Rozhovor s Martinem Šmahelem, ředitelem školy v Plaňanech, kde je IT správa řešena externí placenou službou

Mgr. Martin Šmahel

Základní škola Plaňany, okres Kolín

Ředitelem naší školy jsem již 25. školní rok. Každá novela Školského zákona nebo úprava RVP ZV je pro mě výzva a hledám kroky, jak to udělat. Nezabývám se tím, proč by to nemělo jít. 


Jak je Vaše škole velká? Na co se zaměřuje?

Jsme základní škola na venkově, naše obec má zhruba 2 000 obyvatel. Teď máme 355 žáků v 17 třídách. Profilaci žádnou nemáme, ale klademe důraz na osobnostní a sociální výchovu.

IT správu řešíte na základě externí placené služby. Jaký je právní rámec dohody?

Smlouvu máme s firmou, která nám i dodává IT techniku. Mají to k nám 10 minut, takže cestovné si neúčtují. Paušálně máme ve smlouvě nastaveno 6 hodin měsíčně, ale většinou se limit překročí a je to kolem 20 hodin. Teď jsme navíc zkolaudovali nové učebny, dávali do provozu starší i nové notebooky, takže hodiny se navýšily. Za měsíc nás jejich služby vyjdou kolem 10-15 000 Kč.

Jak dlouho trvá Vaše smlouva s IT firmou?

Máme ji asi 3 roky. Dříve to fungovalo stejně, ale nebyl tam paušál. Myslím, že takhle je to lepší.

Když má některý z učitelů problém, má komu zavolat, požádat o pomoc?

Všechny učitelské notebooky a stanice po škole mají dálkový přístup, sice to stálo hodně peněz, času a energie, ale je to skvělá věc. V případě potíží je tedy problém vyřešen hned a technik nemusí jet do školy.

Jaké jsou hlavní výhody správy řešené externí firmou?

Hlavně je to profesionálně řešené, a to firmou, se kterou máme dobrou a dlouholetou spolupráci. Firma nám rozumí a ví, co potřebujeme, máme stabilitu.

Technik z firmy je už v podstatě náš zaměstnanec, akorát na smlouvu, zná se s učiteli, zná velmi dobře školu, kde je jaký kabel. Stará se o server a všechno potřebné. Velmi oceňuji, že k nám pořád jezdí stejný člověk, že se pracovníci nestřídají.

Nemám s tím moc starostí. Všechny reklamace na dodávky jsou okamžitě vyřešené. Když s někým spolupracujete tolik let, tak už máte vybudovaný mezi sebou vztah. Máte pak třeba přednost v řešení některých věcí před ostatními, váží si Vás jako zákazníka.

A další výhoda je finanční, jde o peníze zřizovatele.

Napadají Vás i určité nevýhody?

Když má technik dovolenou, tak za něj vyřizuje správu jiný ajťák, ale už to není ten stejný člověk, co má naši školu na starost. Občas se ale stane, že nám telefon vezme i v době své dovolené, je to dáno naší dlouhodobou spoluprací, že nám vyjde vstříc.

Sice je u nás firemní ajťák skoro jako doma, ale bylo by lepší, kdybychom ho měli rovnou ve škole na poloviční úvazek, třeba na 2-3 dny v týdnu. Šest hodin měsíčně určitě nestačí, jenže provozní náklady nám to neumožňují. Navýšenou alokaci na nepedagogické pracovníky jsme využili na zaplacení uklízeček, protože máme díky projektu z IROP další učebny.

Na co si ještě dávat pozor?

Aby bylo všechno od jedné firmy. Nedokážu si představit, že bych musel jen kvůli ceně něco koupit od firmy z druhého konce republiky a pak to nešlo dohromady s celým nastaveným systémem. Obecně výběrová řízení velmi školy zatěžují, ocenil bych, kdyby to pro nás bylo jednodušší.

Předtím jsme měli jiného poskytovatele internetu a když něco nefungovalo, tak to na sebe firmy navzájem házely. Teď to máme vychytané.

Vnímáte na sebe zvýšené nároky v tomto ohledu, vybrat co nejlepší firmu, vykomunikovat co nejlepší podmínky?

Ředitel zodpovídá za všechno. Za správné fungování školy, za výběrová řízení, za jednání s firmami. Když budete z vedoucí pozice nediplomatický, tak se může problém táhnout a nedospějete k řešení. Asertivita vůči dodavatelům je na místě, není to vždy jednoduché. Je to široký zápřah pro ředitele – bezpečnost, ekonomika, právo, IT.  

Jak máte vyřešený internet?

Internet nám poskytuje jiná místní firma. Anténu máme umístěnou na střeše budovy. Rychlost je pro nás dostačující, neměli jsme problém ani během distanční výuky.

MŠMT na podzim 2020 školám poskytlo finanční prostředky na vybavení pro distanční výuku, na co jste je použili?

Koupili jsme 22 notebooků učitelům a jejich funkční zařízení jsme půjčovali dětem.

Co má u Vás na starosti ICT koordinátor, spadá do jeho kompetence digitální strategie školy?

Ano, spadá. Dřív byl ICT plán povinný, dnes není. Spíše plán komunikujeme společně, živelně s ohledem na vývoj situace. Nikdo z nás nečekal, že se najednou bude 360 dětí vzdělávat distančně.

ICT koordinátor u nás zavádí a eviduje nové programy. Pokud chce kantor zavést nový výukový program, jde to přes koordinátora. Poskytuje také podporu kolegům, školí je o používání zařízení.

Myslíte, že má čas sledovat nové trendy, hledat nové programy, pomůcky, roboty, co by se dali využít ve výuce apod.?

Přiznám se, že ten náš to nedělá, asi by mohl. Má odečet 4 hodiny, učí na prvním stupni. Ale když má člověk x funkcí, tak se nedá všechno stíhat. Ohledně nových trendů a robotizace bude mít hodně úkolů už během letošního roku.

Doporučil byste stejný systém IT správy, co máte Vy, i jiným školám?

Určitě doporučil. Dokonce proběhlo v minulosti i setkání, kde firma pozvala některé ředitele škol a také své vlastní pracovníky a na místě řešili, jaké mají školy požadavky, hodně se řešil dálkový přístup. Ten je opravdu super, 80 % věcí se dá vyřešit na dálku, protože se většinou jedná o softwarové potíže.

Klíčem k úspěchu je i vztah se zřizovatelem. Jak byste jej popsal?

Zřizovatelem je obec, kde působí náš bývalý matikář, je 12 let starostou. Jeho žena je moje zástupkyně, takže se nám snaží vyjít vstříc. Má z nás občas zamotanou hlavu, některé projekty se občas prodraží než bylo původně avizováno, navíc je kolem školy plno starostí. Nicméně působím tady coby ředitel již 25 let, ale nikdy mi obec nezkrátila rozpočet. Vždy nám přebytek z provozních nebo doplňkových činností dovolí převést do našich fondů. Je štěstí, když si starosta dokáže v zastupitelstvu obhájit, že vzdělání je na prvním místě a že ve škole a v dětech je naše budoucnost.

Jaký je podle Vás recept na dobrou IT správu?

  1. Nedůvěřovat všemu, co Vám firmy navykládají. Potřebovali jsme předělat naše školní stránky. Komerční firmy Vám často vše poplivou s tím, že je potřeba co nejvíce věcí předělat, aby měli co největší zakázku. Nakonec nám s předělávkou stránek pomohl náš bývalý žák. Tady se mi líbilo i to, že bývalý žák vrací něco nazpět své alma mater.
  2. Vybudovat vztah s firmou, co je blízko a má dobrou pozici v regionu.
  3. Dálkový přístup.
  4. Dobrý zřizovatel.
Odebírejte novinky o školství
a vzdělávání srozumitelně a včas
Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
cross Skip to content