V pondělí 25. listopadu 2024 se uskutečnil již čtvrtý odborný panel projektu Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy v ČR (IPs DATA), realizovaného MŠMT ve spolupráci s ČŠI, na téma „Od analýzy k pochopení – Co nám říkají datové analýzy PISA a PIRLS?“. Analytici z Oddělení sekundárních analýz MŠMT prezentovali klíčová zjištění, která vzešla ze sekundárních analýz dat mezinárodních šetření gramotností PISA 2022 a PIRLS 2021. Důraz byl kladen na využitelnost datově podložených zjištění ve třech oblastech: odstraňování nerovností ve vzdělávání, zlepšení školního klimatu a efektivní využívání ICT ve výuce.
Zahájení 4. odborného panelu projektu IPs DATA.
Nerovnosti ve vzdělávání jsou stále zásadním problémem, který je v České republice primárně ovlivněn rozdílným socioekonomickým rozvojem regionů. Strukturálně znevýhodněné regiony, jako Karlovarský a Ústecký kraj, čelí nízké míře aprobované výuky a nedostatku kvalifikovaných učitelů. Naopak Moravskoslezský kraj, díky dostatečnému počtu kvalifikovaných pedagogů, dokáže částečně kompenzovat své znevýhodnění.
Nízké kapacity mateřských škol v oblastech velkých center a nedostatečný zájem rodičů v příhraničních oblastech o zapojení dětí do předškolního vzdělávání jsou klíčovými faktory přetrvávajících nerovností. „Žáci, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání tři a více let mají daleko lepší výsledky než žáci, kteří do předškolního vzdělávání nenastoupili. A toto zjištění je platné napříč mezinárodními šetřeními.“ uvedl Jakub Lysek, hlavní analytik z oddělení sekundárních analýz MŠMT.
Pozitivní školní klima má přímý vliv na výsledky žáků v testech PIRLS a PISA. Školy s nižší mírou šikany, vyšší kázní a pocitem bezpečí žáků vykazují lepší vzdělávací výsledky. Vztah mezi žákem a učitelem je zásadní – respekt a podpora motivují žáky k lepším výkonům.
„Učitelé, kteří přizpůsobují výuku potřebám třídy, například umožněním samostatné práce na úkolech, pomáhají žákům z nevýhodných rodinných podmínek lépe zvládat vzdělávací proces,“ uvedla Barbora Macková analytička z oddělení sekundárních analýz MŠMT.
Pandemie COVID-19 urychlila využívání ICT ve výuce, což podpořilo zájem o zjišťování jak přínosů, tak rizik digitálních technologií ve vzdělávání. ICT nástroje, pokud jsou využívány efektivně a smysluplně, podporují zlepšování výsledků žáků ve čtenářské i matematické gramotnosti. Nadměrné používání ICT ve volném čase, zejména aktivita na sociálních sítích, však vykazuje negativní dopady na vzdělávací výsledky.
„ICT nástroje jsou vhodným doplňkem tradiční výuky, ale jejich použití musí být promyšlené, v souladu se vzdělávacími cíli a pod kontrolou učitele. Je zásadní, aby školy vedly žáky ke zdravým návykům při práci s technologiemi,“ zdůraznil Michal Soukop, prezentující třetího bloku odborného panelu.
Účastníci odborného panelu se shodli, že odstraňování vzdělávacích nerovností a zlepšování školního prostředí vyžaduje koordinované úsilí učitelů, vedení škol, rodičů i tvůrců vzdělávací politiky. Klíčovými faktory jsou jasná a spravedlivá výuka, individuální přístup k žákům, efektivní využití ICT a podpora pozitivního školního klimatu.
Závěry ze 4. odborného panelu projektu IPs DATA představené Jakubem Lyskem
Jen prostřednictvím společného úsilí a s pomocí těchto faktorů můžeme vytvořit vzdělávací systém, který zajistí rovné příležitosti pro všechny žáky bez ohledu na jejich výchozí podmínky. „Co určitě bude fungovat proti nerovnostem je vytváření přátelského prostředí, pozitivní zpětná vazba pro žáka a budování motivace. Protože motivace žáků, zejména těch s nižším socioekonomickým statusem, je extrémně důležitá k tomu, aby učitel a škola dokázali kompenzovat nevýhodné startovací podmínky,“ uzavřel Jakub Lysek při závěrečném shrnutí.
Podrobné shrnutí odborného panelu a videozáznam bude zveřejněn na portále edu.cz (v části „Odborné panely“) do týdne ode dne konání.
Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA nebo pište projektovému týmu na e-mail: analyticka.jednotka@gov.msmt.cz. Pro nejaktuálnější informace o aktivitách projektu doporučujeme vstoupit do skupiny IPs DATA na Facebooku.
Realizace výše zmíněného odborného panelu je financovaná z projektu z projektu „Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR“ (IPs Datová politika), reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901.“