Zahájení projektu: | 1. 5. 2017 |
Ukončení projektu: | 30. 4. 2020 (již ukončen) |
Registrační číslo projektu: | CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_020/0004176 |
Příjemce dotace: | Národní pedagogický institut ČR |
Výše dotace: | 96 964 737 Kč |
Zdroj financování: | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
- Obecným cílem projektu bylo podporovat a rozvíjet kvalitu středního odborného vzdělávání tak, aby byla významně podpořena uplatnitelnost absolventů na trhu práce a schopnost celoživotního vzdělávání.
- Modernizovat kurikulum středního odborného vzdělávání v oblasti všeobecně vzdělávací na úrovni škol tak, aby byly podpořeny zejména klíčové a odborné kompetence absolventů požadované zaměstnavateli pro uplatnění na trhu práce a celoživotní učení.
- Provázat kvalifikační strukturu Národní soustavy kvalifikací s počátečním odborným vzděláváním.
- Rozšiřovat a zefektivnit možnosti realizace odborného výcviku a odborné praxe žáků středních odborných škol ve spolupráci se zaměstnavateli s důrazem na zajištění kvality a budování osobního portfolia žáků.
- Vytvořit nové komponenty stávajícího informačního systému UNIV 3 pro tvorbu a inovaci školních vzdělávacích programů, přípravu souvisejících metodických a výukových materiálů, jejich sdílení a zveřejňování.
- Zajistit využití modelových sestav komplexních úloh příkladů dobré praxe ve vybraném vzorku inovací školních vzdělávacích programů v určených kategoriích středního odborného vzdělání.
Klíčové aktivity projektu
KA 1 Řízení projektu – Na základě stanovených cílů bude detailně rozpracován postup a přesný harmonogram realizace KA a výstupů, včetně nastavení kontrolních mechanismů, zajištění komunikačních toků a zajištění průběžné kontroly finančního čerpání. Bude průběžně probíhat řízení a vyhodnocování rizik včetně jejich eliminace.
KA 2 Modernizace všeobecně vzdělávací složky a integrace klíčových kompetencí ve školních vzdělávacích programech – Ve spolupráci se školami a ve vazbě na kurikulární dokumenty na národní úrovni (RVP) bude zpracována koncepce a celkové pojetí modernizace všeobecně vzdělávací složky a integrace klíčových kompetencí v ŠVP.
KA 3 Modernizace základů odborného vzdělávání ve školních vzdělávacích programech – Ve spolupráci se školami a ve vazbě na kurikulární dokumenty na národní úrovni bude zpracováno celkové pojetí společného odborného základu využitelného ve ŠVP příbuzných oborů; rozpracování výsledků učení odborného základu včetně klíčových a odborných kompetencí vycházejících z RVP zvolených oborů a kategorií dosaženého vzdělání pro modelové sestavy modulů a komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe).
KA 4 Začlenění kvalifikací Národní soustavy kvalifikací do školních vzdělávacích programů – Kvalifikační požadavky trhu práce budou do počátečního odborného vzdělávání transformovány na základě platných kvalifikací (profesních / úplných profesních) provázáním s kvalifikační strukturou NSK.
KA 5 Rozšiřování možností realizace praktického vyučování (odborného výcviku a odborné praxe) a zajišťování jeho kvality ve spolupráci se zaměstnavateli – Realizace praktického vyučování ve spolupráci se zaměstnavateli navazuje na požadavky a výstupy formulované v projektu POSPOLU. Součástí bude podpora kvality formou hodnocení spolupráce zúčastněných stran.
KA 6 Rozšíření stávajícího informačního systému UNIV 3 o nové komponenty pro tvorbu metodických a výukových materiálů, pro tvorbu a inovaci ŠVP, jejich sdílení a zveřejňování – Stávající informační systém UNIV 3 bude rozšířen o nové komponenty.
KA 7 Využití modelových sestav modulů a komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe) do vzorku ŠVP ve všech kategoriích středního odborného vzdělávání (E, H, L0, M) ve školách – Nově koncipované obory vzdělání budou mít dopad do struktury soustavy oborů vzdělání. Školy budou k jejich využívání moci přistupovat postupně. Projektové řešení podporuje jejich zavedení v praxi.
KA 8 Spolupráce s dalšími projekty – spolupráce s ostatními IPs a jednání odborného panelu
KA 9 Evaluace projektu – průběžný monitoring a hodnocení výstupů projektu
- Koncepce pojetí odborného vzdělávání a přípravy (1. část všeobecně vzdělávací složka)
- Modelové sestavy modulů a komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe): 20 modelových sestav komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe) a 4 modelové sestavy modulů
- Koncepce pojetí odborného vzdělávání a přípravy (2. část odborná vzdělávací složka)
- Modelové sestavy modulů a komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe): 25 modelových sestav komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe) a 12 modelových sestav modulů pro vzdělávací složku společného odborného základu
- Koncepce pojetí odborného vzdělávání a přípravy (3. část odborná vzdělávací složka pro začlenění kvalifikací NSK)
- Modelové sestavy modulů a komplexních úloh (vzdělávacích projektů / příkladů dobré praxe): 25 modelových sestav komplexních úloh a 12 modelových sestav modulů
- Informační semináře pro cílovou skupinu
- 1 metodika koncipování ŠVP s využitím kvalifikací NSK, včetně zohlednění v obsahu závěrečné zkoušky
- 2 teoreticko-praktické moduly
- 1 návrh vzorových nástrojů pro hodnocení žáků na základě osobních portfolií žáků
- 1 rozšířený informační systém pro tvorbu metodických a výukových materiálů a úpravu ŠVP
- 65 optimalizovaných ŠVP
Užitečné odkazy:
Další informace o projektu
https://mov.nuv.cz/
Metodická podpora pro školy
http://www.imetodika.cz/ – metodický portál
www.projektmov.cz – informační systém využitelné moduly, komplexní úlohy a také nástroje pro navrhování modulů škole na míru