MŠMT vydalo nové metodické příručky pro učitele českého jazyka, matematiky a ICT

edu.cz > IPs projekty > SYPO > MŠMT vydalo nové metodické příručky pro učitele českého jazyka, matematiky a ICT

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU.

„Cílem metodických příruček je přinést inspiraci všem učitelům, kteří hledají nové impulsy a nápady do svých hodin,“ říká Mgr. Josef Slovák z klíčové aktivity Kabinety projektu SYPO a dodává: „Vytvořili je členové metodických kabinetů SYPO, tedy odborníci s bohatou praxí, které zajímá osobnost žáků, jejich rozvoj a radost z poznání a kteří se o tuto zkušenost chtějí podělit s kolegy.“

Tři metodické příručky nabízejí ukázky vyučovacích hodin, zamýšlejí se nad jejich přípravou, nad formulací cílů výuky a nad dalšími oblastmi didaktiky. Současně svým obsahem rezonují s hlavními cíli Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, tedy zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálů žáků a studentů.

Kabinet Český jazyk a literatura – Možnosti integrace ve výuce českého jazyka

Metodická příručka pro učitele českého jazyka na základních a středních školách zahrnuje takové cíle výuky českého jazyka, jako jsou rozvoj komunikačních dovedností nebo kognitivních schopností žáků. Prezentované příklady dobré praxe vycházejí ze současného jazyka, vztahují se k reálnému každodennímu životu žáků, např. rozhovor s YouTuberem, a mají přesah do dalších vzdělávacích oblastí, např. ochrana přírody.

Každá učební úloha má v úvodu stanovený cíl, slohově-komunikační a jazykový problém a zahrnuje fáze evokace, uvědomování si významu poznatků a reflexe. Hlavní texty doplňují didaktické komentáře k jednotlivým výukovým postupům i k výuce češtiny obecně.

Metodickou příručku najdete po kliknutí na následující obrázek.

Kabinet Informatika a ICT – 18 odstínů cloudových technologií

Cílem příručky je ukázat možnosti a způsoby zapojení cloudových technologií do výuky na základních i středních školách. Obsahuje 18 nápadů, aktivit nebo využití konkrétních aplikací, nástrojů či zařízení v hodinách informaticky zaměřených i v dalších předmětech. K základní orientaci v popisovaných aktivitách slouží kategorie jako věk/stupeň školy, vstupní požadavky na žáka, cíle aktivity, rozvíjené kompetence, potřebné hardwarové a softwarové vybavení. Součástí je popis přípravy na výuku, průběh a organizace výuky, reflexe učitele, příp. alternativní řešení či další nástroje či jiné zdroje.

Metodickou příručku najdete po kliknutí na následující obrázek.

Kabinet Matematika a její aplikace – online metodická příručka

Webová verze inspirativní metodické příručky pro učitele rozvíjejí matematické znalosti, dovednosti, ale také osobnost žáků. Nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů propojujících kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky.

Metodickou příručku najdete po kliknutí na následující obrázek.

Odkazy