Na počátku roku 2023 realizovalo MŠMT (Oddělení rovného přístupu ke vzdělávání a ústavní výchovy) mimořádný sběr mezi zařízeními pro výkon ústavní a ochranné výchovy s cílem získat data, která nejsou běžně sbírána ve výkazu Z14 a díky tomu mít vstupy pro nastavování budoucí legislativy k náhradní péči v rezortu školství a sítě přímo řízených zařízení ústavní a ochranné výchovy. Závěrečná zpráva ke stažení viz níže odkaz.
Cílem bylo získat podkladová data pro:
V rámci šetření byl, mimo jiné, zjišťován kvalifikovaný odhad počtu dětí romského původu. MŠMT tímto plnilo svůj úkol vyplývající ze Strategie rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (konkrétně plnění opatření C2.6 a G.3.2 této Strategie).
S ohledem na to, aby nedošlo k nadbytečné zátěži zařízení, byla zařízení požádána o poskytnutí informací pouze o dětech v evidenci k 31. 1. 2023 (nikoli o dětech, které prošly zařízením, např. v posledních dvou letech).
Díky perfektní spolupráci ze strany zařízení, bylo dosaženo excelentní návratnosti. Dotazník vyplnily všechny přímo řízené organizace (PŘO) a byly tak získány informace o 2 097 dětech v evidenci všech 55 zařízení s vlastním IZO v rámci sítě PŘO. Perfektní návratnost ale byla i mezi dětskými domovy (DD), v jejichž případě dotazník vyplnilo 134 ze 137 zařízení (návratnost 98 %) a byly tak získány informace o 4 227 dětech v evidenci dětských domovů.
Z provedeného šetření tak lze získat velmi dobrou informaci o dětech ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy (statistiky, které nejsou běžně k dispozici z výkazu Z-14).
V Závěrečné zprávě (dále „Zpráva“) jsou nejprve představena hlavní zjištění, která se týkají důvodů umístění dětí do zařízení a jejich speciálních potřeb. Následně je věnována pozornost otázce umísťování dětí s problémy v oblasti chování do běžných dětských domovů. Dále se šetření zaobíralo otázkou, zda a kolik je v síti PŘO zařízení specializujících se na děti a mládež s adiktologickými problémy. V neposlední řadě je představena věková struktura dětí, počty dětí podle velikosti sourozenecké skupiny a statistiky týkající se středního vzdělávání dětí. V závěru jsou představena hlavní zjištění týkající se počtu dětí romského původu v zařízeních.