Ministerstvo školství spolupracovalo na projektu, který pomáhá znevýhodněným žákům, kteří nemají k dispozici dle svých potřeb vlastní mobilní digitální zařízení pro běžnou výuku nebo výuku distančním způsobem. V rámci projektu Albus byly žákům resp. celým dvěma třídám školy zapůjčeny chromebooky, které žáci mohli využívat v běžné výuce nebo v domácí přípravě či v zájmových aktivitách a rozvíjeli si informatické myšlení a digitální kompetence. Žáci tak nebyli znevýhodněni tím, že nemají pro sebe k dispozici vlastní mobilní digitální zařízení jako jiní žáci a zamezilo se tak digitální propasti mezi žáky. Inspirativní video naleznete v pozvázce na závěrečnou konferenci k projektu Albus, která proběhla ve čtvrtek 15. února 2024 v centrále Google ČR od 9.30 hodin. V inspirativním videu z pozvánky na konferenci můžete vidět příklady dobré praxe přímo ze školy ZŠ Trmice.
Záznam přímo z konference je zde. S inspirativní školou z Trmic se můžete setkat také v dalším projektu NPO komponenty 3.1. Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace v rámci účelu Prevence digitální propasti zde.
Na začátku projektu byla výzva společnosti Google realizovat projekt Albus v ČR. Došlo proto ke spojení několika aktérů nově vznikajícího projektu – MŠMT, NPI a Google. V rámci týmu byly definovány cíle projektu, byl sestaven podrobný plán včetně časové osy a navržen rozpočet. Součástí přípravy bylo také shromáždění potřebných zdrojů a materiálů nezbytných pro realizaci projektu, identifikace rizik pro minimalizaci negativních dopadů na průběh projektu, z čehož následně vznikla finální verze projektu Albus ČR.
Výzkumné šetření bylo založeno na dvou nástrojích. Z pohledu učitelů se jednalo o Profil Učitel 21, který mapoval jejich posun v jednotlivých oblastech dle modelu DigCompEdu. Jeho cílem bylo určit vhodné nastavení úrovně školení s ohledem na získání minimální úrovně B1. Z pohledu žáků a školy pak bylo využito Selfie, který mapuje zejména celkové vnímání úrovně využívání digitálních technologií ve škole. Oba nástroje byly použity pro mapování vstupní a výstupní úrovně digitálních dovedností obou monitorovaných skupin.
Předání 76 Chromebooků žákům a pedagogům proběhlo na úvodním setkání ve škole, kde každému žákovi a vyučujícímu zapojených v projektu byl předán Chromebook. Předávání proběhlo za účasti všech zúčastněných aktérů a stran.
Předání 86 Chromebooků žákům a pedagogům proběhlo na úvodním setkání ve škole, kde každému žákovi a vyučujícímu zapojených v projektu byl předán Chromebook. Předávání proběhlo za účasti všech zúčastněných stran.
Školení pro učitele bylo zaměřeno na základy práce s učitelskými Chromebooky. Učitelé se dozvěděli, jak Chromebooky pracují a jakým způsobem se liší od tradičních počítačů. Seznámili se s operačním systémem Chrome OS, integrací cloudových služeb a byly jim také představeny praktické možnosti, jak Chromebooky využívat ve výuce, a to včetně tvorby a správy online testů, vyhodnocování úkolů a efektivního využívání aplikací a nástrojů Učebny Google pro zjednodušení administrativy a podporu interaktivního učení.
Návazné školení pro učitele se zaměřilo na pokročilé využití Chromebooků ve výuce s důrazem na konkrétní aplikace a online nástroje, které mohou obohatit výukový proces. Učitelé se seznámili s širokou škálou aplikací přizpůsobených pro výuku různých předmětů, včetně zeměpisu, dějepisu a cizích jazyků. Důraz byl kladen také na význam cloudových služeb a spolupráce v reálném čase, což Chromebooky umožňují díky své integraci s platformou Google Workspace.
Inspirativní dopoledne v rámci projektu Albus bylo zaměřeno na sdílení dosavadních zkušeností zapojené školy z průběhu projektu a také o seznámení účastníků s nejnovějšími vzdělávacími trendy podpořenými nástroji AI a také chromebooky. Akce se zúčastnili převážně ředitelé a učitelé škol z okolního regionu. Učitelé ZŠ Trmice představili nejen své zkušenosti s dosavadním průběhem projektu, ale také s používám Google Workspace na škole, kde sdílení a spolupráce prostupují většinou procesů ve škole. Zástupci společností Google a Edugo poté představili nástroje AI, které pomáhají učitelům a žákům během výuky. Na závěr akce společnost Acer představila výhody zařízení s Chrome OS.
Proběhlo představení nejnovějších trendů ve vzdělávání podpořených umělou inteligencí a chromebooků. Účast na akci byla převážně ze strany ředitelů, učitelů a ICT koordinátorů z Prahy a Středočeského kraje. ZŠ Roztoky sdílela své bohaté zkušenosti nejen s průběhem projektu, ale také s efektivním využíváním Google Workspace ve vzdělávání, kde sdílení a spolupráce tvoří klíčovou součást procesů ve škole. Reprezentanti společností Google a Edugo následně představili učitelům nástroje umělé inteligence, které podporují výuku a učení žáků. Na závěr akce společnost Acer nastínila výhody zařízení s operačním systémem Chrome OS, které mohou významně přispět k efektivitě výuky.
Celkově bylo pomocí nástroje Profil Učitel 21 dotazováno 89 učitelů, pro výzkumné šetření pak bylo využito 69 respondentů z důvodu nezbytné účasti na vstupu i výstupu. Nástrojem Selfie bylo dotazováno celkem 5 vedoucích pracovníků škol, 42 pedagogů a 71 žáků. Pro účely výzkumného šetření byl využit vzorek 52 žáků.
Závěrečná konference k projektu Albus proběhne ve čtvrtek 15. února 2024 v centrále Google ČR od 9.30 hodin. V průběhu programu konference se můžete těšit například na přednášku Josefa Daška, zástupce Google for Education v České republice, o výhodách a možnostech využití Google nástrojů ve vzdělávání a o záměrech a novinkách pro rok 2024. Na něj naváže Anna Stočesová Martinková, vedoucí Oddělení podpory digitálního vzdělávání, která Vám představí plány MŠMT v rámci digitalizace a prevence digitální propasti. Těšit se můžete také na Ondřeje Neumajera, vedoucího Oddělení digitalizace NPI ČR, který bude mluvit o trendech v digitálním vzdělávání.
Charakteristika a cíle projektu
Projekt Albus je inovativní, výzkumný a implementační projekt společnosti Google, který probíhal v České republice za supervize MŠMT, NPI ČR a ve spolupráci s nezávislým výzkumným týmem z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity (PdF OSU). V rámci projektu byly vybrány dvě základní školy ze dvou regionů ČR pro pilotní testování digitální transformace, konkrétně Základní škola Zdenky Braunerové v Roztokách u Prahy (Středočeský kraj) a Základní škola Trmice v Ústeckém kraji. Žáci a pedagogové byli vybaveni Chromebooky a účty Google Workspace for Education s kompletní sadou aplikací.
V rámci projektu se učitelé zapojili do komplexního rozvojového programu zahrnujícího 56 hodin odborného školení v používání Chromebooků a nástrojů a aplikací Google Workspace for Education ve výukovém procesu. Celkem bylo v rámci projektu žákům a pedagogům předáno 162 kusů Chromebooků.
Cílem projektu bylo poskytnutí kompletní sady nástrojů a řešení na podporu procesu digitální transformace na zmíněných školách za účelem prokázání potencionálního progresu ve vzdělávacím procesu. Realizované výzkumné šetření vychází z formulovaných hypotéz a výzkumných otázek sestavených pracovníky PdF OSU.
Školení pedagogických pracovníků
Školení pedagogických pracovníků probíhalo ve dvou fázích, přičemž v každé fázi byla školení zaměřena na specifická témata.
První fáze školení pro učitele byla zaměřena na základy práce s učitelskými Chromebooky. Učitelé se dozvěděli, jak Chromebooky pracují a jakým způsobem se liší od tradičních počítačů. Seznámili se s operačním systémem Chrome OS, integrací cloudových služeb a byly jim také představeny praktické možnosti, jak Chromebooky využívat ve výuce, a to včetně tvorby a správy online testů, vyhodnocování úkolů a efektivního využívání aplikací a nástrojů Učebny Google pro zjednodušení administrativy a podporu interaktivního učení. Dále byly představeny konkrétní příklady, jak s Chromebooky pracovat ve třídě. Školení tedy poskytlo učitelům nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti pro integraci Chromebooků do jejich každodenní výukové praxe.
Internetové zdroje jako inspirace do výuky
Kurz zaměřený na využití internetových zdrojů jako inspirace do výuky (digitální knihovny, vzdělávací videa, interaktivní hry apod.).
16. 5. 2023
14.00
90
Jana Grzychová
Jamboard, Padlet a Icogram
Kurz zaměřený na Jamboard a jeho funkce a nástroje pro interaktivní prezentace. Součástí jsou i praktické příklady, návody pro integraci do různých předmětů a věkových skupin, tipy pro online a prezenční výuku s Jamboardem a Chromebookem.
23. 5. 2023
14.00
90
Jana Grzychová
Učebna Google
Kurz zaměřený na představení Učebny Google pro efektivní distribuci online testů a pracovních listů, včetně možností poskytování zpětné vazby žákům.
30. 5. 2023
14.00
90
Radovan Jansa
Online testy a formuláře na Chromeboocích
Kurz zaměřený na využívání Google formulářů pro efektivní online testování, automatické vyhodnocování a tzv. uzamčený režim v testech.
Součástí kurzu je i ukázka použití umělé inteligence (AI), která usnadní práci při vytváření testových otázek.
6. 6. 2023
15.00
60
Petr Caloň
Kahoot! a Socrative
Kurz zaměřený na vytváření a využití kvízů a didaktických her a možnostem zpětné vazby od žáků ve výuce v prostředí Kahoot! a Socrative. Kurz zahrnuje praktické cvičení, ukázky možností integrace do různých předmětů a věkových kategorií, stejně jako tipy a triky pro úspěšné využití aplikací v online i prezenčním vyučování.
13. 6. 2023
14.00
90
Jana Grzychová
Pracovní listy na Chromeboocích
Kurz zaměřený na možnosti při práci s pracovními listy, využití aplikací Jamboard, Prezentace nebo Dokumenty Google. Kurz dále představí možnosti sdílení listů pomocí Učebny Google a jejich distribuci mezi žáky.
srpen–září
Petr Caloň
Tipy a triky při práci v Google Workspace
Tato série kurzů je zaměřena na aplikace Google Workspace a jejich použití z pohledu učitele. Během webinářů budou představeny i tipy pro efektivní využití těchto aplikací při komunikaci s vyučujícími, žáky, vedením školy a rodiči. Každý webinář se bude věnovat jedné konkrétní aplikaci (GMail, Kalendář, Disk, Dokumenty, Prezentace a další aplikace Google Workspace).
Internetové zdroje jako inspirace do výuky
Kurz zaměřený na využití internetových zdrojů jako inspirace do výuky (digitální knihovny, vzdělávací videa, interaktivní hry apod.).
16. 5. 2023
14.00
90
Jana Grzychová
Jamboard, Padlet a Icogram
Kurz zaměřený na Jamboard a jeho funkce a nástroje pro interaktivní prezentace. Součástí jsou i praktické příklady, návody pro integraci do různých předmětů a věkových skupin, tipy pro online a prezenční výuku s Jamboardem a Chromebookem.
23. 5. 2023
14.00
90
Jana Grzychová
Učebna Google
Kurz zaměřený na představení Učebny Google pro efektivní distribuci online testů a pracovních listů, včetně možností poskytování zpětné vazby žákům.
30. 5. 2023
14.00
90
Radovan Jansa
Online testy a formuláře na Chromeboocích
Kurz zaměřený na využívání Google formulářů pro efektivní online testování, automatické vyhodnocování a tzv. uzamčený režim v testech.
Součástí kurzu je i ukázka použití umělé inteligence (AI), která usnadní práci při vytváření testových otázek.
6. 6. 2023
15.00
60
Petr Caloň
Kahoot! a Socrative
Kurz zaměřený na vytváření a využití kvízů a didaktických her a možnostem zpětné vazby od žáků ve výuce v prostředí Kahoot! a Socrative. Kurz zahrnuje praktické cvičení, ukázky možností integrace do různých předmětů a věkových kategorií, stejně jako tipy a triky pro úspěšné využití aplikací v online i prezenčním vyučování.
13. 6. 2023
14.00
90
Jana Grzychová
Pracovní listy na Chromeboocích
Kurz zaměřený na možnosti při práci s pracovními listy, využití aplikací Jamboard, Prezentace nebo Dokumenty Google. Kurz dále představí možnosti sdílení listů pomocí Učebny Google a jejich distribuci mezi žáky.
20. 6. 2023
15.00
60
Petr Caloň
Tipy a triky při práci v Google Workspace
Tato série kurzů je zaměřena na aplikace Google Workspace a jejich použití z pohledu učitele. Během webinářů budou představeny i tipy pro efektivní využití těchto aplikací při komunikaci s vyučujícími, žáky, vedením školy a rodiči. Každý webinář se bude věnovat jedné konkrétní aplikaci (GMail, Kalendář, Disk, Dokumenty, Prezentace a další aplikace Google Workspace).
Gmail a efektivní komunikace
18. 5. 2023
16.00
60
Karel Moric
Disk Google a efektivní organizace souborů
24. 5. 2023
16.00
60
Karel Moric
Webové stránky tříd a kalendář Google
1. 6. 2023
16.00
60
Karel Moric
Dokumenty a Prezentace Google
7. 6. 2023
16.00
60
Radovan Jansa
Tabulky Google
15. 6. 2023
16.00
60
Jan Bobek
Návazné školení pro učitele se zaměřilo na pokročilé využití Chromebooků ve výuce s důrazem na konkrétní aplikace a online nástroje, které mohou obohatit výukový proces. Učitelé se seznámili s širokou škálou aplikací přizpůsobených pro výuku různých předmětů, včetně zeměpisu, dějepisu a cizích jazyků. Důraz byl kladen také na význam cloudových služeb a spolupráce v reálném čase, což Chromebooky umožňují díky své integraci s platformou Google Workspace. To umožňuje učitelům a žákům snadno sdílet dokumenty, prezentace, projekty a společně na nich pracovat, což podporuje kooperativní učení.
Každý účastník měl možnost všechny představené aplikace a techniky vyzkoušet přímo na svém Chromebooku pro získání praktických zkušeností a lepšího pochopení možností, které tyto nástroje nabízejí. Školení tak učitelům nejen rozšířilo znalosti o specifických aplikacích pro jejich předměty, ale také poskytnulo návody, jak tyto nástroje efektivně využít k obohacení výuky, zvýšení interaktivity a zapojení žáků ve třídě.