Věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí

edu.cz > IPs projekty > SYPO > Věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí

Vstup do pedagogické profese je klíčovým a náročným obdobím pro každého začínajícího učitele, kdy dochází k jeho sebepotvrzení v roli učitele. Odchody začínajících učitelů a stárnutí učitelských sborů jsou výzvou pro vzdělávací systém, a proto je podpora začínajících učitelů v adaptačním období jedním z cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.


Nastavená pravidla adaptačního procesu

Významnou roli v období adaptace začínajícího učitele hrají uvádějící učitelčlen vedení školy. Díky adaptačnímu období bude mít začínající učitel podporu při seznamování s novými kolegy, s provozem školy i při poznávání specifik výchovné práce učitele a dalších oblastí. Uvádějící učitel a vedení školy pomohou při přípravě, realizaci a vyhodnocování výuky, ale také na cestě profesního rozvoje začínajícího učitele. Při nastavených pravidlech uvádění ve škole mohou s novým členem učitelského sboru efektivně spolupracovat a rychle a lépe ho zapojit do života školy.


Krátká inspirativní videa k systému podpory začínajících učitelů

Na podporu začínajících učitelů se zaměřuje také projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO). V rámci klíčové aktivity Začínající učitel projekt připravil krátká inspirativní videa z pilotáže Modelu systému podpory začínajících učitelů. Z výpovědí učitelů a ředitelů, kteří s adaptačním procesem začínajících učitelů ve svých školách pracují, je zřejmé, že věnovat čas začínajícímu učiteli se vyplatí.


Začínající učitel o uvádějícím učiteli

Uvádějící učitel o své roli

Ředitel školy o začínajícím učiteli


Letáky na podporu začínajících, uvádějících učitelů a ředitelů škol:

(pro stažení letáku klikni na text v rámečku)


Další informace o podpoře začínajících učitelů jsou k dispozici na webových stránkách projektu SYPO.


Skip to content