Vstup do pedagogické profese je klíčovým a náročným obdobím pro každého začínajícího učitele, kdy dochází k jeho sebepotvrzení v roli učitele. Odchody začínajících učitelů a stárnutí učitelských sborů jsou výzvou pro vzdělávací systém, a proto je podpora začínajících učitelů v adaptačním období jedním z cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Významnou roli v období adaptace začínajícího učitele hrají uvádějící učitel a člen vedení školy. Díky adaptačnímu období bude mít začínající učitel podporu při seznamování s novými kolegy, s provozem školy i při poznávání specifik výchovné práce učitele a dalších oblastí. Uvádějící učitel a vedení školy pomohou při přípravě, realizaci a vyhodnocování výuky, ale také na cestě profesního rozvoje začínajícího učitele. Při nastavených pravidlech uvádění ve škole mohou s novým členem učitelského sboru efektivně spolupracovat a rychle a lépe ho zapojit do života školy.
Na podporu začínajících učitelů se zaměřuje také projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO). V rámci klíčové aktivity Začínající učitel projekt připravil krátká inspirativní videa z pilotáže Modelu systému podpory začínajících učitelů. Z výpovědí učitelů a ředitelů, kteří s adaptačním procesem začínajících učitelů ve svých školách pracují, je zřejmé, že věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí.
(pro stažení letáku klikni na text v rámečku)
Další informace o podpoře začínajících učitelů jsou k dispozici na webových stránkách projektu SYPO.