Tento metodický materiál doporučuje postupy pro školská poradenská zařízení (dále ŠPZ) v souvislosti s poskytováním poradenských služeb žákům z Ukrajiny.
Nedostatečná znalost českého jazyka sama o sobě není důvodem k vyšetření ŠPZ. Poradenské služby ze strany ŠPZ budou poskytovány pouze u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami uvedenými v § 16 odst. 9 školského zákona. Klientem ŠPZ může být žák, který kromě odlišného mateřského jazyka (dále OMJ) má i jiné speciální vzdělávací potřeby. Pro žáky pouze s nedostatečnou znalostí českého jazyka byla připravena níže uvedená opatření.Teprve pokud tato opatření nepostačují, je vhodné situaci žáka konzultovat se ŠPZ, případně realizovat odbornou diagnostiku (přesný postup viz část Další informace k činnosti ŠPZ). I pro žáky z Ukrajiny platí, že pro přijetí do školy/třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona či přípravné třídy je podmínkou doporučení ŠPZ. Vystavení doporučení se řídí běžnými pravidly.
Přístup mj. ke školským službám mají podle § 20 školského zákona i osoby, které nejsou občany Evropské unie, pokud mají právo pobytu na území České republiky na dobu delší než 90 dnů, popřípadě pokud jsou osobami oprávněnými pobývat na území České republiky za účelem výzkumu, azylanty, osobami požívajícími doplňkové ochrany, žadateli o udělení mezinárodní ochrany nebo osobami požívajícími dočasné ochrany.
Teprve v případě, že po poskytnutí jazykové přípravy dojde ŠPZ k závěru, že jazyková příprava nedostačuje z hlediska vzdělávacích potřeb konkrétního žáka, lze uplatnit § 16 školského zákona.
Pokud má žák speciální vzdělávací potřeby diagnostikovány již z Ukrajiny, případně lékařskou zprávu, postup ŠPZ je stejný jako u českých žáků.
Žádoucí je využití dynamické diagnostiky, vyšetření základních funkcí (např. percepce, sluchové paměti). Zájemci z Ukrajiny mají právo na poskytování školských poradenských služeb (za podmínek § 20 školského zákona, viz výše), a to bez ohledu na to, zda jsou žáky české školy. ŠPZ nemůže odmítnout zájemce z důvodu nepřijetí do české školy.
Žákům z Ukrajiny se poskytují školské poradenské služby v rozsahu daném školským zákonem, vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů (dále „vyhláška č. 27/2016 Sb.“), a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Informovaný souhlas s poskytnutím služby konkrétnímu žákovi je oprávněn poskytnout:
[1] Ust. § 183 odst. 7 školského zákona: „Zákonným zástupcem je pro účely tohoto zákona osoba, která je v souladu se zákonem nebo rozhodnutím soudu oprávněna jednat za dítě nebo nezletilého žáka.“. Podle ukrajinského práva může být zákonným zástupcem i prarodič, zletilý sourozenec, viz informace MPSV, s. 1 (https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2022/03/Letak_odbornici_-_Zajisteni-ochrany-nezletilym-detem-bez-doprovodu-prichazejicim-z-Ukrajiny.pdf)
Žákům z Ukrajiny jsou v souladu s platnou legislativou poskytovány školské poradenské služby (diagnostika a nastavení podpůrných opatření) bezplatně. Tito klienti pak budou uvedeni ve výkazech Z 23-01 a Z 33-01.
ŠPZ jsou bezplatně k dispozici formuláře v češtině, ukrajinštině i jiných jazycích zveřejněné na webu Národního pedagogického institutu ČR (dále NPI ČR) ZDE.
Ze strany ŠPZ lze v souvislosti se vzděláváním žáků z Ukrajiny dále poskytovat zejména:
Je žádoucí ze strany ŠPZ zmapovat současnou situaci v daném regionu a adekvátně se na příslušné potřeby terénu snažit reagovat.
Pro nejbližší vzdělávací období po nástupu do vzdělávání doporučujeme zajistit postupnou adaptaci žáků z Ukrajiny na české prostředí těmito dostupnými nástroji:
Žákům může poskytovat podporu také pedagogický pracovník z Ukrajiny, kompletní text „Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka“ k dispozici ZDE.
S účinností od 1. září 2021 došlo ke změně systémového řešení vzdělávání cizinců ve školách v oblasti češtiny jako jejich cizího jazyka. Tato podpora se vztahuje na:
Kompletní text „Metodického materiálu MŠMT k poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání“ je k dispozici ZDE.
S účinností od 1. září 2022 pak bylo přijato řešení vzdělávání cizinců v oblasti češtiny jako jejich cizího jazyka ve středních školách, které má podobné principy jako v základních školách. Text metodického materiálu je k dispozici ZDE.
Dětem a žákům, kteří nejsou zahrnuti do jazykové přípravy – zpravidla cizinci v mateřských školách mimo povinný předškolní ročník, děti a žáci s českým státním občanstvím, žáci-cizinci, kteří mají docházku v ČR déle než 12 měsíců, žáci, kteří jazykovou přípravu již ukončili, ale nadále potřebují podporu v češtině– je jazyková podpora, pokud ji potřebují, zajišťována podle vyhlášky č. 27/2016 Sb.
V případě, že žáci z Ukrajiny byli zapsáni do české školy již v průběhu školního roku 2021/2022 a vyčerpali jazykovou podporu dle § 20 školského zákona, mohou být opětovně zařazeni do skupiny pro jazykovou přípravu, a to i do vyššího než maximálního počtu žáků, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy. Na tuto podporu však nemají právní nárok. V takovém případě není nutné kontaktovat ŠPZ a požadovat pro tyto žáky podpůrná opatření.
NPI ČR nabízí:
Česká školní inspekce vydala tematickou zprávu „Průběžná zpráva o integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků“, která je k dispozici ZDE.
Další informace ke vzdělávání žáků z Ukrajiny jsou k dispozici edu.cz/ukrajina.
V případě potřeby se můžete obracet na Mgr. Kristýnu Olšákovou: