti s válečným konfliktem na území Ukrajiny Metodická informace MPSV_-_Zajištění ochrany nezletilým dětem bez doprovodu přicházejícím z UkrajinyStáhnout více

Zajištění ochrany a bezpečnosti zaměstnanců a dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení související s ochranou obyvatelstva

8. 3. 2022

K zajištění ochrany a bezpečnosti zaměstnanců a dětí ve školách a školských zařízeních se vztahují stejná opatření, která se uplatňují obecně k ochraně obyvatelstva. Při plánování opatření jako je např. evakuace, ukrytí a nouzové přežití je přihlíženo na různá specifika skupin obyvatelstva, jako je např. snížená schopnost pohybu,  orientace u malých dětí. Obyvatelstvo (tedy i žáci více

Online debata expertů ke konfliktu na Ukrajině pro ZŠ a SŠ

4. 3. 2022

Termín a čas debaty Online debata se uskuteční v pondělí 7. března 2022 od 9:45 – 12:00. Diskuse se zúčastní Petr Gazdík, ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Kolář, bývalý velvyslanec v USA a Rusku Otakar Foltýn, odborník v oblasti bezpečnosti a mezinárodního práva Michael Romancov, politický geograf soustředící se na Rusko a Ukrajinu Bob Kartous, odborník na téma dezinformace více

MŠMT připravilo informační a metodickou podporu škol v návaznosti na aktuální dění na Ukrajině

3. 3. 2022

Slovo ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, dovoluji si Vás informovat, že v návaznosti na aktuální dění na Ukrajině a příchod ukrajinských občanů do ČR pro Vás Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační a metodickou podporu. Situace se vyvíjí každým dnem a my všichni budeme muset flexibilně více

Ministr Gazdík: proti nepřátelství ve školách -> doporučení pro práci se školními kolektivy ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině

25. 2. 2022

„Agresivní napadení Ukrajiny ruskou armádou nenechalo chladným prakticky žádného občana České republiky a je jasné, že tento neomluvitelný akt agrese ovlivní více či méně život každého z nás. Válka přináší zlo, mrtvé, zraněné, škody na duších i majetku, a to ruku v ruce s nenávistí, nepřátelstvím a destrukcí mezilidských vztahů. Chtěl bych Vás všechny tímto naléhavě požádat, abyste více

Metodické kabinety přinášejí učitelům zdarma další praktické tipy do výuky

10. 2. 2022

Metodické kabinety, které fungují od roku 2019 a které aktuálně sdružují více než 2500 učitelů, nově připravily dalších pět metodických příruček s praktickými tipy do výuky. Mohou je zdarma využívat všichni učitelé a řadí se tak vedle workshopů, webinářů nebo konzultací k ICT mezi další formy profesní podpory projektu SYPO a NPI ČR. Na financování projektu se podílí MŠMT a více

Informace MŠMT k navýšení platových tarifů pedagogických pracovníků od 1. 1. 2022 a k financování v podmínkách rozpočtového provizoria pro školy a školská zařízení

30. 12. 2021

Platové tarify zaměstnanců ve školách a školských zařízeních od 1. 1. 2022 Vláda České republiky na svém jednání dne 29. 12. 2021 projednala Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech více

MŠMT zavádí digitální kompetence a nově koncipovaný obor Informatika do RVP gymnázií

30. 9. 2021

Co je cílem aktualizace RVP pro gymnázia? Rámcový přehled úprav Vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie byla nahrazena vzdělávací oblastí Informatika s obsahem navazujícím na vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Informatika v RVP ZV. V případě oborů Gymnázium a Gymnázium se sportovní přípravou je minimální časová dotace Informatiky 4 hodiny, je tedy shodná se současnou více

Národní plán doučování

15. 9. 2021

Proč Národní plán doučování Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací více

8. září – Mezinárodní den gramotností

6. 9. 2021

Video pozvánka na vzdělávací moduly Online vzdělávání přístupné zdarma všem zájemcům Příručka Gramotnosti v ŠVP Mapa gramotností Doprovodné odkazy vstup do online vzdělávání PPUČ/GRAMOTNOSTI.PRO příručka pro koordinátory ŠVP na ZŠ výstupy závěrečné konference PPUČ soupis výstupů projektu PPUČ kampaň Gramotnosti pro život – Učíme v souvislostech – web více

MŠMT vydává Metodické doporučení jak pracovat se vzdělávacím obsahem ve školním roce 2021/2022

24. 8. 2021

Obsah a účel metodického doporučení Během dlouhého období distančního vzdělávání, a zejména ve školním roce 2020/2021, kdy již všichni disponovali mnoha zkušenostmi z distančního vzdělávání realizovaného na jaře 2020, většina ředitelů škol úspěšně plnila úkoly spojené s řízením a koordinací této formy výuky a snažila se dělat maximum možného pro zajištění udržitelné formy a odpovídající více

Nový web na podporu Národního plánu doučování

19. 8. 2021

Proč Národní plán doučování Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací více

Letní online škola SYPO: „Vzdělávejte se kdykoliv a kdekoliv“

9. 8. 2021

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaný Národním pedagogickým institutem ČR, připravil na letní měsíce online školu, díky které se můžete na všechny webináře zpětně podívat kdykoli a kdekoli. Letní online škola SYPO nabízí více než 100 webinářů, které se zabývají didaktikou a novinkami ve vybraných oborech. Webináře provazují činnost metodických kabinetů více

Bezpečnost a digitální kompetence aneb Metodika v OrgPad není problém

4. 8. 2021

Tým Národního kabinetu pro Předškolní a Prvostupňové vzdělávání v čele s doc. PaedDr. Martinou Maněnovou, Ph.D. vytvořil 1. část metodické příručky k digitálním kompetencím vztahujícím se k bezpečnosti pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol, která vzniká v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR. Finální verze příručky bude k dispozici více

Změny v systému jazykové podpory cizinců a navýšení částky na nákup školních potřeb pro žáky 1. ročníků a změny finančních limitů na nákup potravin platné od 1.9.2021

26. 7. 2021

Nově budou mít cizinci v mateřských školách v povinném předškolním vzdělávání nárok na jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání. U mateřských škol s vyšším zastoupením cizinců (více než 4 děti-cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání) budou za tímto účelem vytvořeny skupiny pro jazykovou přípravu a těmto mateřským školám bude jazyková příprava více

Věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí

28. 6. 2021

Nastavená pravidla adaptačního procesu Významnou roli v období adaptace začínajícího učitele hrají uvádějící učitel a člen vedení školy. Díky adaptačnímu období bude mít začínající učitel podporu při seznamování s novými kolegy, s provozem školy i při poznávání specifik výchovné práce učitele a dalších oblastí. Uvádějící učitel a vedení školy pomohou při přípravě, realizaci a vyhodnocování výuky, ale více

Psychologická podpora ředitelům škol

24. 6. 2021

Na základě impulzů a dotazů od ředitelů z celé ČR vznikl například videorozhovor, jehož hostem je PhDr. Petr Winkler, Ph.D. z Národního ústavu duševního zdraví. Tématem rozhovoru jsou specifika manažerské role ředitele a způsoby, jak si při vedení školy udržet duševní zdraví své i svých podřízených. Jak řešit syndrom vyhoření či psychické obtíže kolegů? Jak ošetřit více

Vydány 4 Metodické materiály pro rozvoj gramotností ve výuce v MŠ a ZŠ

17. 6. 2021

  “V NPI ČR si uvědomujeme, že povolání učitele je náročné, a proto přicházíme s našimi materiály pro mateřské školy. Díky 29 kartám je možné i v předškolním vzdělávání rozvíjet například digitální gramotnost, které se, podle našich zkušeností, kolegyně a kolegové často bojí,” říká Jana Smolková, garantka předškolního vzdělávání.   “Pro první stupeň ZŠ jsme připravili více

logo České školní inspekce

ČŠI: Jak vypadala distanční výuka v ZUŠ v školních letech 2019/2020 a 2020/2021 a jak se z této zkušenosti ponaučit?

10. 6. 2021

Obsah stránky Úvodní informace Důležitá zjištění Doporučení pro školy, zřizovatele a MŠMT Tematická zpráva Úvodní informace Od nástupu pandemie nemoci covid-19 na jaře roku 2020 se ČŠI systematicky věnuje sledovánía vyhodnocování realizace distančního vzdělávání. Mezi hlavní tematické zprávy ČŠI reflektující průběh distančního vzdělávání jsou tyto: na základních a středních školách vydala ČŠI v květnu 2020 více

Případové konference ve školách a pro školy – trochu jiné příklady inspirativní praxe

30. 5. 2021

Pro publikaci byly vybrány čtyři příklady ze čtyřiceti případů škol, které se s řešením problémů, se kterými si samy nevěděly rady, vypořádaly nakonec tímto způsobem. Tyto příklady jsou zároveň představiteli 4 typů případů, u kterých se využití případové konference ve škole ukazuje vhodné. Případová konference není žádným univerzálním postupem, kterým situaci vyřešíme, když získáme pro spolupráci potřebné více

Konzultace pro mateřské školy

27. 5. 2021

Mateřské školy se chystají na nové přírůstky, zápisy dětí proběhly v první polovině května. V souvislosti s příjmem dětí uspořádal střední článek podpory pro ředitele mateřinek pilotních okresů 24. května online konzultaci. více

Zůstane nám on-line výuka i po pandemii?

19. 5. 2021

Počítače a technika hraje v dnešní době prim. Digitalizace se díky pandemii velmi rychle zavedla i do našich škol, kde se s ní snažíme, tu lépe, tu hůře, sžít a vyrovnat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podzim 2020 schválilo a připravilo v rámci realizace nové národní Strategie 2030+ projekt pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání. Mimo jiné je to reakce na zprávy České školní více

Předčasné odchody ze vzdělávání – co s nimi?

13. 5. 2021

Dokument sleduje příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání napříč jednotlivými oblastmi intervence projektu P-KAP a vždy nabízí ke každé oblasti také alespoň jeden příklad z praxe, jak s tímto problémem bojovat. Mezi možné příčiny předčasných odchodů patří: Čtenářská a matematická gramotnost neúspěch u maturitní zkoušky (nedostatečná průřezová podpora rozvoje čtenářské gramotnosti – projeví se např. i u slovních úloh z matematiky) Digitální kompetence učitelů, kteří dokážou s prudkým vývojem digitálních více

Střední odborné školy čekají změny – nový web pomůže učitelům s novinkami ve výuce

10. 5. 2021

Změny provedené v RVP se dotkly jak odborné části, tak i ekonomického vzdělávání a je připravena i nová koncepce informatického vzdělávání – ta se týká pouze oboru vzdělání Informační technologie a také škol zařazených do pokusného ověřování. Každé této části se dopodrobna věnuje celá sekce webových stránek. Jsou zde k dispozici informace o tom, co konkrétně se mění a krom jiného i kontakty na odborné garanty, více

Co se prozatím událo v chystané reformě přípravy učitelů?

4. 5. 2021

Rádi bychom se s vámi touto formou podělili o novinky z právě probíhajících procesů týkajících se reformy pregraduálního vzdělávání učitelů. Přikládáme také několik inspirativních podnětů o přípravě učitelů ze zahraničí – konkrétně z Kanady a z Rakouska. více

Portfolio učitele a ředitele

7. 4. 2021

Může mít učitel nebo ředitel školy své portfolio? Jak ho vytvořit, k čemu slouží a jaké podklady je možné využít, napoví materiál, který více

Na klíčové pozici MŠMT usedne Michal Černý!

1. 4. 2021

Gratulujeme a máme obrovskou radost, že se PaedDr. Michal Černý stane ředitelem odboru základního vzdělávání a mládeže na MŠMT. Po panu Jaroslavu Jiráskovi je to již druhý člen vedení Asociace ředitelů základních škol České republiky, který posílí systémové řady MŠMT! Věříme, že díky svým dlouholetým praktickým zkušenostem z vedení ZŠ Klánovice pomůže školám v republice, jejich ředitelům a pedagogům a tím i žákům a studentům, lépe více

Učitelé učitelům – základní gramotnosti ve společenstvích praxe

30. 3. 2021

Na jaře 2021 se koná poslední série pravidelných setkávání učitelů MŠ a ZŠ napříč obory, předměty, aprobacemi a zkušenostmi z výuky. Tato společenství praxe pořádá projekt PPUČ (Podpora práce učitelů) Národního pedagogického institutu ČR v rámci své kampaně Gramotnosti.pro život - Učíme v souvislostech. více

Pískoviště ke vzájemnému sdílení pro učitele

24. 3. 2021

Praktické využívání informací Projekt SYPO podporuje učitele při distanční výuce již téměř rok prostřednictvím webinářů přinášejících tipy, konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti více

Webináře k inkluzivnímu vzdělávání 2019 – 2021

18. 3. 2021

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky naleznou učitelé a další pedagogičtí pracovníci v interaktivních šedesátiminutových webinářích, které realizuje projekt APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem ve spolupráci s Metodickým portálem RVP.CZ již od roku 2019. Metodické webináře cílí na podporu a posílení profesních kompetencí pedagogických pracovníků pro inkluzivní vzdělávání a více

Metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví

17. 3. 2021

MŠMT vydalo Doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví. Tento metodický materiál přináší základní informace a doporučení pro on-line výuku, individuální konzultace a péči o duševní zdraví. Vyučující zde rovněž najdou tipy, jak se připravit na návrat žáků do škol, nebo odkazy na materiály, které mohou doporučit rodičům svých žáků. Česká školní inspekce zároveň vydala tematickou zprávu více

Edusíť: otevřená síť odborníků ve vzdělávání

9. 3. 2021

11 tematických skupin Edusíť má v tuto chvíli 11 skupin: Celoživotní učení, Digitální kompetence, Inkluze, Polytechnické vzdělávání, Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Rozvoj výuky cizích jazyků, Podpora kariérového poradenství, Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, Odborné vzdělávání a spolupráce škol a zaměstnavatelů a Řízení a plánování. Každá ze skupin má svého odborného garanta, který skupinu spravuje více

MŠMT a IBM vytvořily online kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“

4. 3. 2021

O čem je nový online kurz? Vzdělávací kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“ byl vyvinut pro učitele s cílem usnadnit přípravy a realizace výuky v online prostředí na druhém stupni základních škol a na středních školách. Doporučení a návrhy lze v modifikované formě použít také na prvním stupni základních škol. Kurz si klade za cíl pomoci učitelům s výukou na více

Aplikace Zapojme všechny pomáhá společnému vzdělávání

18. 2. 2021

Inkluzi, neboli společné vzdělávání, u nás zavedl školský zákon již v roce 2005. Do většího povědomí se inkluze dostala po novelizaci školského zákona s účinností od září 2016. Zvyšování profesní připravenosti pedagogů a obecně informovanosti o společném vzdělávání je hlavním cílem projektu APIV B (Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi), který běží pod hlavičkou Národního pedagogického institutu více

MŠMT zvýšilo alokaci na nepedagogické pracovníky o 1000 úvazků pro základní školy

11. 2. 2021

Události spojené s pandemií COVID-19, výukou na dálku a nezbytným posílením vybavenosti škol prostřednictvím poskytnutých mimořádných prostředků na pořízení ICT vybavení navýšily nároky na náklady a personální zajištění správy ICT v základních školách. Z tohoto důvodu MŠMT v roce 2021 zajistilo zvýšení alokace na nepedagogické pracovníky škol o 1000 úvazků pro základní školy s cílem posílit právě pozici správce ICT. více

MŠMT vydalo nové metodické příručky pro učitele českého jazyka, matematiky a ICT

5. 2. 2021

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU. „Cílem metodických příruček je více

MŠMT spustilo web na podporu moderní výuky informatiky

1. 2. 2021

MŠMT spustilo web k novému pojetí výuky informatiky. Díky revizím rámcového vzdělávacího programu informatika by se měla výuka na základních školách zaměřit více na rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí. Na novém webu revize.edu.cz najdou učitelé metodiky, učebnice a další podpůrné materiály ke stažení. Podle modernizovaného programu mohou začít školy vyučovat už od září 2021, nejpozději více

Hlavní změny maturit, závěrečných zkoušek a absolutorií v roce 2021

28. 1. 2021

Maturitní zkoušky Společná část MZ Didaktické testy (DT) proběhnou v jarním zkušebním období v původních termínech ve dnech 3. – 5. května 2021. Nově se u DT prodlouží časový limit na jejich vypracování, u českého jazyka a literatury a u cizích jazyků shodně o 10 minut, u matematiky o 15 minut. Konkrétně tedy budou mít žáci více

MŠMT zveřejnilo částky pro školy na rok 2021

26. 1. 2021

Stejně jako v minulém roce  MŠMT už na konci ledna zveřejňuje částky pro jednotlivé školy na rok 2021. Údaje jsou zveřejněny v elektronickém systému pro sběr dat, kde je školy najdou v individualizované podobě (viz https://sberdat.uiv.cz/login), a také na webu MŠMT. Principy rozpisu rozpočtu přímých výdajů regionálního školství územních samosprávných celků na rok 2021 najdete ZDE. Finanční prostředky více

ČNB připravilo výukové materiály k finanční gramotnosti

21. 1. 2021

  Česká národní banka připravila webový rozcestník věnovaný finančnímu a ekonomickému vzdělávání. Učitelé na něm najdou mimo jiné učební pomůcku ve formě prezentace, která pokrývá základní znalosti z oblasti osobních financí. Materiály jsou určeny pro žáky na druhém stupni základních škol a středoškoláky. Pro učitele k prezentaci na téma Osobní finance vytvořila ČNB i metodické listy. více

Vláda schválila novou Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, která pomůže školám, žákům i učitelům

19. 10. 2020

Vláda dnes schválila klíčový dokument pro české školství, kterým je Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ (dále Strategie 2030+). Dokument předložil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga, jehož rezort se věnoval přípravě bezmála dva roky. Úkolem Strategie 2030+ je jasně stanovit směr rozvoje školství a priority investic na dalších deset let. Cílem je více

Ministr školství Robert Plaga k zahájení školního roku

1. 9. 2020

Vážené paní ředitelky, páni ředitelé, vážené paní učitelky a páni učitelé, milé žákyně a milí žáci, studentky a studenti, pracovnice a pracovníci ve školství, vážení a milí rodiče, když jsem Vám přesně před rokem přál úspěšný školní rok, netušil jsem tehdy, a nikdo z nás, jak moc náročný rok to pro české školství bude. V březnu se více

Tisková konference ministra Plagy a ministra Vojtěcha

Ministři představili společný manuál pro školy

18. 8. 2020

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti dnes představilo novinářské veřejnosti manuály pro fungování škol v následujícím školním roce. Na materiálu resort úzce spolupracoval s ministerstvem zdravotnictví. Na tiskové konferenci jej představili ministři školství Robert Plaga a zdravotnictví Adam Vojtěch v doprovodu hlavní hygieničky ČR Jarmily Rážové. Do samotných škol byly manuály distribuovány dle avizovaného termínu již v průběhu více

Ivo Jupa ředitel NPIČR

Národní pedagogický institut ČR má nového ředitele

6. 8. 2020

S účinností od 1. srpna 2020 byl na pozici ředitele Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR) jmenován Ivo Jupa. Střídá tak ve vedení organizace Helenu Plitzovou, která se zásadním způsobem podílela na úspěšném transformačním procesu po sloučení Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) a Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV). Mgr. Ivo Jupa (nar. 1966) vystudoval více

COVID-19

Provoz škol a školských zařízení o prázdninách v roce 2020

30. 6. 2020

Manuály pro fungování škol, které ministerstvo školství vydalo v průběhu dubna, měly platnost pouze do konce školního roku, tedy do 30. června 2020. Od 1. července 2020 se totiž již neuplatňuje mimořádné opatření určené výhradně pro školství, které  obsahovalo omezení a zákazy specificky pro školy a školská zařízení jako např. omezení počtu účastníků  na 15 více

Skip to content