Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Aktuality

edu.cz > Aktuality

Tagy

logo České školní inspekce

ČŠI: Jak vypadala distanční výuka v ZUŠ v školních letech 2019/2020 a 2020/2021 a jak se z této zkušenosti ponaučit?

10. 6. 2021

Obsah stránky Úvodní informace Důležitá zjištění Doporučení pro školy, zřizovatele a MŠMT Tematická zpráva Úvodní informace Od nástupu pandemie nemoci covid-19 na jaře roku 2020 se ČŠI systematicky věnuje sledovánía vyhodnocování realizace distančního vzdělávání. Mezi hlavní tematické zprávy ČŠI reflektující průběh distančního vzdělávání jsou tyto: na základních a středních školách vydala ČŠI v květnu 2020 více

Případové konference ve školách a pro školy – trochu jiné příklady inspirativní praxe

30. 5. 2021

Pro publikaci byly vybrány čtyři příklady ze čtyřiceti případů škol, které se s řešením problémů, se kterými si samy nevěděly rady, vypořádaly nakonec tímto způsobem. Tyto příklady jsou zároveň představiteli 4 typů případů, u kterých se využití případové konference ve škole ukazuje vhodné. Případová konference není žádným univerzálním postupem, kterým situaci vyřešíme, když získáme pro spolupráci potřebné více

Zůstane nám on-line výuka i po pandemii?

19. 5. 2021

Počítače a technika hraje v dnešní době prim. Digitalizace se díky pandemii velmi rychle zavedla i do našich škol, kde se s ní snažíme, tu lépe, tu hůře, sžít a vyrovnat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podzim 2020 schválilo a připravilo v rámci realizace nové národní Strategie 2030+ projekt pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání. Mimo jiné je to reakce na zprávy České školní více

Předčasné odchody ze vzdělávání – co s nimi?

13. 5. 2021

Dokument sleduje příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání napříč jednotlivými oblastmi intervence projektu P-KAP a vždy nabízí ke každé oblasti také alespoň jeden příklad z praxe, jak s tímto problémem bojovat. Mezi možné příčiny předčasných odchodů patří: Čtenářská a matematická gramotnost neúspěch u maturitní zkoušky (nedostatečná průřezová podpora rozvoje čtenářské gramotnosti – projeví se např. i u slovních úloh z matematiky) Digitální kompetence učitelů, kteří dokážou s prudkým vývojem digitálních více

Střední odborné školy čekají změny – nový web pomůže učitelům s novinkami ve výuce

10. 5. 2021

Změny provedené v RVP se dotkly jak odborné části, tak i ekonomického vzdělávání a je připravena i nová koncepce informatického vzdělávání – ta se týká pouze oboru vzdělání Informační technologie a také škol zařazených do pokusného ověřování. Každé této části se dopodrobna věnuje celá sekce webových stránek. Jsou zde k dispozici informace o tom, co konkrétně se mění a krom jiného i kontakty na odborné garanty, více

Co se prozatím událo v chystané reformě přípravy učitelů?

4. 5. 2021

Rádi bychom se s vámi touto formou podělili o novinky z právě probíhajících procesů týkajících se reformy pregraduálního vzdělávání učitelů. Přikládáme také několik inspirativních podnětů o přípravě učitelů ze zahraničí – konkrétně z Kanady a z Rakouska. více

Školní informační systémy školám pomohou s testováním

7. 4. 2021

S testováním ve školách souvisí i nutná administrativa. Školy musí evidovat, kterých dětí a zaměstnanců se testování týká, kdo je v ochranné lhůtě, protože prodělal v uplynulých 90 dnech COVID-19 a kdy mu tato lhůta vyprší. Je třeba zaznamenávat výsledky testů, aby je školy mohly předat do centrálního systému. V případě výskytu pozitivního testu bude třeba určit osoby, které přišly s dotyčným do styku a pro hygienu připravit seznam kontaktů. více

Učitelé učitelům – základní gramotnosti ve společenstvích praxe

30. 3. 2021

Na jaře 2021 se koná poslední série pravidelných setkávání učitelů MŠ a ZŠ napříč obory, předměty, aprobacemi a zkušenostmi z výuky. Tato společenství praxe pořádá projekt PPUČ (Podpora práce učitelů) Národního pedagogického institutu ČR v rámci své kampaně Gramotnosti.pro život - Učíme v souvislostech. více

Pískoviště ke vzájemnému sdílení pro učitele

24. 3. 2021

Praktické využívání informací Projekt SYPO podporuje učitele při distanční výuce již téměř rok prostřednictvím webinářů přinášejících tipy, konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti více

Webináře k inkluzivnímu vzdělávání 2019 – 2021

18. 3. 2021

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky naleznou učitelé a další pedagogičtí pracovníci v interaktivních šedesátiminutových webinářích, které realizuje projekt APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem ve spolupráci s Metodickým portálem RVP.CZ již od roku 2019. Metodické webináře cílí na podporu a posílení profesních kompetencí pedagogických pracovníků pro inkluzivní vzdělávání a více

Metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví

17. 3. 2021

MŠMT vydalo Doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví. Tento metodický materiál přináší základní informace a doporučení pro on-line výuku, individuální konzultace a péči o duševní zdraví. Vyučující zde rovněž najdou tipy, jak se připravit na návrat žáků do škol, nebo odkazy na materiály, které mohou doporučit rodičům svých žáků. Česká školní inspekce zároveň vydala tematickou zprávu více

Edusíť: otevřená síť odborníků ve vzdělávání

9. 3. 2021

11 tematických skupin Edusíť má v tuto chvíli 11 skupin: Celoživotní učení, Digitální kompetence, Inkluze, Polytechnické vzdělávání, Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Rozvoj výuky cizích jazyků, Podpora kariérového poradenství, Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, Odborné vzdělávání a spolupráce škol a zaměstnavatelů a Řízení a plánování. Každá ze skupin má svého odborného garanta, který skupinu spravuje více

MŠMT a IBM vytvořily online kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“

4. 3. 2021

O čem je nový online kurz? Vzdělávací kurz „Praktická doporučení pro nouzovou výuku na dálku“ byl vyvinut pro učitele s cílem usnadnit přípravy a realizace výuky v online prostředí na druhém stupni základních škol a na středních školách. Doporučení a návrhy lze v modifikované formě použít také na prvním stupni základních škol. Kurz si klade za cíl pomoci učitelům s výukou na více

Aplikace Zapojme všechny pomáhá společnému vzdělávání

18. 2. 2021

Inkluzi, neboli společné vzdělávání, u nás zavedl školský zákon již v roce 2005. Do většího povědomí se inkluze dostala po novelizaci školského zákona s účinností od září 2016. Zvyšování profesní připravenosti pedagogů a obecně informovanosti o společném vzdělávání je hlavním cílem projektu APIV B (Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi), který běží pod hlavičkou Národního pedagogického institutu více

MŠMT zvýšilo alokaci na nepedagogické pracovníky o 1000 úvazků pro základní školy

11. 2. 2021

Události spojené s pandemií COVID-19, výukou na dálku a nezbytným posílením vybavenosti škol prostřednictvím poskytnutých mimořádných prostředků na pořízení ICT vybavení navýšily nároky na náklady a personální zajištění správy ICT v základních školách. Z tohoto důvodu MŠMT v roce 2021 zajistilo zvýšení alokace na nepedagogické pracovníky škol o 1000 úvazků pro základní školy s cílem posílit právě pozici správce ICT. více

MŠMT vydalo nové metodické příručky pro učitele českého jazyka, matematiky a ICT

5. 2. 2021

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU. „Cílem metodických příruček je více

MŠMT spustilo web na podporu moderní výuky informatiky

1. 2. 2021

MŠMT spustilo web k novému pojetí výuky informatiky. Díky revizím rámcového vzdělávacího programu informatika by se měla výuka na základních školách zaměřit více na rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí. Na novém webu revize.edu.cz najdou učitelé metodiky, učebnice a další podpůrné materiály ke stažení. Podle modernizovaného programu mohou začít školy vyučovat už od září 2021, nejpozději více

Hlavní změny maturit, závěrečných zkoušek a absolutorií v roce 2021

28. 1. 2021

Maturitní zkoušky Společná část MZ Didaktické testy (DT) proběhnou v jarním zkušebním období v původních termínech ve dnech 3. – 5. května 2021. Nově se u DT prodlouží časový limit na jejich vypracování, u českého jazyka a literatury a u cizích jazyků shodně o 10 minut, u matematiky o 15 minut. Konkrétně tedy budou mít žáci více

MŠMT zveřejnilo částky pro školy na rok 2021

26. 1. 2021

Stejně jako v minulém roce  MŠMT už na konci ledna zveřejňuje částky pro jednotlivé školy na rok 2021. Údaje jsou zveřejněny v elektronickém systému pro sběr dat, kde je školy najdou v individualizované podobě (viz https://sberdat.uiv.cz/login), a také na webu MŠMT. Principy rozpisu rozpočtu přímých výdajů regionálního školství územních samosprávných celků na rok 2021 najdete ZDE. Finanční prostředky více

ČNB připravilo výukové materiály k finanční gramotnosti

21. 1. 2021

  Česká národní banka připravila webový rozcestník věnovaný finančnímu a ekonomickému vzdělávání. Učitelé na něm najdou mimo jiné učební pomůcku ve formě prezentace, která pokrývá základní znalosti z oblasti osobních financí. Materiály jsou určeny pro žáky na druhém stupni základních škol a středoškoláky. Pro učitele k prezentaci na téma Osobní finance vytvořila ČNB i metodické listy. více

Jak tento školní rok proběhnou přijímací a maturitní zkoušky?

30. 11. 2020

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy avizovalo, že do konce listopadu oznámí detaily k přijímacím a maturitním zkouškám v tomto školním roce tak, aby byli ředitelé škol, ale také žáci a jejich rodiče s dostatečným předstihem informováni o podmínkách, za kterých se tyto důležité zkoušky uskuteční.  „Veškeré změny mají za cíl zohlednit výjimečnost epidemiologické situace v ČR jak v tomto školním více

Ekonomické informace pro školy a školská zařízení zřizované krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí

16. 11. 2020

V souvislosti s pandemickou situací, která způsobila vysokou nemocnost či karanténu zaměstnanců ve školství, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy umožní krajským úřadům ve zcela mimořádném termínu zaslat žádosti o přesun finančních prostředků mezi platy, ostatními osobními náklady, případně ostatními neinvestičními výdaji. Termín pro odeslání žádostí krajských úřadů na ministerstvo je 7. prosince 2020. Krajské úřady však mohou více

Mimořádné finance na ICT pošle MŠMT i víceletým gymnáziím

24. 9. 2020

Mimořádné finance na nákup počítačů a další ICT techniky dostanou i nižší stupně víceletých gymnázií. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tak splnilo avizovaný slib, že poskytneme prostředky na posílení distanční výuky i těmto typům škol. Podporu v celkové částce 41 milionů korun si rozdělí 248 škol. Podobnou podporu už MŠMT v srpnu schválilo pro základní více

Metodika pro vzdělávání distančním způsobem

24. 9. 2020

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Metodika shrnuje právní, organizační a pedagogické prvky distančního způsobu vzdělávání a má školám pomoci při nastavování pravidel při případném přechodu na distanční výuku. Vedení škol a vyučující zde najdou doporučení pro jednotlivé typy škol od mateřských, základních a středních až po vyšší odborné více

Informace o mimořádných prostředcích na ICT

28. 8. 2020

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na doprovodné usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 889/ č. 1209, kterým Poslanecká sněmovna požádala vládu o „zajištění finančních prostředků v oblasti regionálního více

Tisková konference ministra Plagy a ministra Vojtěcha

Ministři představili společný manuál pro školy

18. 8. 2020

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti dnes představilo novinářské veřejnosti manuály pro fungování škol v následujícím školním roce. Na materiálu resort úzce spolupracoval s ministerstvem zdravotnictví. Na tiskové konferenci jej představili ministři školství Robert Plaga a zdravotnictví Adam Vojtěch v doprovodu hlavní hygieničky ČR Jarmily Rážové. Do samotných škol byly manuály distribuovány dle avizovaného termínu již v průběhu více

Ivo Jupa ředitel NPIČR

Národní pedagogický institut ČR má nového ředitele

6. 8. 2020

S účinností od 1. srpna 2020 byl na pozici ředitele Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR) jmenován Ivo Jupa. Střídá tak ve vedení organizace Helenu Plitzovou, která se zásadním způsobem podílela na úspěšném transformačním procesu po sloučení Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) a Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV). Mgr. Ivo Jupa (nar. 1966) vystudoval více

COVID-19

Provoz škol a školských zařízení o prázdninách v roce 2020

30. 6. 2020

Manuály pro fungování škol, které ministerstvo školství vydalo v průběhu dubna, měly platnost pouze do konce školního roku, tedy do 30. června 2020. Od 1. července 2020 se totiž již neuplatňuje mimořádné opatření určené výhradně pro školství, které  obsahovalo omezení a zákazy specificky pro školy a školská zařízení jako např. omezení počtu účastníků  na 15 více

Skip to content