Kyberprevence
Digitalizujeme školu a přitom dbáme na kyberprevenci a kyberbezpečnost. Reagujeme na rozmach využívání digitálních technologií na školách a průběžně zveřejňujeme zajímavé metodické materiály, kurzy, konference a aktivity, které mohou pomoci školám využívat digitální technologie bezpečně.
Souhrn k finanční intervenci z NPO komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávávání v kontextu digitalizace v souvislosti s kyberbezpečností a kyberprevencí ke stažení zde.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spustil v roce 2022 on-line kurz „Dávej kyber“ pro učitele, který je připravený na míru školnímu prostředí. Ověřit si svou digitální gramotnost a povědomí v daných oblastech je možné v tématech zaměřených na učitele a v tématech zaměřených na třídu.
Témata zaměřená na učitele: silná přístupová hesla, bezpečné školní účty, bezpečná online výuka, aktualizace softwaru, kybernetická kriminalita, kybernetické útoky, digitální identita učitele, učitel jako oběť kyberšikany.
Témata zaměřená na třídu: sociální sítě a věková hranice, nebezpečné výzvy, kyberšikana ve třídě, kybergrooming a predátoři, online sexuální chování, nenávist a online agrese, digitální pohoda žáků.
V současné době se připravuje aktualizace tohoto on-line kurzu.
Katalog kyberprevence (přehled programů a metodik pro zvyšování bezpečného chování dětí online) vznikl v rámci platformy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního pedagogického institutu ČR – DigiKoalice – a vychází z výsledků rozsáhlého dvoukolového dotazníkového šetření mezi odborníky a organizacemi.
Cílem Katalogu kyberprevence je na jednom místě nabízet on-line přehled co nejvíce kvalitních programů a metodik pro oblast kyberprevence. V současné době nabízí více než 140 programů pro žáky, desítky programů pro pedagogy i rodiče a řadu metodik a materiálů.
Katalog kyberprevence je také doplněn Čtrnácti body efektivní kyberprevence, které mají posloužit jako orientační podpora pro pedagogy, zejména školní metodiky prevence, při plánování efektivní školské prevence v souvislosti s kyberprostorem a moderními technologiemi.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s partnery zpracovalo a vydalo v roce 2022 Standard konektivity škol, který definuje základní technická kritéria cílového stavu síťové infrastruktury a přijatelnosti aktivit projektů naplňující požadavky na školy v 21. století, mj. i strategický cíl Integrovaného regionálního operačního programu 2021-2027 4.1 v oblasti zajištění vnitřní konektivity škol a připojení k internetu – rozvoj vnitřní konektivity v prostorách škol a školských zařízení a připojení k internetu.
K tomuto dokumentu jsme zveřejnili také 3 metodické materiály:
Vládou ČR byl na jednání dne 20. 12. 2023 schválen Dlouhodobý záměr vzdělávání ČR 2023-2027 (DZ ČR), který je implementačním dokumentem Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. DZ ČR uvádí základní tendence a cíle vzdělávací politiky na dané období, stanovuje opatření na úrovni státu a vymezuje prostor pro konkrétní řešení na úrovni krajů.
Jednou z aktuálních klíčových aktivit DZ ČR je realizovat opatření na podporu digitálního well-beingu a kybernetické bezpečnosti a prevence ve školách. Akcentována jsou témata v oblastech revize RVP ZV, například v rámci pojetí klíčové digitální kompetence nebo ve vzdělávací oblasti Informatika.
NPI ČR jako přímo řízená organizace MŠMT je hlavním a zásadním aktérem ve vzdělávání, metodické a kurikulární podpoře školám také v oblasti kyberprevence a kyberbezpečnosti.
Na webových stránkách https://revize.edu.cz/kyberneticka-bezpecnost nabízí řadu webinářů, podcastů, kurzů pro učitele a celé sborovny.