Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Rozhovor s Michalem Loukotou, ředitelem základní školy v Turnově, kde je IT správa řešena kombinací vlastního zaměstnance a externí placené služby

Způsob řešení IT správy: kombinace zaměstnance a externí služby

Loukota Michal - ZŠ Skálova, ředitel

Vzdělání, profese, rodina

Narodil jsem se v roce 1983 v Turnově. Mládí jsem strávil na Základní škole ve Skálově ulici. Po studiu na turnovském gymnáziu a Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové (obor Učitelství pro základní a střední školy historie – tělesná výchova) vedly mé kroky na pozici učitele na ZŠ Žižkova (2008-2010) a SZŠ Turnov. V roce 2013 jsem se stal ředitelem  ZŠ Skálova v Turnově, kde působím dodnes.

S manželkou Veronikou, synem Tomášem a dcerou Sárou žijeme v Turnově.

Působení v politice

Tradice, odpovědnost, prosperita, to jsou hodnoty, které mi jsou blízké, proto jsem v roce 2010 vstoupil do TOP 09. Nemám rád laciný populismus, stojím si za svými názory v každé době!

V roce 2012 jsem z pozice předsedy  MO TOP 09 Turnov organizoval regionální výzvu na podporu zvolení Karla Schwarzenberga prezidentem ČR. V roce 2014 jsem se stal zastupitelem města Turnov a předsedou kontrolního výboru.

Jsem jedním ze zakládajících členů uskupení  PROTO (Pro turnovské občany) pro komunální volby 2018. Po úspěchu ve volbách jsem se stal radním města Turnov.

Zájmy

Svůj volný čas trávím nejraději s rodinou, společně cestujeme a sportujeme. Nejvíce mě baví volejbal, beach volejbal, lyžování, fotbal a cyklistika. Zároveň se zajímám o aktuální republikové a světové dění a o historii, a to především o moderní dějiny. 



Jak je na tom Vaše škola s kapacitou žáků? A na co se škola zaměřuje?

Na naší škole máme 680 žáků, kapacita je zcela naplněna. Máme tři pracoviště. Dlouhodobě se zaměřujeme na Hejného matematiku, na 2. stupni na sportovní přípravu a čtenářskou gramotnost.

Jakým způsobem řešíte ve škole IT správu?

Kombinací vlastního zaměstnance a externí firmy. Učitel vyučuje několik hodin informatiky, učí pár hodin, ale na poloviční úvazek pracuje jako správce sítě tedy jako nepedagog. Stará se o běžné věci, pokud se počítač porouchá, odejde disk, je potřeba pomoci s technikou jinému učiteli, půjčuje techniku žákům atd. Zkrátka řeší jednodušší provozní věci rovnou na místě. Funguje tedy jako takový helpdesk, zaučuje kolegy a pomáhá jim. Řeší také licence.

Co se týče externí firmy, tak se nám pán stará o servery, jejich správu i nastavení Wi-fi sítě. Máme zřízený dálkový přístup. Takže pokud řešíme složitější problémy, obracíme se rovnou na něj.

Jak dlouho tento systém na škole funguje?

Dlouhodobě, už od doby, co jsem do školy přišel, to je 8 let zpátky. Akorát jsme museli vyměnit správce, s ním jsme spokojeni nebyli a asi po 3 letech jsme se rozloučili. Takhle dobře to funguje 4 roky. Hodně tomu pomohla nová technika, kterou jsme pořídili z projektu IROP.

Velmi nám pomohlo navýšení ONIV, které se zdvojnásobily. Z toho jsme také mohli novou techniku nakoupit. Z dotace, která šla na podzim 2020, jsme také nakoupili počítače, které teď využívají učitelé a v rámci distanční výuky jsme ji půjčili žákům.

MŠMT v tomto roce navýšilo alokaci na nepedagogické zaměstnance na základních školách o cca 0,5 mld. Kč. Jak jste tyto prostředky využili?

Obecně máme dostatek prostředků na nepedagogy, využili jsme je tedy na odměny pro našeho zaměstnance, který správu řeší. Uvažoval jsem o navýšení na 0,7 úvazku, ale zatím jsme se nedomluvili.

Jak to tedy probíhá, pokud něco učiteli v hodině nefunguje?

Jako první se obrátí na schopné žáky v hodině nebo zavolá do kanceláře k nám. Buď jsem tady já nebo náš správce, který s tím pomůže. Pokud tady nikdo není nebo si s tím nedokážeme poradit, tak vybere jinou aktivitu v hodině a řeší se to s externí firmou, což je standardně vyřešeno do druhého dne.

Sice to může hodinu narušit, ale máme schopné pedagogy, kteří umí improvizovat. Poslední dobou se to moc nestává, protože máme novou techniku. Máme nové interaktivní tabule i nové servery. Teď všechno běží dobře.

Jak máte vyřešený internet?

Máme optický internet od místního provozovatele s rychlostí 200 Mbit/s download a 200 Mbit/s upload, která je pro nás dostačující. Za internet platíme měsíčně 6 000 Kč bez DPH.

Jak řešíte, pokud správce sítě onemocní?

Naštěstí často nebývá nemocný. V běžných provozních věcech jsem schopný ho zastoupit sám, obracejí se pak na mě paní učitelky, když něco nefunguje. Ale nikoho jiného v záloze ve škole nemáme. V případě problému bych se právě obrátil na pracovníka externí firmy.

Platíte tedy IT správce na poloviční úvazek a k tomu měsíční paušál externí firmě?

Ano, měsíční paušál 6 hodin vychází na 3 500 Kč a k tomu ještě náklady na poloviční úvazek pro našeho zaměstnance.

Je plat vašeho zaměstnance ve vašem okolí konkurenceschopný? Nebojíte se, že vám uteče do soukromé firmy?

Ne, toto vůbec neřešíme. Nedávno jsme se o tom bavili a je spokojený.

Doporučily byste stejný systém IT správy, co máte Vy, i jiným školám?

Je to hodně individuální. Je pravda, že reformou financování se navýšily prostředky pro nepedagogy, takže podobně velké školy, jako je ta naše, by měly být schopny správce pro základní úkony zajistit, alespoň na půl úvazek. Podle mě je to levnější než nějaká externí firma.

Jaké jsou hlavní výhody toho, že Vám IT správu zajišťuje externí firma plus Váš zaměstnanec coby správce?

Osobní přítomnost správce ve škole. Je pro nás důležité, aby komunikace s ním neprobíhala jen přes e-mail. Navíc školu a kolegy dobře zná a má přehled o dostupné technice.

Finančně to pro nás vychází výhodněji, než kdybychom si měli platit jen firmu. Správce sítě vyjde na hodinu cca kolem 200 Kč a firmy pod 600 Kč většinou nejdou.

Další výhodou je, že se problémy mohou vyřešit rychleji, firma má přece jen více zákazníků a občas je u nich časová prodleva delší. Správce je rovnou na místě a řeší problém operativně.

Plynou z toho i nějaké nevýhody?

Žádné mě nenapadají. Vše zatím funguje a jsme spokojeni.

Jak řešíte správné zabezpečení sítě, prevenci úniku dat apod.? Máte jistotu, že máte vše na profesionální úrovni?

O bezpečnost se samozřejmě snažíme, ale jistotu nemáte nikdy. Každopádně máme proškolené učitele ohledně GDPR, jak mají vypadat hesla a blokujeme ve škole určité stránky se závadným obsahem. Doménu máme na Google, který to má podle mě dobře ošetřené.

Náš zaměstnanec je šikovný, když něco neví, tak si to najde. Pokud je to nad jeho síly a znalosti, tak se obrátí na externí firmu. Tento tandem funguje dobře.

Působí na škole ICT koordinátor/metodik a máte ICT plán školy?

Ano, působí, má snížený úvazek a dokončené specializační studium. Většinu věcí ale řeším konkrétně s naším zaměstnancem-správcem.

ICT plán máme, ale spíš hodně obecný. Týká se interaktivních tabulí, techniky, teď je na pořadu dne úprava ŠVP, kde budeme muset plno nových věcí zakomponovat.

Jaký je podle Vás recept na dobrou IT správu?

  1. Důležité je mít určitě dobrou techniku, aby odpovídala potřebám dnešní doby.
  2. IT správa by měla být flexibilní a operativní, aby učitelé nečekali týden, než se něco spraví.
  3. Dostatek financí na vybavení i tu lidskou složku. To se ale s reformou financování hodně zlepšilo.
  4. Dobrá spolupráce se zřizovatelem. My máme s městem vztahy na dobré úrovni. Pomáhá nám s projekty, s materiálním vybavením, zkrátka posouvat vše na vyšší úroveň. Ze strany zřizovatele cítíme podporu. Na druhou stranu finanční zdroje lze získat i z různých projektů.

Odebírejte novinky o školství
a vzdělávání srozumitelně a včas

Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.